Nadrzędną koncepcją, wokół której powstał projekt nowej odsłony serwisu www.wsb.pl, jest precyzyjna segmentacja jego odbiorców. Takie podejście pozwoliło połączyć cel biznesowy WSB z optymalnym zaspokojeniem potrzeb grupy docelowej uczelni. Konwersja serwisu WWW została skutecznie zwiększona , przy jednoczesnym wzroście współczynnik a zadowolenia jego użytkowników. 
Rysunek – Źródło: wsb.pl
Tło projektu
Wyższe Szkoły Bankowe to grupa renomowanych niepublicznych uczelni biznesu, założonych przez Centrum Rozwoju Szkól Wyzszych TEB Akademia sp. z o.o. W skład grupy wchodzi 13 uczelni w całej Polsce. Symetria zostala wybrana przez firmę TEB Akademia do wspólpracy przy projekcie wymiany 14 witryn Wyższych Szkól Bankowych, odpowiadajac za opracowanie funkcjonalnosci witryny, badania oraz przygotowanie layoutów graficznych, uwzgledniajacych nową linię graficzną WSB. Wsród celów postawionych przed nowotworzonym serwisem uwzgledniono zwiększenie konwersji, zaspokojenie potrzeb informacyjnych grup docelowych oraz eliminację błędów z obszaru usability.
„W projekcie chcieliśmy położyć bardzo silny nacisk na usability tworzonych stron. Za punkt wyjscia obralismy oczekiwania uzytkownika” – komentuje Roman Kordus Menedzer ds. E-marketingu, Centrum Rozwoju Szkól Wyzszych TEB Akademia Sp. z o. o.
Użytkownik i jego potrzeby
Przystepując do projektu specjalisci Symetrii postawili sobie za cel zbadanie i poznanie opinii użytkowników odnośnie pierwotnej wersji serwisu WSB, za pomocą badań online. Po zapoznaniu sie z potrzebami odbiorców oraz analizie benchmarkingowej prezentujacej najnowsze trendy w tworzeniu stron www, przystapiono do wykonania interaktywnego prototypu serwisu, który pozwolił na przeprowadzenie badań usability.




Rysunek 2 – Źródło: wsb.pl
„Projektując funkcjonalność nowego serwisu internetowego Wyższej Szkoły Bankowej zamiast prezentacji szerokiego wachlarza treści dostępnej w serwisie, skupilismy sie na zadaniu mu podstawowego pytania: >” – mówi Jacek Samsel, Senior UX Specialist, Symetria.
Badania te umożliwily wykrycie i wyeliminowanie problemów zwiazanych z funkcjonalnością serwisu oraz potwierdziły celowość obranej strategii skupienia sie na potrzebach poszczególnych grup użytkowników. W ich trakcie, założenia projektowe mogły zostać zrewidowane, co pozwolilo ustrzec sie błędów, które gdyby zostały wykryte dopiero po wdrożeniu, mogły okazać się trudnymi i kosztownymi do usunięcia. Prototypy serwisu zostały nastepnie poddane testom obejmującym badania klasyczne. Kolejnym krokiem było stworzenie szaty graficznej, którą poddano badaniom typu eye tracking i opracowanie szablonów HTML.
Realizacja
W oparciu o informacje zgromadzone na temat potrzeb użytkowników stworzono 14 witryn Wyższych Szkół Bankowych, zaprojektowanych zgodnie z najnowszymi trendami usability i user experience. Struktura funkcjonalna stron została wyraźnie podzielona i dostosowana dla poszczególnych kategorii odbiorców serwisu tj. kandydatów, studentów, absolwentów, pracodawców oraz środowisko akademickie. Rozwiązanie to pozwala w precyzyjny sposób dopasować prezentowaną treść do potrzeb danego segmentu użytkowników, co znacząca poprawia konwersję serwisu.

Rysunek 3 – Źródło: wsb.pl
W efekcie powstały witryny funkcjonalne i innowacyjne, wyznaczające trendy w budowie stron WWW dla szkół wyższych.
„Układ jest przejrzysty, a kolorystyka przyjemna dla oka. Całość nie jest przeładowana treścią, co stanowi duży atut. Bardzo podoba mi sie grupowanie. Dzieki temu łatwo i szybko można odnaleźć szukane informacje” – komentuje Patryk Szablewski, II rok studiów I stopnia, kierunek Zarzadzanie, Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu.
„Nadrzędnym celem, który sobie stawialiśmy w tym projekcie był wzrost ilości zapisów online na studia, lepszy dostęp do kluczowych informacji oraz wzrost ogólnego zadowolenia korzystania z serwisu www. Z dużą satysfakcja mogę powiedzieć, ze witryny stworzone w ramach projektu w pelni realizuja zalozone cele” – mówi Roman Kordus Menedzer ds. E-marketingu, Centrum Rozwoju Szkól Wyzszych TEB Akademia Sp. z o. o.
Efekty – weryfikacja założeń w praktyce
Stworzone witryny doskonale radzą sobie z realizacją stawianych im celów. Wdrożenie nowych serwisów internetowych dla wszystkich uczelni tworzących grupę WSB, umożliwiło realny wzrost konwersji. Dzięki strukturze uwzględniającej segmentację treści dla poszczególnych grup odbiorców, ścieżka dotarcia do kluczowych informacji znacznie się skróciła. Jak wynika z badań prowadzonych wśród użytkowników nowego serwisu wskaźnik NPS (Net Promoter Score), rozumiany jako wzrost zadowolenia z korzystania z serwisu www wzrósł w porównaniu z poprzednimi witrynami.
/Symetria.pl
