PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMobilny Bank 2.0

Mobilny Bank 2.0

Wiadomości 11.02.2013 (11:21)

Jeszcze niedawno wydawało się, że smartfon będzie jedynie drogim, mobilnym czytnikiem poczty elektronicznej i gadżetem rozrywkowym, którym interesują się głównie nastolatki. Okazało się jednak, że to narzędzie może mieć poważniejsze zastosowania. Dla coraz większej grupy społeczeństwa smartfon staje się nieodzownym urządzeniem zarówno w domu, w pracy, jak i w podróży. Można odnieść wrażenie, że powoli stajemy się jego niewolnikami i coraz trudniej jest nam się bez niego obyć. A może dzieje się tak dlatego, że smartfon zaczyna pełnić funkcję osobistego asystenta?

Klasyka, czyli zdalny dostęp do rachunku


Słysząc o mobilnej bankowości, myślimy najczęściej o zdalnym dostępie do rachunku przez telefon komórkowy. Smartfony nie oferują w tym zakresie wiele nowego, jednak dzięki ogromnym możliwościom prezentacji grafiki i sposobu interakcji dają nieporównywalny komfort użytkowania. Nawigacja w systemie bankowym przy pomocy smartfonu jest po prostu przyjemna. Innym ważnym atutem smartfonu jest szybkość działania oraz coraz bardziej satysfakcjonująca prędkość transferu danych. Jeszcze nie tak dawno pobranie danych z systemu bankowego przez telefon trwało długo, było kosztowne i irytujące. Obecnie sam proces logowania to zaledwie kilka sekund. Wysoka użyteczność aplikacji zaprojektowanej specjalnie na smartfon wykorzystuje możliwości, które daje ekran i klawiatura dotykowa. Dzięki temu, nawet logowanie do aplikacji staje się znośne. W najnowszych rozwiązaniach bankowości mobilnej pojawiły się także alternatywne metody autoryzacji, jak na przykład logowanie gestem (tzw. pattern-lock). Logując się przy wykorzystaniu tej metody, użytkownik nie musi zapamiętywać PIN-u lub hasła. Wystarczy że przeciągnie palec po ekranie, łącząc ze sobą kropki w wybrany przez siebie sposób. Utworzony w ten sposób wzór graficzny jest stosunkowo bezpiecznym i łatwym do zapamiętania sposobem autoryzacji.

Kieszonkowy asystent osobisty


Smartfon staje się powoli osobistym asystentem, którego rolą jest pomoc w codziennych czynnościach. Jeszcze całkiem niedawno kontakt klienta z bankiem ograniczał się do wizyt w placówce lub zalogowania się na stronie banku. Smartfony zmieniły ten model, pozwalając na niejawną obecność banku w każdym aspekcie działań klienta. Aplikacja bankowa może sama inicjować kontakt z użytkownikiem w zależności od zdefiniowanych warunków, takich jak np. zmiana salda rachunku, wykonanie istotnej operacji innym kanałem (np. płatność kartą kredytową) czy zmiana lokalizacji użytkownika. Znając możliwości jakie daje smartfon, możemy sobie wyobrazić scenariusz, w którym bank wiedząc o dokonanej płatności za paliwo, zrealizowanej za pomocą karty kredytowej na określonej stacji, jest w stanie wysłać do użytkownika powiadomienie, że w okolicy jest stacja oferująca lepsze ceny i zaproponować zniżkę w programie rabatowym realizowanym przez bank. W niedalekiej przyszłości bank prawdopodobnie będzie oferował inne dodatkowe usługi np. szybkie porady prawne, porady medyczne lub pomoc hydraulika – a wszystko to w zasięgu naszego kciuka.

Zarządzanie finansami osobistymi


W obszarze Personal Finance Management smartfon może skutecznie wspierać efektywne planowanie wydatków domowych i pełnić funkcję osobistego doradcy finansowego, pomagając w podjęciu decyzji związanych z utrzymaniem płynności domowych finansów. Nowoczesne systemy bankowości elektronicznej pozwalają na automatyczną kategoryzację wydatków oraz udostępniają raporty i analizy comiesięcznych wydatków. Dostęp do takich informacji ze smartfonu przynosi wiele korzyści. Po pierwsze, mamy możliwość sprawdzenia bieżącego stanu konta zanim dokonamy wydatku, po drugie nie musimy wprowadzać do stacjonarnego komputera danych o wydatkach gotówkowych, które nie są automatycznie przyporządkowywane do poszczególnych kategorii. Systematyczność wprowadzania danych ma kluczowe znaczenie w zakresie zarządzania wydatkami domowymi – w przeciwnym razie szybko pojawiają się „dziury” w budżecie, których źródła nie pamiętamy. Posiadanie kieszonkowego doradcy finansowego jakim jest smartfon umożliwia definiowanie limitów dla wszystkich kategorii wydatków, co pomaga w utrzymaniu dyscypliny finansowej w domowym budżecie. Pozwala również na weryfikację posiadanych środków i kontrolę planów długoterminowych. Jednocześnie bank otrzymuje unikalną szansę zaoferowania klientowi dopasowanych produktów finansowych lub dodatkowych rekomendacji na temat zwiększenia jego zdolności finansowej, np. oferty kredytu gotówkowego, który może zostać udzielony od ręki dzięki przeprowadzanej wcześniej ocenie scoringowej.

Portmonetka elektroniczna


O płatnościach mobilnych słyszymy od dawna, ale jak dotąd nie zostały one spopularyzowane w modelu biznesowym oferującym satysfakcjonujący poziom komfortu użytkowania. Smartfony, w szczególności te, wyposażone w technologię NFC, mogą wkrótce zmienić ten stan rzeczy. Dzięki technologii zbliżeniowej oraz aplikacji dostarczanej przez bank przy współpracy z operatorem kart płatniczych i ewentualnie operatorem telekomunikacyjnym smartfon może pełnić funkcję karty zbliżeniowej. Przy obecnym tempie rozwoju technologii, zwykłe plastikowe karty mogą przejść do historii szybciej niż się spodziewamy. Już teraz VISA szacuje, że do 2020 roku ponad połowa transakcji płatniczych będzie realizowana za pomocą smartfonu. Warto jednak podkreślić, że mobilna portmonetka elektroniczna, w tym ta oferująca płatności zbliżeniowe (NFC), może być realizowana w kilku modelach biznesowych, również w tych nieprzewidujących udziału banku. Dlatego tak ważne jest zaangażowanie banków na wczesnym etapie wdrażania tej technologii na rynku.

Autoryzacja transakcji


Autoryzacja z wykorzystaniem karty kodów lub smsów jest aktualnie jednym z najpewniejszych sposóbów zabezpieczeniach transakcji przeprowadzanych przez internet. Z punktu widzenia banku taka metoda autoryzacji transakcji ma jednak istotną wadę, wynikającą z konieczności ponoszenia przez bank stałych kosztów związanych z jej utrzymaniem, uzależnionych od aktywności użytkowników. Optymalnym rozwiązaniem jest wprowadzenie tokena mobilnego opartego na dedykowanej aplikacji natywnej lub stanowiącej jeden z modułów systemu bankowości mobilnej. W celu wykonania operacji realizowanej za pośrednictwem komputera czy smartfonu użytkownik wprowadza PIN autoryzujący i generuje jednorazowe hasło lub też zatwierdza transakcję unikalnym podpisem cyfrowym. Dzięki temu, bank nie ponosi każdorazowo kosztów autoryzacji transakcji.

Powiadomienia


Dwukierunkowa komunikacja banku z klientem za pośrednictwem urządzenia, które mieści się w kieszeni daje szereg możliwości interakcji w zależności od aktualnego kontekstu działań użytkownika. Komunikaty banku są prezentowane na systemowym pasku powiadomień używanym standardowo do informowania o nowych smsach czy wiadomościach poczty elektronicznej. Dzięki temu, żaden komunikat nie zostaje pominięty przez użytkownika. Należy jednak bardzo ostrożnie korzystać z tej możliwości, gdyż zniecierpliwiony użytkownik może odinstalować aplikację, nie zadając sobie trudu znalezienia opcji wyłączenia powiadomień w konfiguracji aplikacji. Dlatego domyślne ustawienia powinny uwzględniać jedynie komunikaty o krytycznych dla użytkownika zdarzeniach z możliwością samodzielnego rozszerzenia zakresu otrzymywanych powiadomień.

