Badania Mobile Institute „Smart okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków” pokazały, że użytkownicy BLIKA tworzą profil konsumentów-innowatorów. Innowatorzy charakteryzują się otwartością na nowinki technologiczne, ale też większymi oczekiwaniami wobec procesu zakupów. Z badań Mobile Institute wynika, że użytkownicy BLIKA wyróżniają się na tle innych konsumentów nie tylko podejściem do zakupów, ale również do bankowości i zarządzania swoimi finansami. Czy na dobre rozpoczęła się era klientów „mobile only”?
Ponad połowa przebadanych przez Mobile Institute konsumentów (54 proc.) w ogóle nie planuje miesięcznych budżetów wydatków. Tylko 18 proc. trzyma się wyznaczonego budżetu, zaś pozostałym zdarza się go przekraczać. Z kolei wśród BLIKOWICZÓW ten odsetek jest znacząco niższy – tylko 11 proc. nie planuje wydatków. Aż 55 proc. użytkowników BLIKA zadeklarowało, że nie tylko prowadzi budżet bieżących wydatków, ale też sumienne go przestrzega.
Wszyscy BLIKOWICZE korzystają z aplikacji mobilnych banków. To oczywiste, bo BLIK jest zatopiony w aplikacjach banków. Jednak wśród generalnej populacji konsumentów bankowość mobilna nie jest jeszcze standardem – korzysta z niej tylko 17 proc. Jeszcze mniej popularne są oferty promocyjne oferowane przez banki klientom mobilnym. Tylko 9 proc. konsumentów i aż 53 proc. użytkowników BLIKA je wykorzystuje.
BLIKOWICZE to wyjątkowo mobilni konsumenci, którzy optymalizują proces zakupów i szukają okazji. Aż 89 proc. korzysta z aplikacji z promocjami na smartfona, 96 proc. chciałoby mieć aplikację, która pokazywała by promocje w pobliżu, a 86 proc. taką z funkcją social login. Ponad połowa przebadanych BLIKOWCZÓW (53 proc.) ceni sobie oferty promocyjne, które oferują im banki w swoich aplikacjach, a 23 proc. zamierza zacząć z nich korzystać.
Zamiłowanie do technologii mobilnych wyraźnie odróżnia BLIKOWCZÓW od pozostałych kupujących. Miażdżąca większość konsumentów (85 proc.) nie ma na telefonie żadnej aplikacji z promocjami i ignoruje promocyjne oferty w aplikacjach banków (55 proc.). Aż 67 proc. kupujących nie chce aplikacji lokalizującej okazje (67 proc.) i nie potrzebuje logowania przez portale społecznościowe.
– Użytkownicy BLIKA to osoby, które nie boją się nowoczesnych technologii i dzięki temu zyskują czas i pieniądze. Dzięki aplikacjom na smartfona korzystają z atrakcyjnych ofert, szybko i wygodnie przeglądają i płacą za towary – mówi Anna Nowacka, dyrektor marketingu Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK. – Już 1,5 mln Polaków kontaktuje się ze swoim bankiem wyłącznie przez smartfona, a BLIKOWICZÓW jest ponad 4 miliony. Usługodawcy i sprzedawcy powinni pamiętać, że takich innowatorów będzie coraz więcej. Rozwiązania, które spełniają wymagania klientów „mobile only” budują przewagę konkurencyjną – dodaje.
Raport „Smart okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków” powstał na podstawie badania, które przeprowadził Mobile Institute na zlecenie AdRetail we współpracy z Polskim Standardem Płatności. Badanie zostało przeprowadzone 23-29 maja 2017 roku. Dane zostały zebrane za pomocą elektronicznych, responsywnych ankiet emitowanych w internecie (CAWI). W badaniu wzięło udział ponad 2800 osób powyżej 15 roku życia.