PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościBankowośćBank BPHOd skarbonki do rachunku on-line

Od skarbonki do rachunku on-line

Bank BPH 27.10.2004 (16:10)

Jeżeli chodzi o produkty oszczędnościowe i inwestycyjne, najczęściej korzystają z nich mieszkańcy Słowacji, 53% posiada przynajmniej książeczkę oszczędnościową. Serbia i Czarnogóra pozostaje daleko w tyle z odsetkiem na poziomie 5%.

Oto niektóre z ustaleń niedawnego badania sponsorowanego między innymi przez Bank Austria Creditanstalt (BA-CA) przeprowadzonego przez Instytut FESSEL-GfK w 12 krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

W Austrii niemal każdy w wieku ponad 15 lat ma kontakt z jakąś instytucją finansową. W Europie Środkowo-Wschodniej sytuacja jest bardzo odmienna i występują znaczne różnice w korzystaniu z usług bankowych w poszczególnych krajach – mówi Alexander Zeh, szef Departamentu Rynków Finansowych w FESSEL-GfK.

Podobnie jak Austria, Słowenia również jest bliska pełnej penetracji rynku, 98% populacji ma rachunek w banku. Następne w kolejności są: Słowacja, Czechy i Chorwacja, gdzie ponad cztery piąte populacji ma rachunek bankowy. Na Węgrzech i w Polsce odsetek ten sięga, odpowiednio 52 i 45%.

Na szarym końcu w Europie Środkowo-Wschodniej są Serbia i Czarnogóra, Bośnia-Hercegowina, Rumunia i Bułgaria. W tych krajach tylko około jednej trzeciej populacji „zdolnej” do posiadania rachunku jest klientem banków. Jednakże w krajach tych przynajmniej niektóre segmenty populacji (osoby zatrudnione w wieku od 20 do 50 lat) gwałtownie nadrabiają zaległości, podczas gdy w „młodej” (poniżej 19 lat) oraz „starej” (powyżej 60 lat) grupie docelowej nie widać prawie żadnych zmian.

Produkty bankowe – wzrost znaczenia rachunku bankowego

Rachunek bankowy staje się najbardziej powszechnym produktem. W ostatnich latach odnotowano tu najwyższe stopy wzrostu, mimo że liczba rachunków na głowę do pewnego stopnia jest nadal niska w porównaniu z Austrią.

Posiadanie kart bankowych jest ściśle powiązane z odsetkiem posiadaczy rachunków bankowych i niemal bezpośrednio związane z rozwojem wykorzystania rachunków. – Obserwujemy ostatnio silny wzrost liczby kart kredytowych w ramach naszej sieci bankowej, zwłaszcza w Polsce i Chorwacji – mówi Martin Grüll, Dyrektor Generalny odpowiedzialny za Bankowość Korporacyjną na Europę Środkowo-Wschodnią w BA-CA. – Zakładamy, że potencjał regionu jest wciąż daleki od wyczerpania – kontynuuje Grüll, który wymienia szczególnie atrakcyjne możliwości wzrostu w zakresie kart typu co-branded (pod wspólną marką) . Korzyści dla klienta są dwojakie: może on wykorzystywać funkcje płatnicze i kredytowe karty kredytowej jednocześnie korzystając z szeregu rabatów i innych zalet.

Jeżeli chodzi o kredyty, to ustalenia FESSEL-GfK odmalowują obraz znacznie bardziej złożony: tylko w Niemczech, Austrii i Słowenii z pożyczek korzysta około jedna piąta dorosłej populacji. W Polsce wykorzystanie pożyczek lub kredytów wciąż wynosi tylko 15%, w Chorwacji 13%, a na Węgrzech 9%. Tutaj ponownie Grüll dostrzega ogromny potencjał popytu. – W Polsce zwiększyliśmy nasz wolumen nowych pożyczek hipotecznych o 70% w ciągu ostatnich 12 miesięcy, na Węgrzech wolumen pożyczek hipotecznych wzrósł o 140% rok do roku, w Bułgarii nawet o 230%. Jest to wyraźne odzwierciedlenie istniejących potencjalnie rezerw – komentuje Grüll.

Aby sprostać popytowi na finansowanie, BA-CA oferuje tradycyjne pożyczki konsumpcyjne i hipoteczne za pośrednictwem swoich spółek zależnych, a także innowacyjne produkty kredytowe takie jak „pożyczki gotówkowe” (rodzaj pożyczki „od ręki”) oraz kredyty w walutach obcych. W Słowenii dostępne są obecnie pożyczki w CHF, w Polsce udziela się pożyczek hipotecznych we frankach szwajcarskich, euro i dolarach.