Aplikacja natywna vs. mobilna strona www


Bank może wychodzić z założenia, że mobilna strona www spełnia wszystkie potrzeby jego klientów. Jednak niewątpliwą zaletą aplikacji natywnej dla smartfonu jest fakt, że działa ona w tle, co gwarantuje dwukierunkową komunikację między klientem a bankiem. Dodatkowo natywna aplikacja mobilna może korzystać z dodatkowych funkcji smartfonu, takich jak kamera, akcelerometr czy dostęp do książki telefonicznej. Do funkcjonalności które nie są możliwe do realizacji poza smartfonem lub są, ale w mało przystępny dla użytkownika sposób, należą m.in. mobilna portmonetka, skanowanie FV, obsługa kodów QR, komunikacja wideo z osobistym doradcą a nawet powiadomienia. Z punktu widzenia banku, łatwiej jest też dystrybuować taką aplikację, gdyż można wykorzystać standardowy kanał tzn. app store, do którego przyzwyczajony jest każdy użytkownik smartfonu.

Co dalej?


Jeśli chodzi o wykorzystanie smartfonu, to w najbliższych latach priorytetem będzie wprowadzenie możliwości transakcji wykorzystujących bezstykowe technologie mobilne NFC, zintegrowanych z rachunkiem bankowym za pośrednictwem mobilnej aplikacji bankowej. Można spodziewać się również dalszego rozwoju koncepcji multi-channel banking, która opiera się nie tylko na wykorzystaniu w celu interakcji z bankiem istniejących kanałów komunikacji, takich jak kanał wideo, umożliwiający doradcy zaprezentowanie oferty na ekranie i wyjaśnienie klientowi ewentualnych kwestii, ale także na zastosowaniu urządzeń, które do tej pory nie były kojarzone z bankowością, jak na przykład telewizory typu smart TV.

Połączenie bankowość internetowej i dostępu do banku przez smartfon staje się realną alternatywą dla fizycznych oddziałów, a nawet dla kart płatniczych. Dostarcza informacji, umożliwia zdalne wykonywanie operacji i zaczyna pełnić funkcję doradczą. Użytkownicy w prosty sposób mogą porównywać i nabywać produkty finansowe niezaleznie od czasu i miejsca, w którym się znajdują. Mobilny kanał bankowy ułatwia zakupy, pomagając znaleźć najodpowiedniejsze oferty i podjąć dobre decyzje finansowe. Rozwój bankowości mobilnej nie może być jednak postrzegany jako ewolucja bankowości internetowej. Bankowość mobilna to równoległy, komplementarny kanał, który oferuje nowe możliwości w przyjaznej dla użytkownika, ale uproszczonej formie oraz skupia się na funkcjach, których użytkownik może potrzebować „w ruchu”. W przypadku bardziej zaawansowanych operacji bankowych, które wymagają większej uwagi, głównym kanałem dostępu pozostanie bankowość internetowa z wykorzystaniem komputera.

Bankowość mobilna może odnieść sukces pod warunkiem, że jest prosta i przyjazna w obsłudze, oferuje funkcje użyteczne dla wybranego segmentu klientów oraz jak najlepiej wykorzystuje ograniczone możliwości ekranu nie powodując dyskomfortu u użytkownika. Tym samym bank otrzymuje nie tylko dodatkowy kanał dostępu – zwiększa także swoją obecność w życiu klienta, służąc mu radą we wszystkich momentach, które wymagają podjęcia działań lub decyzji związanych z finansami.

Autor: Łukasz Luzar – Mobile Banking Solution Manager Comarch SA

2013-02-11
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców