Coraz częściej oszuści wykorzystują najnowsze technologie, takie jak AI, do wyłudzania danych lub pieniędzy. Według danych FBI tylko w 2023 roku w Stanach Zjednoczonych konsumenci stracili 12,5 miliarda dolarów w wyniku oszustw internetowych. Natomiast w pierwszej połowie 2023 roku w Wielkiej Brytanii cyberprzestępcy dokonali prawie 1,4 miliona kradzieży, co oznacza, że średnio co 12 sekund dochodziło do jednego oszustwa.
Mając na uwadze rosnącą skalę zagrożeń cybernetycznych, Mastercard powołał inicjatywę Scam Protect – pakiet specjalistycznych rozwiązań wykorzystujących najnowocześniejsze technologie oparte na sztucznej inteligencji, które pomagają w porę rozpoznawać i zapobiegać kradzieżom. W tym celu, Mastercard współpracuje także z kluczowymi partnerami z branży m.in. w zakresie edukacji konsumentów.
– Oszuści w swoich działaniach wykorzystują nowe technologie, co oznacza, że ich manipulacje oraz metody podszywania się pod inne osoby stają się coraz bardziej wyrafinowane i trudniejsze do wykrycia przez konsumentów. Dlatego, opierając się na naszych innowacyjnych rozwiązaniach w zakresie sztucznej inteligencji oraz kluczowych partnerstwach, wspieramy instytucje finansowe, by mogły jeszcze lepiej wykrywać oszustwa i im zapobiegać, a jednocześnie, aby edukowały konsumentów w tym zakresie. Takie holistyczne podejście do cyberzagrożeń pozwala lepiej ochronić użytkowników, co z kolei zwiększa zaufanie do cyfrowego świata – mówi Chris Reid, wiceprezes Identity Solutions, Mastercard.
Weryfikacja tożsamości napędzana przez AI
Łącząc swoją wiedzę i doświadczenie w zakresie tożsamości cyfrowej, biometrii, sztucznej inteligencji
i otwartej bankowości, Mastercard może wspierać konsumentów, zabezpieczając ich przed całym spektrum oszustw zarówno tych związanych z płatnościami kartą, przelewami między kontami, jak również tymi związanymi z otwieraniem fałszywych kont.
- Mastercard Identity pomaga zweryfikować, czy użytkownik jest faktycznie osobą, za którą się podaje, w każdym momencie korzystania z konta. Ma to kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa, ponieważ oszuści otwierają lub przejmują konta bankowe podszywając się pod inną osobę przy użyciu fałszywej tożsamości. W ten sposób również ubiegają się np.
o kredyt, czy tworzą tzw. konta mułowe, aby przejmować skradzione pieniądze. - Dzięki biometrii behawioralnej Mastercard może uzyskać dostęp do danych o sposobie interakcji użytkownika z urządzeniem, które wykorzystuje w cyfrowych kanałach (web, mobile). Dzięki temu możliwe jest zidentyfikowanie wszelkich nietypowych zachowań, takich jak np. inny sposób pisania na klawiaturze, czy wahania podczas interakcji ze stroną internetową lub aplikacją mobilną.
- Mastercard Consumer Fraud Risk to inteligentne narzędzie dla banków, które w czasie rzeczywistym pomaga wykrywać i zapobiegać oszukańczym transakcjom odbywającym się między kontami. Obecnie dostępne jest w Wielkiej Brytanii i wykorzystywane przez 10 dużych banków. Consumer Fraud Risk bazuje na sztucznej inteligencji i oferuje możliwość unikalnego wglądu w transakcje między kontami. W ten sposób pomaga bankom interweniować natychmiast i zatrzymać potencjalnie oszukańczą płatność jeszcze przed przesłaniem środków.
- Gdy konsument inicjuje płatność ze swojego konta bankowego, Mastercard umożliwia weryfikację właściciela konta w celu potwierdzenia tożsamości. Wszystko odbywa się w czasie rzeczywistym za pośrednictwem Mastercard Open Banking, opierając się
o bezpieczną wymianę danych zatwierdzonych przez konsumenta, w celu ułatwienia płynnych i bezpiecznych płatności.
Partnerstwa branżowe
Mastercard rozwija również wieloletnie partnerstwo z firmą telekomunikacyjną Verizon. Szerokie możliwości sieciowe Verizon zapewniają zaawansowaną analizę i wgląd w dane, a także pozwalają tworzyć wiarygodne raporty badawcze, takie jak Verizon Data Breach Investigations Report (DBIR), które wykorzystywane są przez przedsiębiorstwa dla lepszego zrozumienia
i przeciwdziałania pojawiającym się zagrożeniom cybernetycznym. Dzięki produktowi Call Filter, Verizon ochronił już ponad 80 milionów konsumentów przed ponad 20 miliardami niechcianego SPAMu i połączeń przychodzących.
Banki w Wielkiej Brytanii, w tym NatWest, są pierwszymi na świecie, które wykorzystują oparte na sztucznej inteligencji rozwiązanie Mastercard Consumer Fraud Risk w celu identyfikacji ataków oszustów i przeciwdziałaniu im w czasie rzeczywistym. Narzędzie Consumer Fraud Risk uruchomiono w 2023 r., a pierwsze badanie efektywności przyniosło bardzo obiecujące wyniki. TSB Bank oszacował, że gdyby inne banki zastosowały również podobne środki prewencyjne, tylko w ciągu roku w Wielkiej Brytanii udałoby się zapobiec oszustwom opiewającym na kwotę sięgającą prawie 100 milionów funtów.
Mastercard współpracuje również z Entersekt, globalną firmą zajmującą się uwierzytelnianiem klientów branży finansowej, która wykorzystuje Mastercard Identity, aby pomóc instytucjom finansowym w walce z oszustwami. Korzystając z biometrii behawioralnej Mastercard, Entersekt może szybciej zareagować w przypadku transakcji o podwyższonym ryzyku, weryfikując dane biometryczne konsumenta podczas uwierzytelniania transakcji.
Ochrona konsumentów
Konsumenci rzadziej stają się ofiarami oszustw, jeśli mają odpowiednią wiedzę i narzędzia do identyfikacji i zwalczania cyberprzestępstw. Dlatego Mastercard jest członkiem wspierającym organizację Global Anti-Scam Alliance, która skupia się na edukowaniu konsumentów w zakresie bezpieczeństwa transakcji finansowych. W ramach sojuszu Mastercard pomógł w utworzeniu singapurskiego oddziału Global Anti-Scam Alliance, który wspiera regionalny ekosystem we współpracy i przy tworzeniu nowych rozwiązań zapobiegających oszustwom.
Źródło: Mastercard