Aplikacja mobilna PeoPay Banku Pekao S.A. obchodzi swoje 11. urodziny. Przy tej okazji bank podsumowuje kilkanaście lat rozwoju bankowości mobilnej oraz dynamikę wzrostu liczby klientów korzystających z PeoPay. Ostatnio bank odnotował 4 miliony aktywnych aplikacji.
Bank na dobre zagościł w telefonach
Klienci, którzy mają na swoich telefonach 4 miliony aktywnych aplikacji PeoPay, każdego dnia intensywnie wykorzystują wszystkie jej możliwości. W pierwszym kwartale 2024 r., w każdej minucie zarejestrowaliśmy 2,8 tys. logowań do aplikacji, 510 przelewów, 473 transakcji BLIK, 413 płatności w terminalach POS oraz 274 płatności w e-commerce.
Rozwój aplikacji PeoPay jest mocno związany z rozwojem rynku mobilnego w Polsce. Kiedy Pekao udostępniało aplikację badania pokazywały, że smartfony posiadało 44 proc. Polaków [1]. Dzisiaj już 97 proc. Polaków deklaruje korzystanie z tego urządzenia [2]. Zmieniają się także nasze oczekiwania względem aplikacji, które instalujemy na telefonach, szczególnie tych bankowych. Powinny one dostarczać niezawodnych rozwiązań najwyższej jakości, innowacyjnych, które wykraczają poza standardową ofertę banku i uzupełniają ją o komplementarne usługi i produkty.
W przypadku aplikacji bankowej te dodatkowe usługi to np. możliwość zakupu biletów komunikacji miejskiej i parkingowych czy załatwianie spraw urzędowych za pomocą bankowości elektronicznej. Użytkownicy aplikacji PeoPay coraz chętniej korzystają z takich możliwości, a dynamiczne wzrosty popularności tych usług widać na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Jeszcze w 2022 r. klienci kupowali średnio 180 biletów miejskich i parkingowych oraz składali średnio 38 wniosków urzędowych na godzinę. W pierwszym kwartale 2024 r. było to już średnio 959 biletów oraz 80 wniosków na godzinę.
Liczba płatności w aplikacji rośnie z roku na rok
Aplikacja PeoPay podąża za potrzebami klientów Banku Pekao. Doskonale widać to w danych dotyczących płatności realizowanych za pomocą aplikacji oraz w tym, jak zmieniały się one w ciągu ostatniej dekady. W 2014 r. aktywny użytkownik aplikacji realizował średnio miesięcznie 1,1 transakcji w aplikacji, a w pierwszym kwartale 2024 r. to już średnio 18,1 transakcji w miesiącu. Podobnie jest z przelewami na telefon P2P, których w 2014 r. aktywny klient w miesiącu wykonywał średnio 0,1, a w bieżącym roku to średnio 1,1 przelewu.
Ostatnie lata to także szybki rozwój branży e-commerce. W sklepach internetowych kupujemy więcej i częściej ze względu na oszczędność czasu, korzystne oferty, ale również dlatego, że coraz więcej sklepów oferuje zakupy online. Jeszcze w 2013 r. 31,6 proc. Polaków deklarowało, że kupuje przez internet towary lub usługi [3], a na koniec 2023 r. było to już 64,3 proc. [4]. To zainteresowanie przekłada się także na liczbę transakcji e-commerce realizowanych za pomocą PeoPay. W 2014 r. było to zaledwie średnio 0,1 transakcji e-commerce w miesiącu na aktywnego użytkownika PeoPay, a w 2024 r. to już 3,1 transakcji.
– Liczba aktywnych użytkowników aplikacji PeoPay cały czas dynamicznie rośnie. Tylko w zeszłym roku to grono powiększyło się o ponad 420 tys. klientów Pekao. Każdego dnia wykonują oni tysiące operacji i oczekują od aplikacji PeoPay, że będzie wspierała ich w codziennym życiu ułatwiając płatności, dostarczając nowych rozwiązań, udostępniając kolejne produkty i usługi. Naszym celem jest, żeby klient wszystkie bankowe sprawy mógł załatwić skąd chce, bez konieczności wizyty w oddziale. Dlatego systematycznie udostępniamy w bankowości elektronicznej kolejne dyspozycje i wnioski. Obecnie już około 90 proc. bankowych spraw klient może załatwić zdalnie – mówi Bartosz Zborowski, dyrektor Departamentu Innowacji i Kanałów Zdalnych w Banku Pekao S.A.
Historia aplikacji PeoPay tworzy się każdego dnia
Rozwój bankowości elektronicznej w Banku Pekao rozpoczął się wcześniej niż udostępnienie aplikacji PeoPay 11 lat temu. Z pierwszego konta z dostępem przez internet klienci mogli korzystać już od października 1998 r., a od 2010 r. mogli bankować przez telefon za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Rok później w 2011 r. udostępniliśmy system Pekao24, a następnie w 2012 r. pierwszą kompleksową ofertę mobilną składającą się z Eurokonta Mobilnego, aplikacji bankowości mobilnej oraz mobilnego planera zakupów. Już wtedy liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej przekroczyła 100 tys.
Jednak kluczowym momentem rozwoju bankowości mobilnej Banku Pekao był czerwiec 2013 r., kiedy udostępniliśmy klientom aplikację PeoPay. Początkowo służyła do płatności mobilnych, w tym do zakupów w sklepach internetowych i stacjonarnych, z możliwością dokonywania przelewów na telefon czy do wypłacania gotówki. Obecnie zdalnie pozwala na załatwienie większości bankowych spraw.
Od momentu udostępnienia klientom aplikacji PeoPay niejednokrotnie Pekao wyznaczało trendy w rozwoju bankowości mobilnej w Polsce. Wiele z nowości wdrażanych w PeoPay było pierwszymi tego typu usługami na polskim rynku, jak chociażby możliwość zakładania konta na selfie wprowadzona w 2019 r.
Jak podkreśla Pekao, bank nie zwalnia tempa jeśli chodzi o oddawanie w ręce klientów nowych produktów i usług dostępnych w aplikacji PeoPay. Tylko w tym roku mobilny bank powiększył się o prośbę o przelew BLIK, możliwość oszczędzania na cele dzięki skarbonkom, a kilka tygodni temu także o proces, w którym mikroprzedsiębiorcy mogą ubiegać się o finansowanie bez wychodzenia z domu. Oprócz tego w aplikacji pojawiają się cały czas nowe dyspozycje i wnioski, a opcje personalizacji rozwijają się o kolejne tła.
[1] Badanie TNS Polska dotyczące smartfonów ze stycznia 2014 r.
[2] 50. edycja badania Consumer Signals firmy doradczej Deloitte ze stycznia 2024 r.
[3] Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2013 r., wyniki badań Głównego Urzędu Statystycznego.
[4] Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 r., wyniki badań Głównego Urzędu Statystycznego.
Źródło: Bank Pekao