Spośród kandydatów do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016 największą uwagę mediów skupia Toruń – zbadał PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Również ta kandydatura budzi najwięcej emocji – aż 10% publikacji miało wydźwięk negatywny, a 19% pozytywny.
Druga w klasyfikacji ilościowej uplasowała się ze znaczącą stratą Łódź, a trzecie Katowice. Zupełnie inaczej wygląda zestawienie liczby publikacji w prasie ogólnopolskiej. Prowadzi Łódź, a za nią Warszawa oraz Gdańsk.
Wykres 1. Wydźwięk publikacji prasowych na temat poszczególnych miast kandydackich w kontekście ESK 2016
Badanie wizerunkowe miast kandydackich do ESK 2016 „Coolturalne Miasta” dotyczy okresu od początku listopada 2009 do końca sierpnia 2010. Analitycy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wzięli pod uwagę publikacje z 1000 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej.
Tematem rywalizacji miast o miano Europejskiej Stolicy Kultury 2016 interesują się głównie dziennikarze prasy regionalnej. W ciągu dziesięciu miesięcy badania ukazało się 3115 publikacji na ten temat, z czego aż 91,3% w tytułach prasy regionalnej, a 8,7% w prasie ogólnopolskiej. Najaktywniejszymi tytułami ogólnopolskimi była Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita i specjalistyczny magazyn „Brief”.
Spośród gazet regionalnych najwięcej tekstów ukazało się w toruńskich „Nowościach”, gdzie czytelnicy mogli zapoznać się z 315 artykułami traktującymi o rywalizacji miast. Oznacza to średnią przekraczającą jedną publikację dziennie. Co ciekawe, aż 132 doniesienia były autorstwa jednego dziennikarza – Tomasza Bielickiego. To jednocześnie zdecydowanie najaktywniejszy żurnalista w tym temacie w kraju. Znacznie mniej o ESK pisali Przemysław Jedlecki (34, Gazeta Wyborcza – Katowice) oraz Grzegorz Giedrys (33, Gazeta Wyborcza – Toruń).
Liczba publikacji nie może być jednak jedynym miernikiem wizerunku. Największy odsetek publikacji pozytywnych (23%) odnotowały Katowice oraz Poznań (21%). Z kolei najwięcej negatywnych Toruń (10%) i Bydgoszcz (9%). Najkorzystniejszy indeks wydźwięku wizerunkowego ma z kolei Gdańsk. Stolicę Pomorza w negatywnym świetle stawiał tylko 1% publikacji, co przy 17% pozytywnych doniesieniach winduje ją na najlepszą ze wszystkich pozycji. Na przeciwnym biegunie pozostaje Bydgoszcz.
Dziennikarze najbardziej obojętnie podchodzili do kandydatury Wrocławia i Białegostoku. Oba miasta zanotowały najwyższy odsetek publikacji neutralnych.
Niemal przez cały okres badania to Toruń notował największą miesięczną liczbę publikacji. W sierpniu – miesiącu znacznie większej aktywności mediów w tym temacie – wyprzedziły go Katowice.
Najwyższy ekwiwalent reklamowy publikacji uzyskały: Toruń (6,3 mln zł), Warszawa (5,8 mln zł) oraz Gdańsk (5,4 mln zł). Stolica zajęła wysokie miejsce, mimo że pojawiło się o niej zdecydowanie mniej publikacji i były to w 85% wzmianki. Wynika to z obecności materiałów w mediach wysokonakładowych o ogólnopolskim zasięgu.
Wyniki raportu „Coolturalne Miasta” zaprezentowano 22 września br., podczas pierwszego dnia PR FORUM 2010 w Katowicach, który poświęcony był zagadnieniom zarządzania wizerunkiem miast i regionów. PRESS-SERVICE Monitoring Mediów jest partnerem merytorycznym konferencji.
Źródło: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów