PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościLast Minute turystyki

Last Minute turystyki

Wiadomości 21.02.2013 (11:05)

Poprzedniego lata Polacy pilnie i w napięciu śledzili serial telewizyjny o przygodach turystów, którzy utknęli w egzotycznych zakątkach świata. I nie chodzi tu o znaną i cenioną produkcję „Lost. Zagubieni”, ale o zmagania polskich wycieczkowiczów, którzy starali się wrócić do domów z zagranicznych wojaży. Czy tego lata będziemy świadkami kolejnego sezonu tego serialu?

Dla branży turystycznej minione wakacje były okresem bardzo gorącym. Jedną z atrakcji kilkunastu biur podróży była „wycieczka po odszkodowanie”, a dla wielu Polaków zwrot „last minute” zaczął oznaczać czas, jaki dzieli ich biuro podróży od upadku.

Zaufanie wyparowało na gorącej plaży

Ubiegłoroczny sezon branża turystyczna zakończyła ze sporym długiem – głównie zaufania, ale również finansowym.

– Po serii lipcowych bankructw w sierpniu zmniejszyła się liczba biur podróży i agencji turystycznych notowanych w Krajowym Rejestrze Długów. Ich liczba zmalała z 446 do 387. Ale pod koniec 2012 roku i na początku tego, liczba dłużników znowu zaczęła rosnąć. Jest ich 429, a łączna suma zadłużenia wynosi prawie 8,6 miliona złotych. W drugiej połowie roku obserwowaliśmy porządkowanie tego rynku – słabe biura znikały z rynku, a najwięksi gracze przejmowali klientów mniejszych biur wzmacniając swoją pozycję. Ale trudno w tej chwili jednoznacznie stwierdzić, że to uzdrowiło branżę. Poziom zadłużenia jest nadal wysoki, a czynniki zagrożenia nie zniknęły – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

To, co stało się z branżą turystyczną w ubiegłym sezonie nie jest niczym niezwykłym. Działalność biur podróży zawsze wiąże się z dużym ryzykiem. Zmienne kursy walut, wahania cen ropy, niepewna sytuacja polityczna w najczęściej odwiedzanych krajach, zależność od zagranicznych operatorów itp. – to wszystko sprawia, że w tej branży ciężko dokonać właściwych kalkulacji, a więc i oszacować ryzyko. Dlatego w czasie kryzysu, gdy na rynku pojawi się jakieś zawirowanie, a któryś z wielu czynników ryzyka się uaktywni, biura podróży upadają seryjnie. Oczywiście, w głównej mierze te małe i dopiero startujące w biznesie. Nie mają one bowiem „poduszki ochronnej” w postaci wystarczających środków obrotowych. Duże i doświadczone biura podróży częściej dysponują rezerwami finansowymi, które w razie kryzysu mogą być uaktywnione i pokryć nieprzewidziane wydatki. Małe firmy w takich sytuacjach ratują się głównie poprzez płacenie za jednych klientów wpłatami innych. W ten sposób powstaje „turystyczna piramida finansowa”, a biura podróży ciągną takie działania z myślą, że może niedługo karta się odwróci. Często aż do momentu, gdy na ich kontach nie zostaje nic.

Wakacyjne zyski zamrożone

Eksperci prognozują niewielki wzrost liczby polskich turystów w tym roku – zarówno tych wyjeżdzających za granicę, jak i tych, którzy wakacje będą spędzali w Polsce. 

– W turystyce krajowej w 2013 roku przewidujemy minimalny wzrost liczby podróży na poziomie 2-3% – mówi dr Krzysztof Łopaciński, dyrektor Instytutu Turystyki – a wydatki na krajową turystykę w 2013 roku powinny być wyższe o ok. 5%. W zagranicznej turystyce w 2013 roku można mówić o nieco większym wzroście liczby wyjazdów – na poziomie 3-4%. Powinniśmy spodziewać się również wzrostu wydatków o 5-10% w stosunku do 2012 roku.


Tegoroczne wakacje dla branży turystycznej będą szczególnie ważne. Pokażą, czy i na ile zaufanie klientów zostało utracone. Będą również testem dla całej branży, sprawdzającym, czy organizatorzy wycieczek wyciągnęli lekcje z poprzedniego sezonu i nauczyli się lepiej zabezpieczać interesy swoich klientów, a tym samym rozpoczną proces odbudowy zaufania.

– Osoba, która straciła pieniądze lub doznała innych strat psychologicznych, na pewno będzie bardziej wyczulona na daną czynność i kilkukrotnie zastanowi się zanim podejmie podobną decyzję. Jednak wraz z czasem, gdy zobaczymy, że inne biura podróży funkcjonują sprawnie i są bezpieczne, reakcja ta będzie wygaszana –uważa Jakub Traczyk, psycholog ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Postawę wyczekiwania widać już teraz w działaniach klientów. Coraz więcej osób wykupuje wakacje zgodnie z zasadą „ostatniej minuty”, czyli czekają z zapłatą za wycieczkę do ostatniej chwili. Ponad 70% klientów wpłaca pieniądze do biura podróży nie wcześniej niż 2 tygodnie przed wyjazdem. To w oczywisty sposób rodzi dla organizatorów wyjazdów liczne problemy, ponieważ rezerwacje samolotów i pokoi w hotelach trzeba dokonywać z dużym wyprzedzeniem, a przez to zwiększa się ryzyko prowadzenia działalności. Za zarezerwowane miejsca, bez względu na to, czy ktoś z nich skorzysta czy nie, trzeba będzie zapłacić. To koszt, który branża turystyczna musi zapłacić za utratę zaufania podczas ubiegłorocznego sezonu.

Wakacyjna zimna kalkulacja

Należy pamiętać, by decyzję o wyborze biura podróży i sposobie spędzenia gorących wakacji, podejmować z zimną kalkulacją. Ofertę organizatora wycieczki należy przeanalizować w domu, by ustrzec się wpływu „wakacyjnego klimatu”, który jest aranżowany w biurach podróży. Nie należy również zbyt ufnie podchodzić do gorących ofert niszowych biur podróży. Przed podjęciem decyzji należy porównać zarówno oferty biur podróży, jak również sprawdzić ich wiarygodność.

– W przypadku wyboru biura podróży potencjalni wczasowicze mogą zamiast zimnej kalkulacji bazować na tzw. heurystyce afektu. Polega ona na tym, że jeżeli myśl o wyjeździe na wakacje wzbudza w nas pozytywne emocje, to będą one wpływać na naszą ocenę ryzyka – będziemy postrzegać daną opcję jako mało ryzykowną i przynoszącą duże korzyści– mówi Jakub Traczyk.

Jak zminimalizować ryzyko?

Jest kilka sposobów i narzędzi do wykorzystania przez spragnionych zagranicznych wojaży turystów, które pozwalają minimalizować ryzyko wyboru niewłaściwego biura podróży i zdobyć pewność, że wszystkie zapisy umowy między klientem a organizatorem jego wycieczki zostaną spełnione.

– Jeśli mamy taką możliwość i stać nas na zagraniczną wycieczkę, to nie powinniśmy sobie odmawiać wymarzonych wakacji. Ważne jest tylko, by sprawdzić, a nawet prześwietlić biuro podróży, z którego usług chcemy skorzystać –mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.

Po pierwsze, trzeba sprawdzić, czy biuro podróży, którego ofertą jesteśmy zainteresowani, widnieje w rejestrze Centralnej Ewidencji i Wykazów Turystyki, który można znaleźć pod adresem www.turystyka.gov.pl . Dowiemy się tam od kiedy działa firma, jaki jest jej status prawny. A przede wszystkim, jaka jest wysokość sumy gwarancyjnej ubezpieczenia, z której w razie plajty biura podróży pokrywa się koszty związane z powrotem turystów do kraju. Wysoka suma gwarancyjna świadczy o dużych obrotach firmy i pośrednio wskazuje na jej stabilność finansową.

Po drugie, warto wybierać firmy, które są długo obecne na rynku i mają rozpoznawalną markę. Takie biura są lepiej przygotowane do działań w sytuacjach kryzysowych, a także bardziej zmotywowane i zdeterminowane, by zaspokajać potrzeby klientów. Ponieważ ich wartość tkwi nie tylko w biurach, umowach, nieruchomościach i na kontach bankowych, ale również w sile, reputacji i rozpoznawalności marki. I tej wartości nie będą chciały stracić. To oczywiście nie zapewnia pełni bezpieczeństwa, co pokazał ubiegłoroczny sezon wakacyjny. Nawet biuro podróży o znanej marce może upaść. Jednak rozpoznawalna marka biura podróży sprawia, że jego właściciele zrobią dużo więcej dla uratowania firmy, niż właściciele biur o mało znanym logo.

Po trzecie, należy sprawdzić w Krajowym Rejestrze Długów, czy biuro podróży, z którego usług chcemy skorzystać, nie jest dłużnikiem, bo to może być znak że ewidentnie nie radzi sobie na rynku. Należy również zwrócić uwagę na to, czy organizator wyjazdu posiada certyfikat Rzetelnej Firmy, dzięki któremu można łatwo sprawdzić jego wiarygodność finansową.

Doświadczenie minionych wakacji pokazuje, jak łatwo można się sparzyć na ofercie słonecznych wakacji wykupionych u niewłaściwego operatora lub pośrednika, i jak łatwo marzenia o wyjeździe na wakacje może się zmienić w marzenie o powrocie do domu. Zanim więc powierzymy swoje nadzieje i pieniądze w ręce biura podróży, należy najpierw je sprawdzić.

KRD

2013-02-21
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców