Agencja public relations NBS Communications obchodzi w tym roku 25-lecie działalności. Od października 1990 r. pracowała dla ponad 300 klientów z 25 krajów świata, reprezentujących 19 sektorów gospodarki.
NBS, najstarsza i najbardziej doświadczona agencja PR w Polsce, powstał pół roku przed pierwszą sesją giełdową na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Działalność firmy od samego początku jest ściśle związana z rozwojem polskiego rynku kapitałowego – NBS specjalizuje się w marketingu transakcji na rynku kapitałowym, relacjach inwestorskich, PR finansowym i korporacyjnym.
Poczynając od KHS Krosno, czyli pierwszej oferty publicznej akcji w Polsce w 1991 r., aż do dnia dzisiejszego, NBS przeprowadził ponad 120 kampanii wspierających oferty publiczne i debiuty na GPW, w tym 20 spółek obecnie wchodzących w skład indeksu WIG30. Za osiągnięcia w dziedzinie komunikacji na rynku kapitałowym NBS, jako jedyna agencja PR w Polsce, otrzymał w roku 2008 nagrodę specjalną Giełdy Papierów Wartościowych.
NBS doradzał przy prywatyzacjach największych polskich spółek – pierwszych banków: BRE i WBK (1992-1993), Telekomunikacji Polskiej (1998), PKN Orlen (1999), polskich grup energetycznych – PGE i TAURON Polska Energia (2009-2010), a także lidera rynku ubezpieczeń w Europie Środkowo-Wschodniej PZU (2010). NBS był także partnerem dla samej warszawskiej giełdy – w 2000 r. wspierał wdrożenie nowego systemu transakcyjnego WARSET, a w 2010 r. współpracował ze spółką przy jej własnym debiucie na warszawskim parkiecie.
Oprócz prywatyzacji, NBS wspierał oferty publiczne akcji prywatnych spółek o zróżnicowanej kapitalizacji, reprezentujących różnorodne sektory gospodarki, m.in. energetykę, handel i usługi, nieruchomości, surowce, telekomunikację czy bankowość, w tym największą w historii GPW ofertę publiczną prywatnej spółki – Alior Banku.
– Powstaliśmy sześć miesięcy przed warszawską giełdą. Dzięki wiedzy zdobytej u naszych partnerów z Wielkiej Brytanii od samego początku wprowadzaliśmy na polski rynek najlepsze praktyki. Wiele działań zrealizowaliśmy jako pierwsi na rynku. Były to na przykład badania postaw Polaków wobec prywatyzacji czy telefoniczne centrum informacyjne dla inwestorów indywidualnych. Przygotowaliśmy także kampanię informacyjną dla pierwszej spółki zagranicznej, która debiutowała na GPW – Bank Austria Creditanstalt, a w 2006 r. pierwszej spółki ukraińskiej – Astarty – komentuje Anna Krajewska, Prezes NBS Communications.
Swoim klientom NBS doradza również po debiucie giełdowym, świadcząc przede wszystkim usługi z zakresu relacji inwestorskich, a także PR korporacyjnego, tak jak to było m.in. w przypadku TAURON Polska Energia, Eurocash czy Ronson Development. Klienci NBS to jednak nie tylko spółki notowane na warszawskiej giełdzie, lecz również największe światowe korporacje jak Goldman Sachs, Michelin czy Grupa Goodman.
Agencja doradzała również przy kilkudziesięciu transakcjach fuzji i przejęć, w tym największych na rynku, jak przejęcie Telewizji Polsat przez Cyfrowy Polsat w 2010 r., przejęcie Tradisu przez Eurocash od giełdowego konkurenta – firmy Emperia (2011 r.), czy też kupno i sprzedaż Emitela przez Montagu Private Equity (odpowiednio w 2011 r. i w 2013 r.). Z kolei od 2014 r. NBS obsługuje proces połączenia Banku BGŻ i BNP Paribas Bank Polska.
– Od samego początku staraliśmy się podchodzi do projektów i wyzwań niestandardowo. Niezależnie od tego, czy było to w latach 90, kiedy komunikat prasowy wysyłało się faksem, czy obecnie – w dobie mediów społecznościowych. Zawsze staramy się korzystać z najnowszych narzędzi i przekonać do nich też naszych klientów – dodaje Anna Krajewska.
Od 2002 r. NBS regularnie prowadzi badania uczestników rynku kapitałowego WarsawScan, których celem jest ocena jakości relacji inwestorskich polskich spółek giełdowych oraz monitorowanie preferencji i oczekiwań inwestorów.
NBS współpracuje z międzynarodowymi sieciami agencji takimi jak AMO Global, FTI Consulting, czy PRWA, dzięki czemu może wymieniać doświadczenia z liderami public relations i relacji inwestorskich z całego świata.