Polskim konsumentom korzystającym z programów lojalnościowych najbardziej zależy na gotówce, czy to w postaci rabatu, zniżki czy bonu na zakupy. W ciągu ostatniego roku widać niewielki wzrost odsetka osób aktywnych w programach. Jednocześnie uczestnicy programów lojalnościowych przyznają, że ich lojalność w stosunku do marki, z której programu korzystają ma głównie charakter transakcyjny – wynika z najnowszego Monitora Programów Lojalnościowych ARC Rynek i Opinia.
Odsetek polskich konsumentów, którzy deklarują udział w przynajmniej jednym programie lojalnościowym od kilku lat utrzymuje się na podobnym poziomie – około 50% (2013 – 53%). Jednocześnie zmienia się stosunek konsumentów do programów. Konsumenci w coraz większym stopniu są zainteresowani korzyściami materialnymi, o których wyborze sami decydują – w stosunku do ubiegłego roku znacząco wzrosła atrakcyjność nagród będących niejako substytutem gotówki. W przypadku benefitów niematerialnych, najwyżej cenioną wartością wśród uczestników jest otrzymywanie, wcześniej niż pozostali klienci, informacji o wyprzedażach i eventach.
„Nasze badanie dotyczące programów lojalnościowych potwierdza popularyzację coraz powszechniejszej idei smart shoppingu, w ramach której konsumenci bardziej uważnie i zdecydowanie mniej spontanicznie podchodzą do swoich zakupów. Widać to choćby w preferencji
benefitów uzyskiwanych z programów lojalnościowych oraz w niedużym, ale jednak wzroście aktywności w ramach programu. Konsumenci skłaniając się ku benefitom związanym z gotówką czy rabatami dają wyraz temu, że to oni chcą decydować, w jaki sposób wydadzą uzyskane pieniądze będące nagrodą za to, że robią zakupy w danym sklepie” – mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
W ciągu ostatniego roku wyraźnie zmalał odsetek osób zupełnie nie interesujących się programem lojalnościowym, w którym uczestniczą, nieco zwiększył się odsetek osób, które są aktywne w programie.
W tegorocznym badaniu zdecydowanie widoczny jest wzrost chęci chronienia własnych danych osobowych i prywatności. Największą barierą wejścia do programu jest dla konsumentów konieczność przekazania jakichkolwiek danych osobowych.
ARC Rynek i Opinia
