PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościUbezpieczeniaOd assistance do usług osobowych

Od assistance do usług osobowych

Ubezpieczenia 05.03.2009 (07:12) artykuł nadesłany

Sektor usług osobowych to część rynku assistance, którą niezależnie od kryzysu finansowego, czeka dynamiczny rozwój. Przykłady ze świata, zwłaszcza z Francji – kolebki i największego rynku assistance, pokazują, że inwestowanie w tę branżę może być również sposobem walki z bezrobociem.

Pod nazwą usług osobowych kryją się czynności związane z pomocą w dniu codziennym, w obszarach takich jak: opieka nad dziećmi, wsparcie nauki szkolnej, domowe prace porządkowe, pomoc dla internautów i pomoc dla osób starszych. Zgodnie z prognozami grupy AXA Assistance, do której należy Inter Partner Assistance Polska, będą one jedną z części rynku assistance, które w najbliższych latach czeka największy wzrost. Rozwój tego sektora ma charakter organiczny i wynika przede wszystkim ze zmian społecznych zachodzących w krajach rozwijających się  i rozwiniętych. Główną przyczyną tego trendu jest przyspieszające tempo życia ludzi aktywnych zawodowo. To właśnie im coraz trudniej wygospodarować czas na podstawowe zajęcia związane z życiem codziennym. Zapotrzebowanie na taką pomoc w naszym społeczeństwie, jak widać na przykładach innych krajów, będzie systematycznie wzrastać. 

Umożliwić rozwój

Potrzebę rozwoju sektora usług pomocowych potwierdzi każdy, kto próbował znaleźć doświadczoną opiekunkę dla dziecka czy pielęgniarkę dla seniora. Często znalezienie odpowiedniej osoby wydaje się niemożliwe, a poszukiwania opierają się na opiniach znajomych. Podobnym problemem jest wezwanie do domu hydraulika, ślusarza, stolarza i innych specjalistów remontowych. Istnieje więc duża potrzeba, aby usługi assistance, dotychczas dostępne jako dodatki do produktów oferowanych przez wybrane sektory rynku, stały się powszechniej dostępne. We Francji w działania w tym kierunku zaangażowała się administracja rządowa. Celem jest sprofesjonalizowanie tej części rynku, stworzenie nowych miejsc pracy, ożywienie gospodarki i zwiększenie produktywności osób aktywnych zawodowo. Te aspekty zyskują na znaczeniu w dobie kryzysu finansowego, który dotyka już niemal wszystkich gospodarek na świecie. Sytuacja, w której zatrudnienie w dotychczas znanych gałęziach przemysłu jest zbliżone do maksymalnego, wymaga rozwijania niezagospodarowanych części rynku o dużym potencjale. We Francji obliczono, że dwie godziny usług osobowych tygodniowo świadczonych dla każdej rodziny francuskiej stworzy milion pełnoetatowych miejsc pracy. Obecnie w kraju nad Sekwaną, w skutek działań podjętych w 2005 roku przez rząd (tzw. plan Borloo), sektor usług osobowych przeżywa intensywny rozwój. Popularność zyskują tam usługi na żądanie oferowane w 21 różnych specjalnościach zawodowych codziennego zastosowania. Usługi na żądanie są niewątpliwie jednym z kierunków rozwoju assistance także w Polsce.

Podążać za dobrym przykładem

Stały rozwój sektora usług pomocowych we Francji wynika z sytuacji socjodemograficznej wykazującej pewne podobieństwa z cechami społeczeństwa polskiego w tym zakresie. We Francji widoczny jest wzrost urodzeń, starzenie się pokolenia „baby boomers”, rosnąca liczba rodzin niepełnych oraz potrzeba znalezienia równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Różnicą jest co prawda poważny problem imigracyjny i integracyjny Francji, który faktycznie był jednym z powodów wdrożenia Planu Jedności Społecznej (Plan de cohésion sociale Borloo). Różnimy się także na wielu innych polach, jednak cechy środowisk korzystających i oczekujących na pomoc assistance są bardzo zbieżne. Powodują one, że usługi osobowe potrzebne są nie tylko osobom zamożnym w ramach przysługujących im pakietów VIP. Z każdym rokiem rośnie zapotrzebowanie na codzienną pomoc assistance w średnich segmentach. We Francji, dzięki polityce rządu stymulującej rozwój usług osobowych oraz podjęciu wyzwania przez asystorów, usługi pomocowe stały się znacznie popularniejsze. Pod koniec 2007 roku 1,9 miliona Francuzów zatrudniało kogoś do pomocy w domu, a szacowane potrzeby sięgają nawet 6 milionów gospodarstw domowych. Co więcej, także zakres tej pomocy stale się rozszerza. Firmy assistance z podmiotów zarządzających sieciami usługodawców (czyli w pewnym sensie pośredników) przeistaczają się w bezpośrednich wykonawców świadczeń pomocowych w sektorze pomocy domowej (świadczą o tym udziały nabyte przez AXA Assistace w Cours Legendre, Maison et Service, ADHAP, Family Sphere). 

W Polsce, pomimo wszystkich podobieństw do krajów zachodnich, widoczne są pewne charakterystyczne tendencje, które dodatkowo zwiększają potrzebę dostępności usług osobowych. Zmiany socjodemograficzne w naszym kraju zachodziły w sposób niezwykle gwałtowny. Szybkość i szeroki zakres zmian wpłynął na wzmożoną aktywność zawodową studentów i pokolenia 30-latków w ostatnich latach. Dodatkowo, po wejściu do Unii Europejskiej w naszym kraju znalezienie chociażby pomocy domowej stało się jeszcze trudniejsze. Duża część „specjalistów potrzeby dnia codziennego” wyjechała za granicę w poszukiwaniu wyższych zarobków. Wejście Polski do strefy Schengen jednocześnie odcięło nas dodatkowo od siły roboczej zza wschodniej granicy. W konsekwencji coraz bardziej zapracowanym Polakom (a w rankingach unijnych jesteśmy w najwyższych rejestrach zapracowania) coraz trudniej znaleźć wsparcie w codziennym życiu, skupić się na swoich celach zawodowych i odnaleźć równowagę pomiędzy pracą a czasem wolnym.

Kolejnym, równie istotnym elementem, jest zapaść publicznego systemu opieki zdrowotnej, który nie jest w stanie sprostać faktycznym potrzebom społecznym. Długi czas oczekiwania na świadczenia medyczne, niska jakość świadczonych usług – to wszystko powoduje, że Polacy coraz chętniej uzupełniają zakres świadczeń o prywatne usługi dla siebie i swoich bliskich. Po uwzględnieniu wszystkich czynników charakterystycznych dla Polski jak i całej Europy wyłania się nowa, istotniejsza od obecnej, rola jaką w naszym kraju mogą w przyszłości spełnić duże firmy assistance. Dzięki ich doświadczeniu w obsłudze kontraktów obejmujących miliony osób, stale doskonalonym procesom, obsługi wielkich kontraktów w zakresie dostarczania pomocy ludziom w różnych zakątkach świata mogą one z powodzeniem przejąć funkcję pośrednika w dostarczaniu usług pomocowych na masową skalę, a nawet uzupełnić swoje zasoby wykonawcze o sieci zintegrowane kapitałowo. Firmy assistance są również czynnikiem gwarantującym jednolitą jakość dostarczanych świadczeń, dzięki współpracy ze sprawdzonymi, przeszkolonymi usługodawcami. Dodatkowo mogą one w przyszłości wpłynąć na wypracowanie jednolitych standardów, a nawet – poprzez działania TPA oraz zwykły efekt skali – obniżenie cen rynkowych takich usług. 

W wskutek obserwowanego i prognozowanego w Polsce popytu na usługi pomocowe, jeśli podążymy drogą francuską, branża rozwinie się w dwóch kierunkach. Z jednej strony wzmocni ona swoją i tak już mocną obecność w pakietach ubezpieczeniowych przeznaczonych dla klientów indywidualnych sektora „large”, w tym ubezpieczycieli, banków, producentów i importerów pojazdów, firm leasingowych i flotowych. Z drugiej zaś wejdzie w sektor usług osobowych dostępnych na żądanie, np. za pomocą karty kupowanej w pobliskim kiosku, czy czeku fundowanego przez pracodawcę dbającego o podniesienie efektywności pracownika.

Źródło danych liczbowych rynku francuskiego: Le Nouvel Economiste, 13 listopada 2008

Marta Kaleńska-Jaśkiewicz, Prezes Inter Partner Assistance
Źródło: Inter Partner Assistance

assistance 2009-03-05
Redakcja PRNews.pl
Tagi: assistance

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców