„Dzięki funkcjonowaniu m.in. tej regulacji liczba nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów w Polsce jest na poziomie jednym z najniższych w Europie i wynosi tylko ok. 2%. Sprzyja to sprawnej likwidacji skutków wypadków oraz poprawia skuteczność wyegzekwowania odszkodowania przez poszkodowanego. Wzrost liczby nieubezpieczonych pojazdów spowodowany złagodzeniem kary za brak polisy OC zdecydowanie pogorszy sytuację ofiar wypadków drogowych.” – uważa Jan Grzegorz Prądzyński, Wiceprezes Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Zdaniem Izby istotnym jest utrzymanie obecnego rozwiązania wobec podróżnych nie posiadających dokumentów ubezpieczenia granicznego OC z krajów spoza EU. Zachowanie tej zasady posiada istotny aspekt praktyczny. Zmusza obcokrajowców do wykupienia obowiązkowego ubezpieczania OC. W sytuacji gdy nieubezpieczony kierowca spoza Unii byłby jednocześnie uczestnikiem i sprawcą zdarzenia drogowego, brak polisy utrudniłby wyegzekwowanie należnego odszkodowania.
Z drugiej strony Polska Izba Ubezpieczeń jest świadoma faktu, że w niektórych sytuacjach obowiązujące rozwiązanie jest zbyt restrykcyjne. Zdarza się, że kierowca zostawił dokumenty potwierdzające ubezpieczenie pojazdu w domu. W takich i podobnych przypadkach prawo do odholowania pojazdu przez Policję powinno zostać zniesione. Jednak warunkiem koniecznym do wprowadzenia tego rozwiązania jest zapewnienie Policji możliwości weryfikacji spełnienia obowiązku ubezpieczenia (CEPiK) podczas kontroli policyjnej pojazdu.
Polska Izba Ubezpieczeń zwraca również uwagę na konieczność zsynchronizowania zmian w prawie o ruchu drogowym z planowaną w najbliższym czasie nowelizacją ustaw ubezpieczeniowych, prowadzoną przez Radę Rozwoju Rynku Finansowego Ministerstwa Finansów. Szczególnie w zakresie projektów dotyczących dokumentów potwierdzających spełnienie obowiązku ubezpieczenia obowiązkowego OC posiadaczy pojazdów.