Internet daje też możliwość robienia zakupów na całym świecie. Najmniejszy sklepik na przykład gdzieś w Ameryce Południowej staje się dostępny dla wszystkich chętnych klientów z całego świata. Wystarczy, że stworzy angielskojęzyczną stronę internetową, oferuje dobre opisy i zdjęcia towarów, akceptuję karty i dostawę pocztą czy kurierem. Zakupów w zagranicznych sklepach internetowych dokonują np. kolekcjonerzy znaczków, osoby poszukujące trudnych do dostania u nas książek, czy płyt CD.
Zakupy w Internecie to również wspaniały sposób na sprawienie prezentu przyjaciołom mieszkającym w innym mieście: w Internecie możemy zamówić kwiaty albo kupić książkę, płytę CD czy inny upominek i zlecić wysłanie na adres przyjaciół. Oto kilka rad dla kupujących przez Internet:
Wybierz najbezpieczniejszy i najwygodniejszy sposób płacenia – zapłać kartą:
· tylko w przypadku płatności kartą możesz liczyć na pomoc twojego banku, jeśli z transakcją pójdzie coś nie tak, a sklep nie będzie chciał uwzględnić twojej uzasadnionej reklamacji np. gdy zamówiony towar nigdy do ciebie nie dotrze, a sklep nie zechce zwrócić pieniędzy
· wybierając płatność przy odbiorze będziesz musiał czekać na kuriera z przesyłką i zawsze mieć przy sobie odpowiednią kwotę w gotówce
· przelewem zapłacisz niemal tak szybko jak kartą, szczególnie jeśli jesteś klientem banku internetowego, ale w razie reklamacji, będziesz musiał sam porozumieć się ze sklepem. Jeśli nie korzystasz z banku internetowego ani nie możesz zlecić przelewu przez telefon, będziesz musiał pójść na pocztę lub do oddziału banku, aby tam dokonać tej operacji.
Wybierz najlepszą kartę do płacenia w Internecie:
· wybierz taką kartę, dla której możesz zablokować możliwość płacenia przez Internet i odblokować wtedy, gdy będziesz chciał zapłacić za zakupy internetowe. Dobrym wyborem są karty internetowe Visa typu wirtualna portmonetka lub karty kredytowe z możliwością ustalania limitu transakcji internetowych
· na kartę internetową działającą jak wirtualna portmonetka musisz najpierw załadować pieniądze, aby móc nią płacić. Ładowanie odbywa się w serwisie internetowym twojego banku. Zasilasz ją tylko taką kwotą, jaką potrzebujesz do dokonania transakcji. Możesz płacić kartą natychmiast po załadowaniu. Jeśli na karcie nie ma pieniędzy, nie da się nią zapłacić – tak działa np. netk@rta – międzynarodowa karta Visa do płatności w Internecie.
· karta internetowa pozwala oddzielić twoje codzienne kartowe transakcje od tych internetowych – masz wówczas lepszą kontrolę nad transakcjami internetowymi
· jeżeli wolisz mieć jedną kartę do wszystkich zakupów, wybierz kartę kredytową z możliwością ustalenia limitu transakcji internetowych – sam zdecydujesz, ile ma wynosić limit transakcji internetowych w ramach twojego limitu na karcie. Jeśli ustawisz limit na zero, zablokujesz możliwość dokonywania transakcji internetowych przy użyciu karty – taką kartą jest np. Visa Credit wydawana przez MultiBank
Wybierz sklep bezpieczny:
· sprawdź, czy strona internetowa sklepu, na której dokonujesz zakupu i podajesz swoje dane, jest stroną zabezpieczoną adres takiej strony powinien się zaczynać od https. Na dole ekranu, po prawej stronie powinna być widoczna ikonka w formie kłódki – po najechaniu na tę ikonkę myszą powinny wyświetlić się informacje o rodzaju stosowanego zabezpieczenia (np. SSL 128 bit).
Dokonuj świadomego zakupu – tak jak w każdym innym zwykłym sklepie:
· wybierz sklep znany, polecany przez znajomych albo należący do firmy, którą znasz
· sprawdź, czy sklep ma i podaje zwykły adres pocztowy, numer telefonu i adres e-mail do działu obsługi klienta – te dane mogą ci się przydać w przypadku reklamacji
· zapoznaj się z warunkami dostawy: jak towar zostanie wysłany, w jakim terminie, jakie będą koszty dostawy
· przeczytaj zasady dokonywania zakupów w sklepie, sprawdź warunki spisane „drobnym drukiem”, czyli takie, których sklep ma nadzieję, że nie zauważysz (np. sprawdź, czy kupno bestsellera miesiąca nie jest jednoznaczne z wyrażeniem przez ciebie zgody na przesyłanie ci co miesiąc kolejnych bestsellerów z jednoczesnym obciążeniem Twojej karty)
· sprawdź, jakie sklep stosuje zasady przyjmowania zwrotów, w jakim czasie i w jakim stanie masz odesłać towar (np. czy musi być w oryginalnym opakowaniu)
· upewnij się co do warunków zgłaszania reklamacji – ile będziesz miał czasu na zgłoszenie reklamacji, jak masz to zrobić, co możesz reklamować
Zwróć uwagę na to, jak przebiega transakcja:
· sklep nie powinien cię pytać o dane poufne, które często są stosowane do weryfikacji tożsamości np. nazwisko panieńskie matki, data urodzenia – takie dane nie są potrzebne do dokonania płatności kartą
· sklep powinien cię zapytać o imię i nazwisko, twój adres, adres dostawy, dane do faktury
· w żadnym wypadku nie podawaj PIN-u do karty
· możesz podać tzw. kod CVV2 (na kartach Visa) lub CVC2 (na kartach MasterCard). Są to ostatnie 3 cyfry numeru wydrukowanego na pasku na podpis na karcie. Weryfikacja tego kodu pomaga ograniczyć próby użycia numeru karty przez osoby niepowołane (kod CVV2 czy CVC2 może podać osoba, która ma kartę w ręku)
· jeśli masz taką możliwość, wybieraj płatność kartą on line. Zostaniesz automatycznie przeniesiony na stronę internetową centrum autoryzacyjno-rozliczeniowego, gdzie podasz numer karty i datę ważności oraz kod CVV2. Ccentrum autoryzacyjno-rozliczeniowe natychmiast wyśle zapytanie do twojego banku o zgodę na dokonanie transakcji. Po otrzymaniu autoryzacji, centrum poinformuje sklep internetowy, czy autoryzacja była pozytywna. Jest to najbezpieczniejsza forma płatności kartą, ponieważ dane karty nie trafiają w ogóle do sklepu, a transakcja odbywa się rzeczywiście w chwili dokonywania zakupu
Zachowaj dokumenty związane z transakcją:
· zapisz na dysku twardym lub wydrukuj potwierdzenie transakcji
· zachowaj e-maile otrzymane ze sklepu z potwierdzeniem przyjęcia zamówienia, zapisz adres i telefon do działu obsługi klienta
Zachowaj czujność po dokonaniu transakcji:
· zapamiętaj, kiedy ma nadejść przesyłka z towarem – czasem, gdy dostawa jest za np. 14 czy więcej dni, zapominamy o zakupach, za które przecież zapłaciliśmy
· sprawdzaj wyciąg z transakcjami dokonanymi przy użyciu karty i niezwłocznie zgłoś do banku wszelkie nieprawidłowości
· jeśli otrzymany towar nie jest zgodny z ofertą lub z twoim zamówieniem złóż reklamację w sklepie internetowym (zacznij od reklamacji telefonicznej czy e-mailowej, a jeśli będziesz miał trudności, wyślij list polecony) i odeślij otrzymany towar. Koniecznie zachowaj dowód odesłania towaru i nadania listu z reklamacją. Pamiętaj o dokładnym przestrzeganiu zasad zwrotów i reklamacji, określonych przez sklep internetowy. Jeśli nie otrzymasz właściwego towaru w zamian lub nie otrzymasz zwrotu pieniędzy, skontaktuj się ze swoim bankiem.