PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćPerspektywy rozwoju płatności zbliżeniowych w Polsce

Perspektywy rozwoju płatności zbliżeniowych w Polsce

Nasz gość 07.01.2009 (07:59)
Karty

Już od prawie roku na polskim rynku możemy korzystać z dobrodziejstw technologii zbliżeniowej. Mała antena wtopiona w kartę, pozwalająca na szybką i bezpieczną transakcję bez wypuszczania karty z rąk, jest jednak ciągle nowością. Podobnie jak na innych – wydawałoby się, bardziej zaawansowanych technologicznie  europejskich rynkach, wdrożenie płatności zbliżeniowych ciągle jest jeszcze w fazie pierwszych implementacji w bankach, które są na rodzimych rynkach technologicznymi liderami.

Tak również jest i w Polsce. Jak do tej pory jedynie Bank Zachodni WBK zdecydował się na wydawanie tego rodzaju kart. Pierwszy krok na polskim rynku, i to zarówno w wersji payPass organizacji MasterCard, jak i payWave Visa, mamy już za sobą.

Technologia zbliżeniowa pozwala na drobne transakcje (na polskim rynku limit ten ustalono na 50 zł), bez konieczności szukania gotówki, przeciągania karty przez czytnik czy podpisywania potwierdzenia transakcji. Chcąc zapłacić za wybrany produkt wystarczy zbliżyć kartę do specjalnego czytnika znajdującego się przy kasie. Każda karta zbliżeniowa wyposażona jest w mikroprocesor (chip) oraz antenę radiową. Po zbliżeniu karty do czytnika, karta bezprzewodowo przesyła szczegóły płatności – eliminując tym samym potrzebę włożenia karty do terminala, czy wprowadzenia kodu PIN. Po przesłaniu szczegółowych danych karty do czytnika, są one następnie przetwarzane w tradycyjny sposób. Informacja z terminala o akceptacji płatności przekazywana jest do czytnika, na którym otrzymujemy potwierdzenie płatności sygnalizowane zapaleniem się diod i sygnałem dźwiękowym. Ta technologia daje użytkownikowi możliwość dokonania szybkiej transakcji na niską kwotę, eliminując tym samym konieczność poszukiwania drobnych.

Płatności zbliżeniowe mają przynosić korzyści wszystkim uczestnikom obrotu kartowego – od banków, zyskujących możliwość wejścia w segmenty płatności dotychczas zarezerwowane dla gotówki, poprzez agentów rozliczeniowych i sklepy, dla których transakcja zbliżeniowa realizowana off-line oznacza obniżenie kosztów transakcyjnych, na samych konsumentach – zyskujących szybkość i wygodę transakcji – kończąc. Tak skonstruowany model, w którym każda ze stron coś zyskuje powinien zagwarantować sukces rynkowy produktów zbliżeniowych. Warunkuje go jednak wiele czynników.

Po pierwsze, dla upowszechnienia standardu płatności zbliżeniowych niezbędne jest masowe wydawanie kart z funkcjonalnością payPass oraz payWave przez banki. Wstępem do wdrożenia kart zbliżeniowych jest technologia EMV, która zaczyna zyskiwać w polskich bankach coraz więcej zwolenników. Wymagania SEPA już wkrótce sprawią, że EMV stanie się powszechnym w Polsce standardem kartowym – wówczas to banki będą miały otwartą drogę do masowego wdrażania technologii zbliżeniowej.

Bank Zachodni WBK zainwestował w technologię chipową już kilka lat temu i dzisiaj może skupić się na biznesowym wykorzystaniu możliwości, jakie niesie ze sobą technologia EMV – najlepszym tego przykładem jest właśnie wdrożenie technologii zbliżeniowej. Aby jednak płatności zbliżeniowe mogły się dynamicznie rozwijać, niezbędni są na tym rynku kolejni gracze, którzy w najbliższym czasie znajdą biznesowe argumenty do wejścia w obszar mikropłatności. Trzeba bowiem pamiętać, że bez określonej masy kart zbliżeniowych w obrocie trudno będzie agentom rozliczeniowym rozwijać dynamicznie sieć akceptacji, a brak regularnych transakcji zbliżeniowych w terminalach powodować może trudności w zakresie obsługi czytników zbliżeniowych. Rozwój sieci akceptacji staje się zatem kolejnym kluczowym czynnikiem determinującym sukces płatności zbliżeniowych. Ilość terminali akceptujących obecnie transakcje zbliżeniowe jest mocno ograniczona i skupia się głównie wokół kilku dużych miast. Szybki rozwój sieci akceptacji oraz znajomości technologii zbliżeniowej wśród osób obsługujących terminale są niezbędne, aby klienci mogli rzeczywiście odczuć, jak szybkie i łatwe jest płacenie kartą z funkcją zbliżeniową.

Przede wszystkim jednak klienci muszą chcieć korzystać z nowej technologii. Ważna w tym aspekcie jest edukacja użytkowników kart, wśród których nowy standard płatności może wywoływać pewien niepokój. Niezbędne przy tym jest przełamanie pewnych stereotypów związanych z naturalnymi obawami przed nowością. Karta zapewnia dostęp do środków – czy to w postaci kredytu, czy też salda na rachunku – zatem klienci będą korzystali z tego instrumentu jedynie wówczas, gdy będą mieli do niego pełne zaufanie. Technologia EMV będąca podstawą dla kart zbliżeniowych w połączeniu z technicznymi aspektami związanymi z zapewnieniem bezpieczeństwa samej transakcji sprawiają, że w praktyce płatność zbliżeniowa jest bezpieczna, a korzystanie z karty z funkcją zbliżeniową nie rodzi dodatkowego ryzyka dla użytkowników kart. Podstawowym wyzwaniem dla wydawców jest dotarcie z tą informacją do klientów i budowanie świadomości bezpiecznych płatności zbliżeniowych. 

O tym, czy karty zbliżeniowe okażą się sukcesem zadecydują sami użytkownicy kart, którzy albo zaakceptują nowy sposób płatności i będą aktywnie ich używać, albo potraktują je jak kolejną nowinkę technologiczną, która zostanie zapomniana po początkowym okresie fascynacji. Obecnie istnieją wszelkie przesłanki ku temu, aby zrealizował się pierwszy z tych scenariuszy. Jeśli tak się stanie będziemy mogli śmiało powiedzieć że idea „non-cash-society” przestaje być tylko mrzonką i zaczyna przybierać coraz bardziej realnye kształty.  

Martyna Szczepaniak,
menedżer produktów kartowych BZWBK

Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru Przeglądu Finansowego Bankier.pl.
Chcesz otrzymywać aktualne informacje, nowe wywiady oraz podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijającego tygodnia ze świata finansów?
Zapisz się na bezpłatną subskrypcję Przeglądu Finansowego Bankier.pl, by w każdy poniedziałek otrzymywać najnowszy numer naszego tygodnika.

Zapraszamy na http://www.bankier.pl/przeglad/!

Źródło: Bankier.pl

płatności bezstykowe 2009-01-07
Redakcja PRNews.pl
Tagi: płatności bezstykowe

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców