Tytuł Superbrands w wielu krajach stanowi dla konsumentów istotne kryterium wyboru. Jest to możliwe dzięki czytelnym zasadom nominowania i nagradzania oraz kompetentnej pracy niezależnej Rady Marek (jury) składającej się z przedstawicieli biznesu, instytutów badań marketingowych, agencji reklamowych i mediów. Poza wyłanianiem najsilniejszych marek konsumenckich Superbrands, nagradza także najsilniejsze marki biznesowe – „Business Superbrands” oraz trendy marki „Cool BrandLeaders”.
Niektóre z polskich marek już dziś z powodzeniem konkurują z siłą zachodnich korporacji. W pierwszej edycji konkursu spośród 75 marek aż 39 to marki polskie takie jak np. A.Blikle, Empik, LOT czy Prince Polo. Wśród nagrodzonych marek kosmetycznych, jako jedyna polska, znalazła się marka Dr Irena Eris, która według. jej założycielki „powstała z marzeń, pasji i pracy, a rozwija się dzięki wszystkim ludziom, którzy ją tworzą.”
Idea Superbrands to nowość w naszym kraju. Znane w Polsce konkursy takie jak: Złote Orły, Kreatura, czy nawet Effie Awards doceniają działania krótkoterminowe. Ocenie podlegają w ich przypadku pojedyncze kampanie reklamowe i ich efektywność liczona wzrostem sprzedaży lub kreacją. Najczęściej też beneficjantami nagród i wyróżnień są Agencje Reklamowe czy Domy Mediowe.
Kolejnym edycjom Superbrands towarzyszy wydanie Albumu Superbrands, nazwanego przez media na świecie „biblią brandingu”. Album prezentuje opisy sukcesu zwycięskich marek. Korporacje ogólnoświatowe budują swój wizerunek i siłę w różny sposób na poszczególnych rynkach. Odmiennie się także pozycjonują. Aby zobaczyć różnicę w strategii marketingowej czy stosowanych narzędziach niezbędnych do umocnienia marki na rynkach np. w Hiszpanii i w Malezji – wystarczy zajrzeć do albumu Superbrands.
Specjalnie wytypowana Rada Marek w skali od 1 do 20 ocenia 1200 marek konsumenckich. Spośród nich te, które uzyskały określony pułap punktów zostają Superbrandami. Każda z nich otrzymuje dyplom oraz możliwość wykorzystywania logo Superbrands Polska. Otrzymuje również szansę uczestnictwa w drugiej części programu, czyli wydaniu albumu.