PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRMarketing emaliowany

Marketing emaliowany

Marketing i PR 26.11.2004 (11:39)

Chociaż wielu z nas, użytkowników sieci posiada zainstalowane programy do odrzucania niechcianych wiadomości e-mail, to i tak bardzo często „padamy ofiarą” spamu. Dlatego właśnie, tuż obok pop-up’ów, tę formę przekazu reklamowego w Internecie wymieniamy w kontekście jak najbardziej negatywnym. Jednak nie możemy ulegać złudzeniom, że wiadomość elektroniczna, która nie jest akceptowana przez odbiorcę, może być uznany za przemyślane i profesjonalne narzędzie marketingowe. Nie może nim być twór, który niejako z automatu powoduje reakcję niechęci i odrzucenia. Pozostawia zatem złe odczucia i rzadko staję się efektywnym zabiegiem reklamowym.

Zupełnie inaczej jest w przypadku dobrze skonstruowanych e-maili marketingowych. Zbudowanych tak aby ich treść, dobór grupy adresatów, a przede wszystkim kontekst były podporządkowane strategii informacyjnej nadawcy. Nie możemy zapominać bowiem, że rola internetowego marketingu bezpośredniego, jest coraz poważniejsza. Jej sile udowadniają z kolei poprawnie prowadzone kampanie przy pomocy wiadomości e-mail.

E-mail może być skuteczny

Spam jest tylko jednym z rodzajów wiadomości poczty elektronicznej, która dociera do użytkowników sieci w celach „marketingowych”. Badania wskazują, że o ile spam traktowany jest bardzo negatywnie, to inne formy e-mail marketingu są bardzo skutecznym narzędziem reklamowym. Jego niepodważalnymi zaletami jest szybkość kontaktu z klientem, jego bezpośredniość, możliwość dokładnego mierzenia efektywności przekazu oraz niska cena w porównaniu z innymi mediami.

Nie możemy jednak popadać ze skrajności w skrajność. Nie każdy wysłany przez nas e-mail promujący czy to nasz produkt, czy wykonywaną przez nas usługę, będzie skuteczny. Chociaż klikalność w linki umieszczone w e-wiadomościach reklamowych jest wyższa niż w przypadku chociażby banerów to, aby był on efektywny, co oznacza skuteczny i tani, musi spełniać szereg warunków.

Adresaci, kluczem do dobrego mailingu

Najważniejszy z nich to odpowiedni dobór grupy odbiorców. Pamiętajmy, że jest to przekaz bezpośredni. W tym tkwi cała jego siła. Dlatego osoby, którym wyślemy informację handlową, muszą być starannie wybrane. Najlepiej, aby baza adresów e-mail, zawierała informacje o osobach faktycznie będącymi naszymi klientami. Internauci, którzy sami podają adres swojej skrzynki internetowej, poprzez wypełnienie kwestionariusza na stworzonej na nasze potrzeby stronie, czy przy okazji innych kampanii reklamowych (np. przez nie internetowe działania BTL naszej firmy, konkursy, ankiety, itp.), będą zazwyczaj o wiele chętniej czytać dostarczane im wiadomości. Skuteczność e-mailingu wysyłanego przy użyciu baz zewnętrznych, kupowanych na potrzeby kampanii, nie musi być mniejsza. Jednak w takim wypadku musimy liczyć się z możliwością częstszego lądowania naszych przekazów w koszach na śmieci Internautów. Dlatego niebagatelne jest również aby przy wyborze dostawcy bazy mailingowej kierować się rzetelnością oferującej ją firmy. Musimy mieć pewność, że adresaci chcą, bądź są poinformowani (np. w czasie zakładania darmowego konta pocztowego), o możliwości wysyłania na ich adres reklam.

Kontekst

Po odpowiednim doborze adresatów, najbardziej istotna jest treść niesiona przez wiadomość e-mail. Ważne jest oczywiście to, o czym informujemy, ale również – w jaki sposób. Nie możemy zatem zapominać, że jest to przekaz internetowy, który pokaże się na ekranie monitora, często jedynie w wydzielonym oknie do podglądu wiadomości w programie pocztowym. Pamiętajmy też, że sieć rządzi się innymi prawami niż pozostałe media. Konieczna jest optymalizacja informacji. Liczy się, co pokazują wyniki badań, poprawna forma i styl dopasowany do kontekstu przekazu i wymagań Internetu.

Opublikowane niedawno (październik 2004) przez firmę EmailLabs badania, przedstawiają, które z e-maili kierowanych do klientów są najskuteczniejsze. Uznano, co nie powinno być wielkim zaskoczeniem, że dwoma najbardziej istotnymi elementami reklamowego mail’a, są: tytuł i ilość zawartych w przekazie linków. O ile intuicyjnie przewidywalne jest, że nazwa informacji powinna być w miarę krótka, to ilość używanych w wiadomości łączy tak by były one skuteczne może być zaskoczeniem.

