Najstarsza organizacja branży PR obchodzi dziś osiemnaste urodziny. Na 19 stycznia 1994 roku datowany jest pierwszy statut Stowarzyszenia. Pierwszym prezesem PSPR była Alma Kadragic, która jednocześnie zapoczątkowała samoregulację branży PR w Polsce.
Od osiemnastu lat Polskie Stowarzyszenie Public Relations stawia czoła wyzwaniom rzucanym branży. Patronuje wydarzeniom branżowym, archiwizuje historię polskiego PR, zabiera głos w dyskusjach na trudne dla branży tematy.
Największymi dokonaniami PSPR jest stworzenie Kodeksu Etyki PSPR, a następnie pilnowanie jej przestrzegania nie tylko przez swoich członków, lecz także przez wszystkie osoby z branży dzięki powołaniu z innymi organizacjami branżowymi Rady Etyki Public Relations, która dyscyplinuje i piętnuje nadużycia etyczne.
Jak założyciele PSPR wspominają czas, w którym postanowili powołać do życia PSPR?
Alma Kadragic:
„Nie czuję się Matką Chrzestną polskiego PR, jak Pani sugeruje. Bez Polaków chcących kreować PR nic by z tego nie było. Ja byłam takim trochę „katalyst”. PR w Polsce. Od początku chciałam założyć organizację branżową na wzór amerykańskich. Największym problemem był brak czasu. Zarówno ja jak i Piotr Czarnowski mieliśmy bardzo dużo zleceń. Jednego dnia zadzwoniłam do niego i powiedziałam, że musimy zacząć teraz, bo nigdy czasu nie będzie.”
Piotr Czarnowski:
„To nie ja, to Alma Kadragic miała ideę i była głównym motorem. Trzeba pamiętać, że wtedy PR oficjalnie nie istniał, a w polskim systemie co nie jest oficjalnie dozwolone to jest z definicji zabronione. Ale ponieważ Alma zawsze miała silny charakter i konsekwencję to udało się jej pokonać wszelkie przeciwności polskiego systemu prawnego i biurokracji, dopięła swego – i tak powstało PSPR. Mój wkład był niewielki i polegał głównie na asystowaniu Almie.”
Zarząd PSPR dziękuje wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że stowarzyszenie od lat funkcjonuje i rozwija się. Specjalne podziękowania skierowane są do prezesów: Almy Kadragic, Marka Kosewskiego, Geralda Abramczyka, Rafała Czechowskiego, Sebastiana Łuczaka i Dariusza Tworzydły.
Polskie Stowarzyszenie Public Relations (PSPR) jest samorządową organizacją zawodową istniejącą od 1994 roku. Zrzesza pracowników działów PR w organizacjach gospodarczych, samorządowych i administracji, wykładowców wyższych uczelni oraz pracowników lub właścicieli agencji PR. PSPR dba, by właściwie definiować pojęcie public relations i stara się wykazywać różnice pomiędzy public relations, marketingiem i reklamą. Prowadzi działalność popularyzatorską i edukacyjną dotyczącą PR w ramach konferencji i seminariów podnoszących kwalifikacje specjalistów ds. public relations.
Źródło: Polskie Stowarzyszenie Public Relations