Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w lutym 2019 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej. W tym miesiącu w zestawieniu po raz pierwszy pojawiło się Ministerstwo Finansów. Ogłoszenie społeczne dotyczące e-PIT według stawek cennikowych kosztowałoby ponad 5,5 mln zł.
Według danych IMM, w mediach największy budżet na reklamy przeznaczyła branża farmaceutyczna, której wydatki w lutym wyniosły 44 proc. spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Nieco mniejszy udział kwot zainwestowanych w reklamy zanotowała branża handlowa (27 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się motoryzacja (11 proc.), za nią finanse (10 proc.) i telekomunikacja (8 proc.).
W lutym wydatki branży farmaceutycznej wyniosły ponad 422 mln zł na promocję w telewizji, prasie i radio. Kwota ta jest niemal o ponad 167 mln większa od tej, którą na reklamę przeznaczyła branża handlowa. Sumy te istotnie przekraczają budżety pozostałych branż.
Branża | Farmacja | Handel | Motoryzacja | Finanse | Telekomunikacja |
Koszt | 422,4 mln zł | 255,1 mln zł | 102,9 mln zł | 94,9 mln zł | 82,4 mln zł |
W lutym na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się mBank. Kolejne pozycje zajmują PKO BP, Ministerstwo Finansów, Alior Bank oraz Eurobank.
W lutym branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości (64 proc. wszystkich kategorii produktowych) oraz ubezpieczeń i usług finansowych.
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-28 lutego 2019 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.
Źródło: IMM