PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMłodzi pożyczają – finansowy portret młodych

Młodzi pożyczają – finansowy portret młodych

Wiadomości 08.04.2014 (10:47)

Życie na kredyt jest dla wielu młodych ludzi jedyną możliwością na rozpoczęcie samodzielnego życia. Jak wynika z badania „Finansowy portret młodych” Krajowego Rejestru Długów niemal połowa Polaków do 35. roku życia skorzystała choć raz z kredytu lub pożyczki. Średnio miesięcznie z tego tytułu konta młodych topnieją aż o 603 zł w przypadku rat pożyczek i 739 zł w przypadku rat kredytu hipotecznego.

Ponad 2/5 Polaków do 35. roku życia w ostatnim czasie nie było stać na zakup tego, co potrzebowali. Na liście wymarzonych rzeczy najczęściej znajdowały się meble, ubrania, sprzęt elektroniczny, sprzęt AGD, żywność, samochód lub motocykl. Częściej na brak gotówki narzekały kobiety niż mężczyźni (46% kobiet i 37% mężczyzn), ale to także one rzadziej pracują i często zarabiają mniej. Inaczej sytuacja wygląda, jeśli chodzi o wiek. Mimo że osoby po trzydziestce w większości pracują i zarabiają najwięcej, to właśnie one najczęściej spotykają się z sytuacją, że brakuje im pieniędzy. Z pewnością wiąże się to z większą samodzielnością tej grupy, a co za tym idzie pojawieniem się potrzeb, których nie mieli, gdy byli młodsi. Rodziny z dziećmi (48%) częściej wskazują na brak pieniędzy niż single (34%), czy osoby mieszkające z rodzicami (41%).

Dobry zwyczaj nie pożyczaj – chyba, że musisz

Rozwiązaniem problemu z brakiem pieniędzy może być zakup na raty, czy zapłacenie kartą kredytową. Aż 46% młodych choć raz w życiu korzystała z oferty kredytów lub pożyczek. Liczba osób, które zapożyczyły się rośnie wraz z wiekiem. O tyle, ile wśród osób do 25. roku życia pieniądze pożyczył co piąty badany, to w grupie osób po „trzydziestce” było to już siedmiu na dziesięciu. Po pożyczki i kredyty dużo rzadziej sięgają osoby z wykształceniem podstawowym, aż trzy czwarte nigdy z nich nie korzystały. Najrzadziej z takiej możliwości finansowania korzystają osoby, które uczą się i studiują. W tej grupie z kredytów lub pożyczek korzystało kiedykolwiek jedynie 6%.

– Dla osób do 35. roku życia, w większości wychowanych w realiach wolnego rynku, życie na kredyt nie jest niczym złym, wręcz przeciwnie, zaspokajanie potrzeb, często otoczkowych, odbywa się przy wykorzystaniu nie tyle własnych oszczędności, co kredytów, pożyczek – mówi profesor Anna Dąbrowska, z Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur. – Pod tym względem zdecydowanie różnią się od swoich rodziców, dla których w większości wzięcie kredytu/pożyczki jest bardzo poważną decyzją życiową. Trudno się dziwić młodym ludziom, bowiem współczesny rynek zachęca do kupowania, a produkty są na wyciągnięcie ręki, w myśl zasady „kup dzisiaj, zapłać jutro”. Banki i instytucje parabankowe zachęcają do sięgania po łatwy” pieniądz – dodaje.

Głównym powodem zaciągania przez młodych zobowiązań finansowych, był zbyt duży jednorazowy wydatek, by kupić rzecz za własne pieniądze. Jednak młodzi są także kuszeni bogatą ofertą „pożyczek za 0%”, najczęściej w sklepach z artykułami AGD lub RTV. Na większą opłacalność pożyczki lub kredytu w porównaniu z płaceniem za gotówkę wskazywał aż co czwarty młody Polak. Pokazuje to, że młodzi boją się nie samych zobowiązań, ale kosztów z nimi związanych.

– W badaniu „Finansowy portret młodych” zapytaliśmy też młodych Polaków, którzy nie biorą pożyczek, o przyczyny tej decyzji – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. – Większość z nich, bo aż dwie trzecie, nie miała potrzeby zapożyczania się. Jednak co czwarty młody zadeklarował, że nie korzystał z kredytów i pożyczek, bo nie miał odpowiedniej zdolności kredytowej. Może to wskazywać, że osoby te chętnie skorzystałyby z „zastrzyku gotówki”, ale powstrzymuje je brak możliwości – dodaje.

Na brak zdolności kredytowej częściej narzekają osoby do 25. roku życia, osoby uczące się, oraz z wykształceniem podstawowym i średnim. Innym powodem wolności od zobowiązań finansowych, jest brak możliwości opłacania kolejnych miesięcznych zobowiązań. Takie ostrożne zachowanie dużo mówi o kondycji finansowej tego pokolenia, ale też o ich racjonalnym podejściu.

Telewizor na kredyt

Najczęściej pożyczki zaciągane są na zakup sprzętów AGD lub RTV, samochodu, skutera, motocyklu lub przeprowadzenie remontu domu czy mieszkania. Jak wynika z raportu „Finansowy portret młodych” priorytety pożyczek wśród młodych zmieniają się wraz z wiekiem. Najmłodsi, od 18. do 25. roku życia, jeśli już pożyczają, to robią to, aby konsumować i realizować swoje marzenia. Pieniądze wykorzystują na zakup samochodu, skutera lub motocykla (37%). To także w tej grupie wiekowej, pożyczone pieniądze częściej niż wśród starszych, przeznaczane są na wyjazd na wakacje (8%), czy hobby (6%). Z drugiej strony, dla co piątego młodego pożyczka jest koniecznością, zaciąga ją po to, by spłacić dotychczasowe długi lub pokryć bieżące wydatki. Wśród starszych, do takich sytuacji dochodzi zdecydowanie rzadziej.

Osoby w okolicach „trzydziestki” najczęściej decydują się na pożyczkę, aby kupić coś do domu, lub zrobić remont, ale to także oni częściej mieszkają samodzielnie. W tej grupie wiekowej rośnie też udział osób, które decydują się na kredytowanie nieruchomości – zdecydowało się na to niemal trzech na dziesięciu trzydziestolatków. Procedura pozyskania kredytu hipotecznego jest bardzo skomplikowana i przechodzą ją jedynie ci, którzy mają najbardziej stabilną sytuację na rynku pracy.

– Wśród osób do 25. roku życia odnotowano także najwyższy wskaźnik odpowiedzi na „bieżące wydatki konsumpcyjne”. Z raportu Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur przeprowadzonych w II połowie 2013 roku wynika, że ludzie młodzi często nie bilansują swoich budżetów, nie robią zakupów z listą i zdarza im się wyrzucać nie tylko przeterminowaną, ale i dobrą żywność. W tej grupie odnotowano także najwyższe wskazania na dwa kolejne cele zaciągania zobowiązań, a mianowicie: wyjazd na wakacje i hobby. Oznacza to zaspokajanie potrzeb wyższego rzędu, doznawanie przyjemności bez względu na koszty i realne możliwości finansowe. Moda na pewne kierunki geograficzne także skłania do zrealizowania wyjazdu za wszelką cenę. Liczę się Ja i moje potrzeby, a wyjazd na wakacje czy hobby często jest elementem wyróżnienia się, naśladowania liderów, a niekiedy prestiżu czy samorealizacji – dodaje profesor Dąbrowska.

Bank numerem 1

Młodzi, którzy chcą pożyczyć pieniądze najczęściej kierują się do banku (79%), dużo rzadziej do pośredników oferujących kredyty ratalne w sklepach (17%) oraz firm pożyczkowych (12%). Z oferty tych ostatnich częściej korzystają osoby do 25. roku życia (35%) oraz osoby pracujące dorywczo (36%) i bezrobotne (24%). Taka zależność może wynikać z trudności w otrzymaniu przez nich pożyczki z banku. Firmy pożyczkowe są mniej restrykcyjne, jeśli chodzi o wyliczanie zdolności kredytowej.

Średnie miesięczne zobowiązanie gospodarstw domowych młodych z tytułu pożyczek wynosi 603 zł, a kredytów hipotecznych – 739 zł. Raty niemal co dziesiątego badanego wynoszą powyżej 999 zł. Większe zobowiązania miesięczne mają osoby pozostające w związku małżeńskim (rata pożyczki: 814 zł, rata kredytu: 960 zł) niż osoby niezamężne (rata pożyczki: 439 zł, rata kredyt: 513 zł). Największe zobowiązania mają rodziny z dziećmi, co miesiąc ich konto topnieje o 831 zł z tytułu pożyczek i 1017 zł z tytułu kredytu hipotecznego. Struktura wydatków na zobowiązania potwierdza, że to właśnie z kredytów młodzi ludzie budują swoją samodzielność i dorosłe życie.

Młodzi dłużnicy

Raty pożyczek i kredytów są wysoko na liście priorytetów płatności Polaków. Jedynie 9% młodym zdarzyło się nie zapłacić w terminie raty pożyczki, 8% raty kredytu hipotecznego, a 6% spłacić w terminie karty kredytowej. Zdarza się jednak, że młodzi nie płacą i trafiają do rejestrów dłużników, a to może im przysporzyć wielu problemów.

– Młodzi muszą pamiętać, aby budować swoją historię kredytową zarówno w biurze informacji kredytowej, jak i biurach informacji gospodarczej – mówi Adam Łącki. – Nie mogą dopuścić do sytuacji, że znajdą się na liście dłużników już na początku swojego dorosłego życia, bo wiele jeszcze przed nimi. W bazie danych Krajowego Rejestru Długów mamy aktualnie ponad 770 tysięcy osób poniżej 35. roku życia. Jest to zadłużenie z różnego tytułu – niespłaconych pożyczek, kredytów, ale też niezapłaconych rachunków za czynsz i media. Łącznie młodzi mają przeterminowane należności na niemal 4 mld złotych. Najbardziej zadłużony młody ma 34 lata i 4,8 mln długu– dodaje.

Dlatego bardzo istotne jest to, aby zaciągać nowe zobowiązania rozsądnie i mieć świadomość, że przed młodymi całe życie.

Badanie „Finansowy portret młodych” zostało zrealizowane przez instytut badawczy Millward Brown na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. Zrealizowano je na reprezentatywnej dla całej populacji grupie Polaków od 18 do 35 roku życia.

KRD
2014-04-08
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców