1,14 mld złotych zysku netto to wynik BRE Banku za cały 2011 rok. Oznacza to wzrost o 77 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
W samym tylko IV kwartale zysk netto wyniósł 284,8 mln zł. Na rekordowy wynik składają się bardzo dobre rezultaty zarówno w bankowości detalicznej jak i korporacyjnej, przy jednoczesnym zachowaniu ścisłej kontroli kosztowej.
Roczny wzrost przychodów o niemal 15 proc. połączony z kontrolą wydatków, sprawił że wskaźnik C/I na koniec 2011 roku spadł do 48,3 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 51,8 proc. Natomiast wskaźnik ROE netto wyniósł 16,4 proc w porównaniu do 11,8 proc rok wcześniej.
– 2011 to najlepszy rok w historii BRE Banku. Udało nam się dotrzymać obietnic i skutecznie zwiększać przychody w obu głównych liniach. Wysoka jakość obsługi i oferty produktowej napędza nasz organiczny wzrost na tym bardzo konkurencyjnym rynku – komentuje Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku. – Rentowność banku rośnie, podstawowe wskaźniki stale się poprawiają. Nasza strategia przynosi efekty. To cieszy, szczególnie w roku 25. jubileuszu naszej instytucji – dodaje.
Konsekwentna i konserwatywna polityka zarządzania ryzykiem przyniosła spadek odpisów zarówno w bankowości korporacyjnej jak i detalicznej. Obecnie wskaźnik kosztów ryzyka kształtuje się na poziome 72 punktów bazowych. Na wyróżnienie zasługują także bezpieczne współczynniki wypłacalności BRE Banku – na koniec 2011 współczynnik CAR wyniósł 15,8 proc., a Core Tier 1 – 10,2 proc.
Bankowość korporacyjna i inwestycyjna
W 2011 roku zysk brutto tego segmentu wyniósł ponad pół miliarda złotych. Oznacza to ponad 23 proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2010. Sama linia bankowości korporacyjnej zwiększyła swój wynik brutto o 47 proc. do poziomu 263 mln zł. Liczba klientów korporacyjnych po wzroście o ponad 700 w całym ubiegłym roku osiągnęła historyczną wartość 14 tys.
– Silna koncentracja na potrzebach klientów oraz innowacje produktowe to główne czynniki decydujące o sukcesie naszej oferty skierowanej do przedsiębiorstw – mówiPrzemysław Gdański, członek zarządu ds. bankowości korporacyjnej w BRE. – Rozbudowa sieci oddziałów korporacyjnych pozwala nam dotrzeć do większej liczby klientów, a dzięki bogatej ofercie produktowej możemy zaspakajać ich potrzeby – dodaje.
W ostatnim kwartale 2011 roku BRE Bank zakończył rozbudowę sieci oddziałów korporacyjnych. Obecnie do dyspozycji klientów pozostaje 29 oddziałów i 19 biur korporacyjnych. Ostatnia placówka w ramach projektu została otwarta w listopadzie 2011 w Koszalinie. Jest to jednocześnie pierwszy oddział banku, który łączy obsługę klientów korporacyjnych pod marką BRE i detalicznych MultiBanku.
W IV kwartale bank wraz z firmą Asseco podpisał umowę na realizację pionierskiego przedsięwzięcia wdrożenia Śląskiej Karty Usług Publicznych. Zadaniem projektu jest umożliwienie mieszkańcom aż 21 śląskich gmin korzystania z parkingów, komunikacji miejskiej i wielu innych usług za pomocą jednej karty. BRE uruchomił także sprzedaż kart miejskich w Krakowie. Prace w 2011 roku zaowocowały również wprowadzeniem rozliczeń w juanie dla przedsiębiorców.
Bankowość detaliczna podwaja wynik
W 2011 roku bankowość detaliczna BRE wypracowała niemal miliard złotych zysku brutto, podwajając go w porównaniu z 2010. W tym czasie liczba klientów w Polsce, Czechach i na Słowacji wzrosła o prawie 250 tys. do poziomu blisko 4 mln.
– W minionym roku postawiliśmy na poprawę jakości obsługi, co zostało docenione w prestiżowym rankingu Newsweeka. Uruchomiliśmy też bankowość mobilną w nowym wydaniu, z której korzysta już przeszło 300 tys. naszych klientów. Cieszę się, że do tych sukcesów możemy dołożyć jeszcze jeden – niezwykle istotny – sukces finansowy. Nigdy wcześniej bankowość detaliczna BRE nie wypracowała w ciągu roku niemal miliarda złotych zysku brutto – mówi Jarosław Mastalerz, członek zarządu BRE ds. bankowości detalicznej.
W IV kwartale marki detaliczne BRE wprowadziły kolejne nowatorskie rozwiązania produktowe. Stali klienci banku otrzymali możliwość skorzystania z pierwszego na polskim rynku kredytu samochodowego on-line. W grudniu wirtualny mBank zaoferował pionierski rachunek osobisty z mobilnym internetem i tabletem w pakiecie. Obie marki uruchomiły także pierwszy polski pilotaż płatności NFC (czyli z wykorzystaniem telefonów komórkowych) dla użytkowników iPhoneów. mBank udostępnił aplikację bankową dla użytkowników urządzeń z systemem Android, a MultiBank wdrożył wersję serwisu transakcyjnego na urządzenia mobilne (MultiBank lajt).
Źródło: BRE Bank