Rok 2020 wiele zmienił we wszystkich obszarach ludzkiego życia. Niecodzienna sytuacja zmusiła ludzi do pozostania w domach, a biznesy do nowego sposobu ich funkcjonowania. Owocem tych zmian stał się projekt Mastercard pod nazwą „Bezcenne Babcie”. Celem działania jest połączenie pokolenia seniorów, którzy w czasie pandemii pozostali sami w domach, z młodymi ludźmi, których okoliczności zmusiły do zmiany nawyków i częstszego gotowania, a co za tym idzie, poszukiwania rad, doświadczeń i przepisów.
Obie grupy połączyła technologia – osoby szukające inspiracji kulinarnych, za pomocą asystenta głosowego mogą połączyć się z jedną z zaangażowanych w akcję seniorek i skorzystać z jej bezcennej wiedzy w temacie tradycyjnej kuchni polskiej. W czasie rozmowy generowana jest lista produktów niezbędnych do zrealizowania wybranego przepisu, a wszystkie składniki można w szybki sposób dodać do koszyka na platformie zakupowej EVERLI. W ten sposób, zanim rozmowa dobiegnie końca, zamówienie z dostawą potrzebnych produktów na dany przepis jest już w realizacji.
Punktem wyjścia do prac nad nowym projektem, pilotażowo wdrożonym w segmencie usług e-commerce, stały się potrzeby i zmiany społeczne obserwowane wśród konsumentów. Jedną z kluczowych jest zwiększone poczucie samotności i odosobnienia wśród seniorów: 56% osób powyżej 50 roku życia deklaruje, że w czasie pandemii czują się odizolowani od reszty społeczności .
Z drugiej strony znalazła się młodsza część społeczeństwa, która do tej pory korzystała z usług segmentu gastronomicznego. Po wprowadzeniu restrykcji, kiedy jedzenie „na mieście” stało się niemożliwe, coraz częściej młodzi ludzie zaczęli gotować w domu. 88% społeczeństwa samodzielnie przygotowuje więcej posiłków, od kiedy pracują zdalnie. Większość z nich korzysta z przepisów znalezionych w internecie: 42% szuka ich na Facebooku, 37% na blogach kulinarnych, a 24% na Instagramie.
Obserwując te zjawiska, Mastercard wyszedł naprzeciw obu grupom, proponując rozwiązanie w postaci projektu „Bezcenne Babcie”. Łącząc seniorów z młodymi pasjonatami gotowania, marka stworzyła platformę do rozmowy i wzajemnej wymiany doświadczeń. W ten sposób osoby starsze mogą podzielić się swoją wiedzą, a młodsi, zamiast szukać w sieci niesprawdzonych przepisów, mogą zapytać o radę skarbnice kulinarnej wiedzy jakimi są nasze „babcie”.
Do połączenia obu grup, Mastercard, jako firma technologiczna, wykorzystał asystenta głosowego Google. Badania wskazują, że 27% globalnej populacji z dostępem do internetu, używa wyszukiwania głosowego. Obserwując ten trend oraz biorąc pod uwagę wygodę konsumentów, marka stworzyła proste w obsłudze narzędzie, które łączy poszukiwaczy kulinarnych inspiracji z seniorkami – ekspertkami. Wystarczy w zaciszu swojego domu, zwrócić się do asystenta Google: „Ok Google, porozmawiaj z ‘tradycyjna kuchnia polska’ ” i już po chwili, możemy połączyć się z jedną z zaangażowanych w projekt babć, które poszczycić się mogą długoletnim doświadczeniem w gotowaniu tradycyjnych polskich potraw.
Dzięki współpracy z EVERLI – internetową platformą zakupową, konsument w łatwy sposób może wybrać składniki pod wybrany przepis z dostępnej w e- sklepie listy produktów. Dodatkowo, użytkownicy EVERLI, którzy za swoje zakupy zapłacą kartą Mastercard, otrzymają niespodziankę – 50 zł rabatu oraz darmową dostawę. Podczas rozmowy z babcią, konsument może zadać jej nurtujące go pytania, otrzymać niezbędne wskazówki, aby po dostarczeniu produktów przez kuriera, jak najszybciej przystąpić do gotowania.
Projekt pilotażowy Mastercard „Bezcenne Babcie” rozpoczął się tuż przed świętami Bożego Narodzenia, a obecnie wchodzi w kluczową fazę związaną z Dniem Babci. Wszystkie zebrane w ramach projektu przepisy przygotowane zostały we współpracy z Paniami ze Stowarzyszenia Gospodyń Wiejskich w Andrychowie i dostępne są na stronie www.bezcennechwile.mastercard.pl/bezcenne-babcie.
Źródło: Mastercard