Oczywiście w tym miejscu podkreślić należy, że temat i ilość linków, nigdy nie będą ważniejsze od treści maila i jego kontekstu. Do kogo innego adresowana i inną klikalność będzie miała kampania informująca o wyprzedaży telewizorów po 100 złotych, niż niosąca przekaz o 3% zniżce na BMW serii pierwszej. Jednak, jak twierdzą eksperci firmy EmailLabs, temat i ilość linków to te elementy strukturalne przy budowie przekazu, które mogą wpłynąć pozytywnie na jego odbiór, bez względu na jego treść. Co zatem możemy wywnioskować z raportu EmailLabs?

Tytuł, to nie epopeja

Krótki tytuł e-maila, ograniczony do maksymalnie 50 znaków, to kwestia kluczowa. Jest tak, dlatego że to on bardzo często decyduje o tym czy wiadomość w ogóle będzie otwarta, a zatem odczytana. Długie wywody w nazwie są sprzeczne z netykietą, świadczą zarazem o braku umiejętności sprecyzowania celu przekazu. Tytuły zbyt obszerne mogą w całości nie być widoczne w oknie klienta pocztowego. Ich autorzy często chcą powiedzieć zbyt wiele, nie mówiąc przy tym nic.

Wiadomości, których tytuł składa się z 49 znaków i mniej, według najnowszych badań EmailLabs, uzyskują prawie dwa razy większą klikalność, aniżeli te z dłuższą nazwą (odpowiednio CTR – click through rate; 4,4% i 2,5%), częściej są również otwierane (27% do 23,7%). Jednak, o czym pisałem powyżej, twórcy maili reklamowych zdają sobie sprawę z tej reguły i piszą tytuły krótkie (ponad 65% wysyłanych maili ma bowiem tytuł do 50 znaków).

Więcej linków to większa skuteczność

Inaczej wygląda sytuacja z ilością zamieszczanych w e-mailingu aktywnych łączy. Z badań EmailLabs wynika, że o ile tytuł powinien być możliwie krótki, to już ilość linków w przekazie powinna być większa niż 25. Wydaje się, że to dużo. Jednak to wiadomości posiadające więcej niż 25 aktywnych łączy, uzyskiwały większą w nie klikalność (4.4% CTR w ich przypadku i 3,4% CTR dla tych z 24 linkami bądź mniej). Dlatego być może warto podjąć ryzyko i zacząć testować e-maile z większą ilością łączy. Dziś stosuje się je rzadko (jedynie 30% z wszystkich wysyłanych maili reklamowych) i może warto to zmienić. Wydaje się, że większa ilość odnośników, dająca Internaucie szerszy wybór, to faktycznie recepta na częstsze reakcje.

Pamiętajmy jednak, że to odpowiednia baza adresowa oraz kontekst, dobrze skonstruowana treść, w największym stopniu odpowiadają za skuteczność marketingowej emalii. Nie jest to bowiem list pisany na prędce do przyjaciela, tylko złożone narzędzie marketingu bezpośredniego.

Podawane przez eMarketera jak i DoubleClick dane pokazują, że rola marketingu „emaliowanego” będzie rosła. W Anglii respondenci pytani (przez IPT) o wskazanie najskuteczniejszego kanału informacji marketingowej, umiejscowili e-mail zaraz po telewizji (32% odpowiedzi, telewizję za skuteczniejszą uznało 39% ankietowanych). Dopiero trzecią i czwartą pozycję zajęły odpowiednio radia i gazety.

Promocja, produkt i marka

To samo badanie pokazuje, jakie e-maile Anglicy otwierają najchętniej. Na pierwszym miejscu znalazły się wszelkie komunikaty na temat zniżek (27% odpowiedzi). W drugiej kolejności wymieniane było ogólne zainteresowanie produktem (24%) i informacje o możliwości wygrania czegoś i znajomość marki (po 20%). Zaledwie 5% pytanych o to, „która z poniższych cech wpływa na to, że odpowiadasz (reagujesz) na maila reklamowego?”, zaznaczyło odpowiedź „ładny wygląd przekazu”. Zatem bardziej istotna jest koncepcja merytoryczna aniżeli kreacja wizualna.

Marketing emaliowany to przyszłość bezpośredniej reklamy internetowej. Faktem jest również, że dotychczas nierozwiązywalnym problemem staje się kwestia spamu. Zawsze bowiem znajdzie się wysepka „na Pacyfiku” nie podlegająca jurysdykcji państw zakazujących spamowania i z niej docierały będą do nas niechciane maile. Nie ulega wątpliwości, że użytkownicy zrażeni są poprzez natarczywe, niepodpisane wiadomości, które w największej ilości docierają na ich skrzynki pocztowe. Mimo wszystko użytkownicy sieci stosunkowo chętnie reagują na chciane e-maile reklamowe. Dlatego warto pamiętać o tym, planując kolejne kampanie marketingowe w Internecie.

Autor tekstu, Marcin Fiedziukiewicz jest kierownikiem projektów w firmie OPCOM.pl; [email protected]

OPCOM.pl specjalizuje się w doradztwie w zakresie marketingu interaktywnego oraz e-biznesu od 2001 roku. Profil naszej działalności obejmuje pełną gamę usług związanych z budowaniem skutecznych strategii internetowych. W ofercie firmy znajdują się: serwisy internetowe, systemy CMS, prezentacje i aplikacje multimedialne, kampanie reklamowe online, intranety, ekstranety, portale korporacyjne, aplikacje e-commerce, oraz kompleksowe usługi hostingowe.

Sztandarowym produktem firmy jest platforma VeraWEB, będąca skalowalnym rozwiązaniem przeznaczonym do budowy serwisów WWW, portali korporacyjnych, intranetów, extranetów, oraz aplikacji handlu elektronicznego.

Więcej informacji: www.opcom.pl

O firmie OPCOM.pl

OPCOM.pl specjalizuje się w doradztwie w zakresie marketingu interaktywnego oraz e-biznesu od 2001 roku. Profil naszej działalności obejmuje pełną gamę usług związanych z budowaniem skutecznych strategii internetowych. W ofercie firmy znajdują się: serwisy internetowe, systemy CMS, prezentacje i aplikacje multimedialne, kampanie reklamowe online, intranety, ekstranety, portale korporacyjne, aplikacje e-commerce, oraz kompleksowe usługi hostingowe.

Sztandarowym produktem firmy jest platforma VeraWEB, będąca skalowalnym rozwiązaniem przeznaczonym do budowy serwisów WWW, portali korporacyjnych, intranetów, extranetów, oraz aplikacji handlu elektronicznego.

Do grupy zadowolonych klientów OPCOM.pl należą między innymi: Artman (właściciel marki House), Agencja Rozwoju Miasta SA, Classen Polska, Efekt, Eskadra, Extend Vision, Hajduki, Open Travel, Polskie Składy Oponiarskie, Teatr Groteska, Wojewódzki Urząd Pracy, Zakłady Azotowe Kędzierzyn, Zakłady Azotowe Puławy i wiele innych.

2004-11-26
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Coraz mniej czasu na zakup auta na starych zasadach
13.12.2025 (17:53) – informacja prasowa

Coraz mniej czasu na zakup auta na starych zasadach

11 tys. zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem tego roku korzystając z …

a 0 Branża bankowa w 2025 roku: rekordowe zyski, rozwój cyfryzacji i rosnąca presja cyberzagrożeń
13.12.2025 (17:46) – informacja prasowa

Branża bankowa w 2025 roku: rekordowe zyski, rozwój cyfryzacji i rosnąca presja cyberzagrożeń

PKO Bank Polski, Santander Bank Polska i Bank Pekao to trzy najsilniejsze medialnie marki sektora bankowego w …

a 0 Badanie: decyzje ubezpieczycieli często zapadają w silosach
13.12.2025 (17:02) – informacja prasowa

Badanie: decyzje ubezpieczycieli często zapadają w silosach

W zarządzaniu roszczeniami ponad 40% respondentów z branży ubezpieczeniowej twierdzi, że decyzje bazują bardziej na …

a 0 Zmiany w zarządzie ING Banku Śląskiego
13.12.2025 (17:00) – informacja prasowa

Zmiany w zarządzie ING Banku Śląskiego

12 grudnia 2025 roku, Rada Nadzorcza ING Banku Śląskiego powołała Wojciecha Sieńczyka na stanowisko Wiceprezesa …

a 0 Generali z ratingiem A+
13.12.2025 (16:58) – informacja prasowa

Generali z ratingiem A+

AM Best przyznał Generali Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. rating siły finansowej (FSR) na poziomie A+ (Superior) ze …

a 0 Edukacyjna gra planszowa od banków spółdzielczych z Grupy BPS
13.12.2025 (16:57) – informacja prasowa

Edukacyjna gra planszowa od banków spółdzielczych z Grupy BPS

Banki Spółdzielcze z Grupy BPS przygotowały nowy materiał edukacyjny dla dzieci od 9. roku życia: grę planszową „Za …

PRNews.pl

Zobacz również

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Placówek bankowych w Polsce nadal ubywa, choć…

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Po publikacji artykułu o nagrodach rocznych w…

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Apple Watch SE 3 to jeden z…

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 r. wciąż widać…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

manhee:

Co za idiotyzm: betoniarka, chirurżka, cieślini, drukarka, majsterka, nianiek, rybaczka, szlifierka, tapicerka …

sob., 13 gru 2025 (15:59) • Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców