mBank w liczbach (16.12.04):
-
750 tys. Klientów
-
948 tys. Rachunków, w tym 90 tys. mBIZNES
-
2,87 mld zł depozytów
-
705 mln zł przyznanych kredytów
-
22,3 tys. Wydanych kart kredytowych
-
538 tys. Wydanych kart płatniczych
-
74,5 tys. Klientów SFI
-
352 mln zł w SFI
-
5,7 tys. Sprzedanych polis ubezpieczeniowych
W ciągu 12 miesięcy liczba Klientów wzrosła o 40%, a liczba rachunków aż o 45%. mBank jest obecnie 7 bankiem detalicznym w Polsce – pod względem liczby rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych.
Oferta mBanku w 2004 została poszerzona o:
-
eMAX plus
-
usługę mBILANS
-
Produkty IKE:
-
mIKE fundusze
-
mIKE ubezpieczenie
-
mIKE lokata
-
-
kredyt konsolidacyjny w ramach mPLAN
-
mBIZNES debet – do tej pory Dopuszczalne Saldo Debetowe
-
cobrandowe karty kredytowe:
-
mBank Euro<26
-
Produkt emerytalny – OFE Online
-
Ubezpieczenie mieszkaniowe i wypadkowe (NNW).
Sprzedaż produktów w okresie od 1 stycznia do 13 grudnia br.:
-
Klienci mBanku otworzyli 284 tys. Rachunków, w tym 33,7 tys. Rachunków mBIZNES i 8 tys. Rachunków izzyKONTO,
-
mBank udzielił kredyty hipoteczne o łącznej wartości 240 mln zł i KREDYTY odnawialne na kwotę 86 mln zł,
-
mBank wydał blisko 15 tys. Kart kredytowych z przyznanymi limitami w wysokości 65 mln zł,
-
otworzył 45,5 tys. Nowych rachunków funduszy inwestycyjnych,
-
pozyskał 142,9 mln zł nowych aktywów netto w ramach Supermarketu FI, osiągając ponad 11-procentowy udział w rynku nowych aktywów w roku 2004,
-
poszerzył ofertę dostępnych funduszy w ramach SFI do 53,
-
pozyskał 25 nowych partnerów platformy e-commerce (mSZOP),
-
obroty mTRANSFER wyniosły 20 mln zł.
Rok 2004 charakteryzował się duża dynamiką wzrostu liczby rachunków w mBanku. Szczególnie w ostatnich miesiącach roku odnotowano bardzo wyraźny trend wzrostowy. W październiku Klienci założyli prawie 30 tys. Nowych rachunków, w listopadzie aż 40 tys. Od 1 do 15 grudnia w mBanku liczba rachunków wzrosła już o przeszło 22 tys.
W br. wzrosła także sprzedaż mLOKAT. mBank podniósł oprocentowanie zarówno lokat terminowych, jak i a vista. Wprowadzony w grudniu br. rachunek eMAX plus to bardzo konkurencyjna oferta rachunku lokacyjnego.
Rok 2004 przyniósł znaczny wzrost sprzedaży mPLANU hipotecznego. Tylko w październiku br. mBank wydał blisko 440 pozytywnych decyzji kredytowych o łącznej wartości 53 mln zł. W roku tym mBank zaproponował Klientom ok. promocję dla młodych małżeństw (ze stażem małżeńskim krótszym niż 5 lat) oraz refinansowanie, które umożliwiało przyznawanie mPLANU hipotecznego na preferencyjnych warunkach.
Na koniec br. mBank obsługuje ok. 23 tys. Kredytów odnawialnych. W mijającym roku maksymalnie uproszczony został wniosek o kredyt.
W roku 2004 znacznie wzrosła sprzedaż kart kredytowych mBanku. Atrakcyjność oferty mBanku została potwierdzona wysokimi ocenami ze strony mediów i Klientów. Karta Visa Electron jest uznawana za najlepszą ofertę dla studentów. Do wzrostu sprzedaży przyczyniły się także promocje dla nowych i dotychczasowych klientów. Klientom korzystającym z usług mBanku od przynajmniej 24 miesięcy od końca października oferowane są karty bez opłat za wydanie. Pod koniec roku ofertę wzbogacono o 2 karty cobrandowe – wpKartę i mBank Euro<26.
Rok 2004 internetowa platforma obrotu funduszami (SFI) mBanku zapisała jako rok dynamicznego rozwoju. Do usługi przystąpiło 45,5 tys. Nowych Klientów, a łączne obroty na platformie przekroczyły 1,3 mld zł.
SFI mBanku notował znacznie lepsze wyniki, niż cały rynek funduszy inwestycyjnych. Najbardziej trend ten był widoczny w kwietniu 2004, kiedy aktywa netto SFI przyrosły o 28 mln zł, podczas gdy rynek stracił 17 mln. Od początku roku do końca listopada Towarzystwa, których fundusze znajdują się w SFI straciły łącznie 315,2 mln zł, natomiast ich wynik w SFI w analogicznym okresie wyniósł +142,9 mln zł.
W tym okresie cały rynek funduszy inwestycyjnych zyskał 1,60 mld zł, a SFI 142,9 mln, co daje średni udział SFI w przyroście rynku na poziomie 8,9%. Dynamika przyrostu aktywów netto w SFI wyniosła 69% i była czternastokrotnie wyższa niż dynamika rynku funduszy. – mówi Maciej Witkowski, odpowiedzialny za produkty inwestycyjne w mBanku.
We wrześniu 2004 Klienci mBanku mogli, na preferencyjnych warunkach, składać zapisy na zamknięty fundusz inwestycyjny – Skarbiec Rynku Nieruchomości.
Zyski Klientów mBanku inwestujących w Supermarkecie Funduszy Inwestycyjnych przekroczyły w br 17 mln zł. Inwestowanie w Supermarkecie Funduszy Inwestycyjnych mBanku pozwala na osiąganie o wiele wyższego zwrotu, niż oszczędzanie przy pomocy tradycyjnych produktów bankowych – np. osoby, które rok temu zainwestowały w fundusz DWS FIO Akcji Plus wypracowały 28,9% zysku. Obecnie Klienci mBanku mogą inwestować w 53 fundusze należące do dziewięciu TFI – o 19 funduszy więcej niż w grudniu 2003.
Oferta ubezpieczeniowa w mBanku w roku 2004 zawierała:
-
ubezpieczenie turystyczne – mPodróżnik (wprowadzone w 2003 roku)
-
NNW
-
Mieszkaniowe
-
mIKE ubezpieczenie
Od początku roku Klienci wykupili 5,7 tys. Polis.
Oferta mSZOPU została poszerzona o nowe kategorie: komputery, multimedia i muzykę – obecnie jest dziewiętnaście kategorii produktowych. W mSZOPie można kupić zarówno sprzęt elektroniczny, prasę, jak również zabawki, kwiaty oraz wycieczki turystyczne. Obroty w mSZOPIE w roku 2004 sięgnęły 20 mln zł.
Od początku listopada mBank wraz z księgarnią internetową Inbook.pl wprowadził do mSZOPU stałą promocję dla Klientów mBanku. Dokonując płatności za pomocą bezpiecznego i szybkiego przelewu mTRANSFER lub kartą mBanku – kartą kredytową Visa Classic i Gold lub jedną z ach, zapłacą oni 5% mniej.
Kanały dystrybucji:
W połowie roku zmienił się wygląd serwisu www.mBank.pl a jego funkcjonalność została znacznie rozwinięta.
Ponadto w 2004 roku mBank rozwijał sieć naziemną w celu zapewnienia Klientom wygody przy zakupie produktów kredytowych. Obecnie funkcjonuje już 19 mKiosków, a docelowo ma być około sześćdziesięciu. Od lipca 2004 mKioski zajmują się również sprzedażą KREDYTU ratalnego plus. mBank rozpoczął również budowę sieci bankomatów depozytowych, które już wkrótce maja znajdować się w każdym Kiosku. Dodatkowo mBank stworzył dwa nowe Centra Finansowe – w Warszawie i w Łodzi. mBank zamierza również zmodernizować dotychczas istniejące Centra Kredytowe. Podstawową funkcją Centrów jest doradztwo i sprzedaż produktów kredytowych (przede wszystkim hipotecznych) i inwestycyjnych. W nowych centrach multimedialnych mBank proponuje swoim Klientom również bezpłatną obsługę rachunków za pośrednictwem Internetu oraz mLinii, a także możliwość dokonania wpłaty gotówki w bankomatach depozytowych. W każdym z Centrów wyodrębnione są trzy strefy: mRACHUNKI, mKREDYTY i mINWESTYCJE.
Nowo otwarte centra nie oznaczają odejścia mBanku od jego modelu biznesowego, ani zmian w polityce cenowej. Internet pozostaje podstawowym kanałem obsługi i komunikowania się z Klientami. Od początku działalności mBanku jego strategia uległa pewnym korektom w stosunku do początkowych założeń. Z czysto wirtualnego banku drugiego wybory mBank przekształcił się w instytucję finansową oferującą produkty bankowe i niebankowe o najwyższej jakości, przy najniższych możliwych cenach. Zwiększona została również gama zarówno elektronicznych, jak i naziemnych kanałów dostępu do banku. Zmiany są odpowiedzią na oczekiwania Klientów oraz kolejnym krokiem w budowaniu silnej pozycji rynkowej. – wyjaśnia Paweł Kucharski, Wicedyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej ds. rozwoju biznesu.
W ciągu tego roku mBank przeprowadził dwie akcje charytatywne mKlienci potrzebującym, w ramach których Klienci mBanku mogli za pomocą usługi mTRANSFER przekazywać środki na konto fundacji.
W maju 2004 odbył się pierwszy mBank Łódź Maraton, w którym wystartowało ponad 540 maratończyków i półmaratończyków.
Po raz czwarty mBank był również organizatorem mBank eXtreme w Sielpi – imprezy dla wszystkich tych, którzy lubią sprawdzać granice swojej wytrzymałości. W trzech dyscyplinach – biegu terenowym, wyścigu rowerowym i chodzie – wystartowało około 800 osób. Tradycyjnie już podczas imprezy Piotr Pustelnik opowiadał o swojej ostatniej wyprawie – mBank Annapurna Expedition.
W 2004 roku mBank został laureatem:
-
nagrody Alicja 2003 miesięcznika Twój Styl za Supermarket Funduszy Inwestycyjnych, który był również nominowany do nagrody Byki i Niedźwiedzie gazety giełdy Parkiet,
-
Kapituła Olimpiady Usług Bankowych zorganizowanej przez Zarząd Targów Warszawskich oraz Instytut Badania Opinii i Rynku PENTOR, uznała eKONTO za najlepszy rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy, a pakiet mBIZNES za najkorzystniejsze rozwiązanie dla małych firm.
mBank został również wyróżniony dyplomem i statuetką za życzliwość i wsparcie dla kampanii społecznej Cała Polska czyta Dzieciom.
Działania mBanku w roku 2004 miały na celu zapewnienie Klientom, zgodnie z misją banku, Maksimum korzyści i wygody oraz rozwijanie mSpołeczności.
O sukcesie mBanku na rynku zdecydowała konkurencyjna i innowacyjna oferta, wygodny sposób komunikowania się z mBankiem, partnerskie traktowania Klienta i wysoka jakość obsługi. Dlatego komunikacja i inne działania marketingowe mBanku oparte są o cztery wartości, które stały się podstawą odniesionego sukcesu i są wybierane przez Klientów jako najistotniejsze wyróżniki konkurencyjne:
-
Cenę
-
Wygodę
-
Prostotę
-
Społeczność
Początkowo mBank pozycjonował się jako wirtualny banku depozytowy, oferujący jedynie podstawowe produkty bankowe o najwyższym oprocentowaniu i bez opłat. W ciągu prawie 4 lat działalności, w skutek ciągłego zwiększania się bazy Klientów oraz zmian zachodzących na rynku, mBank przekształcił się w instytucję finansową pierwszego wyboru posiadającą w ofercie najlepsze bankowe i nie-bankowe produkty finansowe o konkurencyjnym oprocentowaniu i niskich opłatach.
Niezmiennie mBank pozostaje bankiem dla ludzi dynamicznych, ceniących czas i wygodę, którzy nie boją się innowacji i chętnie korzystają z nowoczesnych rozwiązań technologicznych. – mówi Piotr Gawron, Dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej.
W zakres usług mBanku wchodzą obecnie zarówno produkty depozytowe, kredytowe i inwestycyjne, jak i ubezpieczeniowe. mBank również jako pierwszy na rynku zaproponował Klientom wygodny i tani sposób inwestowania w fundusze, tworząc Supermarket Funduszy Inwestycyjnych. Z myślą o zaspokajaniu potrzeb Klientów i zgodnie z tendencjami rozwijającego się rynku, mBank zdecydował się także na stworzenie platformy e-commerce, zapewniając jednocześnie bezpieczne i szybkie formy płatności on-line.