Ilu Polaków kupuje w sklepach online i na aukcjach internetowych? Jakich produktów w sieci szukamy najczęściej? Kto najchętniej korzysta z Internetowych sklepów? Jakich konsumentów mamy w sieci? Na te i inne pytania odpowiadają badania PAYBACK Consumer Monitor przeprowadzone na zlecenie Loyalty Partner Polska, operatora Programu PAYBACK.
Handel detaliczny w Internecie w Polsce to ciągle niewielki procent rynku. Okazuje się jednak, że co czwarta osoba korzysta z tej formy zakupu. Do sklepów online i na aukcje internetowe najczęściej zaglądają osoby w wieku od 18 do 45 lat, a najbardziej aktywni są internauci między 26 a 35 rokiem życia (55%). Choć powszechnie uważa się, że zakupy są domeną kobiet, to okazuje się, że przez Internet częściej kupują mężczyźni (29% vs. 22%).
Moda na okazje?
W sklepach online i na aukcjach internetowych produkty są znacznie tańsze niż w sprzedaży regularnej. Jednak z tej formy zakupów korzystają głównie osoby z zamożnych rodzin (60%), gdzie dochód przekracza 4000 zł miesięcznie. Pomimo dostępu do licznych galerii handlowych, outletów i targów, z zakupów w Internecie znacznie częściej korzystają mieszkańcy dużych miast i aglomeracji.
Wydawać by się mogło, że ze względu na ceny oraz szerokość oferty w Internecie to właśnie osoby mniej zamożne i mieszkające w małych miejscowościach powinny stanowić trzon klientów online. Dlaczego jest inaczej? Sprawę wyjaśnia Marcin Drzewiecki, Dyrektor Marketingu Loyalty Partner Polska – „Powodem może być fakt, że dostęp do Internetu to nadal przywilej ludzi zamożnych i mieszkańców dużych miast. Również kwestia wykształcenia może mieć tu znaczenie, bowiem w Internecie najczęściej kupują osoby z wyższym wykształceniem, a te mieszkają z reguły w dużych miastach. To właśnie one, szukają tzw. okazji. Dobrze wiedzą, gdzie je znajdą. Mądre kupowanie jest dziś trendem, a przepłacanie faux pas”.
Fabian Adaszewski, PR Brand Manager z Grupy Allegro zauważa „Okazje zdarzają się raz na jakiś czas, natomiast e-commerce daje swoim Użytkownikom stałą, nieporównywalną z tradycyjnym offlineem atrakcyjną ofertę cenową. I to 24h na dobę. Oszczędności są niebagatelne: przeprowadzone przez Grupę Allegro badania wskazują, że w niektórych branżach mogą sięgać nawet 30% wartości produktu w porównaniu z tzw. tradycyjnym handlem. Oprócz pieniędzy, kupując w Internecie oszczędza się również czas, co przy dzisiejszym tempie życia nabiera niebagatelnego znaczenia”.
Internetowy koszyk?
Najczęściej kupowane w sieci produkty to sprzęt RTV/AGD (44%) oraz odzież i obuwie (41%). Panie chętniej kupują ubrania i buty (59%), a panowie raczej sprzęt RTV (52%). Ale dobrze sprzedają się też artykuły codziennego użytku – co piąta osoba wkłada do internetowego koszyka artykuły spożywcze, chemiczne lub kosmetyki. Produkty, których Polacy nie chcę kupować w sieci to leki.
Od dynamicznych z kasą do domatorów z tradycjami.
„Wyniki badania PAYBACK Consumer Monitor pokazały, że polski konsument jest ogólnie wymagający i bardzo świadomy. Jednak, jeżeli przyjrzymy się bliżej, obraz jest bardziej zróżnicowany.” – komentuje Marcin Drzewiecki i dodaje: „Polskie społeczeństwo można podzielić na konsumentów nowoczesnych i konserwatywnych. W każdym z tych dwóch segmentów rysują się po 3 grupy. Dynamiczni z kasą, eleganccy z klasą, życiowi optymiści to grupa nowoczesnych konsumentów. W segmencie konserwatywnym znaleźli się praktyczni konformiści, oszczędni z aspiracjami oraz tradycyjni domatorzy. Każdy z typów jest inny i czym innym się kieruje robiąc zakupy w Internecie”.
Warto przyjrzeć się bliżej poszczególnym segmentom. Konsumenci nowocześni to głównie osoby młodsze z lepszymi dochodami. Mają dostęp do Internetu i chętnie robią zakupy w sieci. Dynamiczni z kasą cenią sobie szybkość i wygodę. W Internecie najchętniej kupują sprzęt RTV/AGD, najczęściej ze wszystkich grup kupują też leki online. To głównie mężczyźni między 26 a 45 rokiem życia, żonaci lub w stałych związkach, dobrze zarabiający. Eleganccy z klasą cenią sobie jakość. W Internecie kupują przede wszystkim buty i ubrania. Szukają rzeczy eleganckich. Do tej grupy należą głównie młode kobiety w wieku 18-35 lat, o wysokich dochodach. Życiowi optymiści lubią robić zakupy. W Internecie głównie szukają sprzętu RTV/AGD. Zwracają uwagę na jego wysoką jakość oraz parametry techniczne. Cenią wygodę. Do tej grupy należą osoby w wieku 18-45 lat, wśród nich jest duża grupa tzw. singli.
W segmencie konsumentów tradycyjnych znajdziemy przede wszystkim osoby starsze i mniej zamożne. Mają bardziej ograniczony dostęp do Internetu, ale i wśród nich są osoby, które korzystają ze sklepów online i aukcji internetowych. Praktyczni konformiści najrzadziej ze wszystkich grup korzystają z zakupów w sieci. Jeśli już je robią, to wybierają znane i sprawdzone produkty. Są to głównie sprzęty RTV/AGD.
Zwracają uwagę na łatwość, wygodę użytkowania, jak również na okres gwarancyjny. To głównie osoby po 45 roku życia, o niższych dochodach. Oszczędni z aspiracjami to przeważnie kobiety po 36 roku życia. Planują swoje zakupy i korzystają z okazji. W Internecie kupują głównie odzież i obuwie. Chcą mieć to, co mają inne osoby w ich otoczeniu. Tradycyjni domatorzy kupują wtedy, kiedy muszą. Aktywnie szukają informacji o promocjach oraz wyprzedażach. Rzadko kupują w sieci, ale jeśli już, to głównie nabywają sprzęt RTV/AGD (85%) oraz odzież i obuwie (65%). Do tej grupy należą kobiety po 46 roku życia, często wdowy.
Źródło: PayBACK