Atrakcyjne nośniki oszczędnościowe i inwestycyjne – motywy oszczędzania

Według FESSEL-GfK gwałtowny wzrost penetracji nowych technologii komunikacji, takich jak telefony komórkowe i Internet, to typowa cecha rozwoju w Europie Środkowo-Wschodniej w ostatnich latach. W niektórych z nowoprzyjętych do UE krajach liczba użytkowników Internetu już jest wyższa niż w Europie Południowej.

Propozycje oferowane dzisiejszemu społeczeństwu usług są w coraz większym stopniu wykorzystywane. Fakt ten odzwierciedla na przykład liczba osób prosperujących w stopniu wystarczającym, aby brać pod uwagę oszczędzanie i inwestycje. W tym kontekście produkty oszczędnościowe plasują się tuż za rachunkiem bankowym.

Cele oszczędzania są bardzo zróżnicowane.Tradycyjnie powodem numer jeden jest poprawa sytuacji mieszkaniowej i wyposażenie domu w więcej udogodnień (artykuły gospodarstwa domowego, RTV). Zaraz potem, zależnie od kraju, występuje oszczędzanie na wakacje. Innym ważnym motywem jest wsparcie finansowe dla członków rodziny. Interesujące, że w niektórych krajach (Bułgaria, Rosja, Ukraina) powody oszczędzania nie są wyraźnie podawane, ponieważ ludzie mają tam niewielkie możliwości oszczędzania. „Cele oszczędzania związane z okresem prosperity”, takie jak samochody itp. zyskują na znaczeniu tylko wraz z rozwojem gospodarczym kraju.

Ma to również wpływ na atrakcyjność różnych nośników oszczędnościowych i inwestycyjnych. Jeden czynnik wyboru jest jednak wspólny dla wszystkich krajów: bezpieczeństwo ma pierwszeństwo przed ryzykiem.

W większości krajów najczęściej wymienianą fromą oszczędzania są inwestycje w nieruchmości. Zaraz za nimi występują klasyczne wkłady oszczędnościowe w formie książeczek oszczędnościowych lub lokat, zapewniających bezpieczeństwo oraz elastyczność, ponieważ można je wycofać niemal z dnia na dzień. Tam, gdzie dostępne są umowy oszczędnościowe z Kasami Mieszkaniowymi lub Kasami Oszczędnościowo-Kredytowymi, jest to również produkt bardzo popularny.

W mniej dostatnich krajach wciąż dużą rolę odgrywa przechowywanie oszczędności w domu („skarbonka”). W tego typu krajach zaufanie do rynków finansowych jest znacząco osłabione.

Inwestycje w papiery wartościowe kwestią czasu

Elementem mającym duże znaczenie dla przyszłości jest zainteresowanie papierami wartościowymi. Mimo wciąż niskiego poziomu wyłania się już znaczny potencjał w zakresie akcji i produktów inwestycyjnych. Martin Grüll, wykrył już szczególny popyt na specjalne produkty inwestycyjne. – Wprowadziliśmy ostatnio dwa dobrze przemyślane produkty dla klientów detalicznych w Czechach i w Polsce. W odpowiedzi na ten ruch pakiety akcji w posiadaniu naszych klientów w Czechach wzrosły o 10% w ciągu zaledwie kilku miesięcy. Przygotowywane są dodatkowe produkty. – To tylko kwestia czasu, kiedy własność akcji w niektórych krajach Europy Środkowo-Wschodniej osiągnie poziom notowany w Austrii lub nawet go przekroczy – stwierdza ekspert FESSEL-GfK Zeh.

Bank Austria Creditanstalt (BA-CA), członek Grupy HVB, zarządza wiodącą siecią bankowości w Europie Środkowo-Wschodniej. Sieć obejmuje obecnie 870 oddziałów w 11 krajach i zatrudnia 16.500 pracowników obsługujących ponad 4,1 milionów klientów.

Więcej informacji można znaleźć w Internecie pod adresem www.ba-ca.com.

Grupa GfK od połowy lat dziewięćdziesiątych przeprowadza regularne badania rynków finansowych w kilku krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Jej Finanzmarktdatenservice (FMDS®) gromadzi dane z różnych źródeł dotyczące zachowania populacji na rynkach finansowych. Informacje o usługach świadczonych przez grupę GfK, najnowszych ustaleniach z badań i studiach są dostępne w Internecie pod adresem www.gfk.at.

2004-10-27
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Marta Rutkowska

Marta Rutkowska

Specjalista ds. relacji z mediami, mBank Marta…

Kamila Kępińska

Kamila Kępińska

Rzecznik prasowy, Dyrektor Departamentu Marketingu i PR,…

Barbara Pijanowska-Kuras

Barbara Pijanowska-Kuras

Dyrektor Zarządzający Zintegrowaną Komunikacją Marketingową i Korporacyjną,…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców