PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plPrzegląd prasyPakietyzacja i globalizacja

Pakietyzacja i globalizacja

Przegląd prasy 26.04.2007 (06:10)

Zróżnicowanie cen usług i produktów bankowych na świecie prezentuje World Retail Banking Report 2007 (WRBR07), czwarta już edycja badania o bankowości detalicznej, prowadzona przez Capgemini, ING i European Financial Management & Marketing Association (EFMA). W tym roku badaniem objęto 180 banków z 25 krajów, w tym po raz pierwszy banki z Chorwacji, Indii, Japonii, Rumunii i Afryki Południowej.

Jeden z głównych wniosków badania to bardzo duże zróżnicowanie cen usług bankowych w globalnym ujęciu. Średni koszt korzystania z usług bankowych (w skali świata) to 77 euro, ale średnie ceny w poszczególnych regionach wahają się od 44 euro w rejonie Azji i Pacyfiku do 84 euro w krajach europejskich spoza strefy euro. Badanie wskazuje ponadto na trendy przechodzenia do globalnych modeli operacyjnych. Dwie trzecie zbadanych banków detalicznych deklaruje, że w ciągu najbliższych pięciu lat będzie wdrażać modele przejściowe, a nawet w pełni globalne.

Autorzy WRBR07 zwracają również uwagę, że strategie cenowe banków nakierowane są na zmianę zachowań klientów w znacznie większym stopniu niż na realizację przychodów z tych usług.

– Jedną z najważniejszych tendencji zaobserwowanych w tegorocznym badaniu jest używanie strategii cenowych przez banki w celu wpływania na zachowania klientów, a nie na pozyskiwanie przychodów – komentuje Bertrand Lavayssiere dyrektor zarządzający Global Financial Services, Capgemini. – Po raz drugi w historii badania banki starają się na nowo zdefiniować kontakty z klientami, kierując w stronę automatycznych kanałów tradycyjne operacje jak obsługa rachunków, a placówki rezerwują dla bardziej zaawansowanych usług, jak doradztwo finansowe. Wiele banków podniosło opłaty za operacje dokonywane w placówkach i obniżyło opłaty bankowości elektronicznej oraz obsługę typu Call Center.

W ŚLAD ZA HISZPANIĄ

Średnia roczna opłata za korzystanie z usług banków spadła w 2006 roku zaledwie o 0,3 proc. w odniesieniu do roku 2005, ale ta stabilność nie jest obrazem sytuacji w poszczególnych regionach. Ceny wzrosły bowiem najbardziej tam, gdzie i tak są najniższe, czyli w regionie Azji i Pacyfiku, natomiast spadły o 1,8 proc. w krajach obszaru euro. Na państwa europejskie posługujące się wspólną walutą trzeba jednak zwrócić szczególną uwagę, bowiem spadek cen w tym regionie był podyktowany wydarzeniami w Hiszpanii (spadek cen o 31 proc. w przeliczeniu na konsumenta), których oddziaływanie było na tyle silne, że gdyby wyłączyć je ze statystyk, ceny w europejskich krajach strefy euro wzrosłyby o 1,9 proc.

Największy hiszpański bank detaliczny SCH przeprowadził w 2005 roku bardzo agresywną kampanię „zero prowizji” zmniejszając swoje ceny o 65 proc. W ślad za SCH podążyły pozostałe banki hiszpańskie i tak w ubiegłym roku ceny spadły w całym kraju (od 16 do 60 proc. w zależności od produktu).

W tym roku autorzy raportu zrezygnowali z prezentacji wyników na poszczególnych rynkach lokalnych, co ma zwrócić uwagę czytelników na trendy regionalne i globalne.

PAKIETY W MODZIE

Badanie pokazuje, że w 2006 roku zmieniła się struktura cen. Największym spadkiem cen (w ujęciu globalnym) charakteryzowały się usługi zarządzania rachunkami (7 proc.). Wzrosły natomiast opłaty (o 1 proc.) za realizację płatności, operacje gotówkowe (4 proc.) i obsługę wyjątków (7 proc.). Ponad połowa opłat ponoszonych przez klienta dotyczy opłat za płatności (53 proc.). Drugie co do wielkości koszty zawierają opłaty za zarządzanie rachunkiem (22 proc.), natomiast pozostałe to obsługa gotówki (15 proc.) i obsługa wyjątków (10 proc.). Zanotowano również istotny spadek cen bankowości internetowej – średnio o 14 proc. oraz cen za korzystanie z usług Call Center (o 10 proc.). W krajach strefy euro płatności dokonywane drogą elektroniczną spadły o 3 proc. (średnio ok. 45 euro rocznie), lecz wciąż są przeciętnie wyższe niż w pozostałych krajach (średnio ok. 40 euro rocznie). To istotne, ponieważ właśnie w strefie euro produkty związane z płatnościami elektronicznymi stanowią aż 63 proc. łącznego indeksu cenowego.

Kolejny wniosek z raportu dotyczy cen za usługi w ofercie pakietowej. Usługi bankowe sprzedawane w pakietach są średnio o 23 proc. niższe od tych samych usług kupowanych oddzielnie. Tu jednak również widać duże zróżnicowanie w zależności od regionu, a nawet kraju. Minimalne różnice w cenie usług kupowanych w pakietach i kupowanych oddzielnie występują np. w Polsce (2 proc. tańsze usługi w pakietach) czy w Austrii (10 proc.), natomiast największe we Włoszech, gdzie usługi kupowane w pakietach są nawet o 50 proc. tańsze od kupowanych oddzielnie. Pakiety usług różnią się również w zależności od kraju pod względem składu. Większość pakietów pokrywa mniej niż połowę potrzeb. Najmniejszy udział dodatkowych produktów i usług wchodzących w skład pakietu jest w Polsce, Belgii, Niemczech i Austrii, największy zaś we Francji, Słowacji i we Włoszech, gdzie klienci mają z tego powodu największe upusty.

MODELE GLOBALNE

Tegoroczne badanie zawiera też analizę dotyczącą optymalizacji modeli operacyjnych banków detalicznych. Zdecydowana większość banków (ok. 66 proc.) zamierza globalizować swoje modele operacyjne w ciągu następnych 5 lat – wdrażać modele przejściowe (intermidiate) lub w pełni globalne. W modelach przejściowych część działań organizacyjnych (zarządzanie, marketing, back-office, IT) jest zarządzana na poziomie krajów, a pozostałe globalnie.

Raport określa również cele transformacji modeli operacyjnych jako wzrost przychodów, poprawa obsługi klienta i redukcja kosztów. Takie również korzyści z globalizacji modeli wskazują badane banki (ok. 10 proc.), które twierdzą, że modele globalne już wdrożyły. Wśród 41 ankietowanych międzynarodowych banków, niemalże 60 proc. już skonsolidowało swoje systemy IT na poziomie ponadnarodowym, a ok. 40 proc. ma wspólną infrastrukturę IT, modułowy zestaw aplikacji i gotowe modularne podejście do wdrożeń IT. Autorzy raportu wskazali pięć głównych czynników sukcesu w globalizacji modeli operacyjnych banków detalicznych, czyli: rozwój międzynarodowego nadzoru, zapewnienie spójności między rynkami i strategiami produktowymi, wczesne inwestycje w transformacje IT, stworzenie kompletnej wizji HR oraz koncentrację na jakości realizacji.

Globalizacja będzie się koncentrować jednak nie tylko na IT. W ciągu najbliższych pięciu latach istotnym obszarem zainteresowania będzie strategia marketingowa. Obecnie tylko 28 proc. badanych banków ma globalną praktykę marketingową, ale ponad połowa spodziewa się wdrożyć ją do końca 2012 roku.

– Globalizacja zmusza banki detaliczne do ponownego określenia strategii wzrostu i struktury modeli operacyjnych – powiedział Bertrand Lavayssiere. – Nasze badania wskazują, że są cztery powody, dla których banki podejmą decyzje o zmianie modeli operacyjnych: presja konkurencji i rynków kapitałowych, regulacje, internet i technologie Web 2.0. Przykładowo w strefie euro powstanie do roku 2010 obszar SEPA, w którym wszystkie płatności w euro będą traktowane jak płatności krajowe, będzie to miało zasadniczy wpływ na strategię i organizację banków.

Banki detaliczne traktują również outsourcing i offshoring jako zasadniczy element zmieniający ich modele operacyjne. Wśród badanych banków, 77 proc. korzysta już z outsourcingu, a 47 proc. wykorzystuje offshoring przynajmniej w jednej funkcji swojego modelu operacyjnego. Wykorzystanie outsourcingu i offshoringu według autorów raportu wzrośnie w najbliższych pięciu latach o ok. 30 proc., natomiast banki, które jeszcze nie korzystały z outsourcingu najprawdopodobniej nie zdecydują się na to do 2012 roku.

2007-04-26
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

a 0 PKO BP podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company
23.12.2025 (06:38) – informacja prasowa

PKO BP podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company

PKO Bank Polski Oddział w Rumunii podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company, jednym z …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Wioletta Sawicka

Wioletta Sawicka

PR Manager, Deutsche Bank Polska Wioletta Sawicka…

Hubert Kifner

Hubert Kifner

Head of Financial Services / Employee Practice…

Artur Sikora

Artur Sikora

Dyrektor Obszaru Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu, Bank…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców