PKO Bank Polski oraz Policja podpisały porozumienie o współpracy, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa finansowego Polaków. Chodzi przede wszystkim o seniorów, a także ich opiekunów i młodzież. Bank wesprze Policję w działaniach prewencyjnych m.in. za pomocą szkoleń, spotkań informacyjnych i publikacji materiałów edukacyjnych.

Osoby, które wezmą udział w warsztatach i spotkaniach prowadzonych przez doradców PKO Banku Polskiego, zdobędą praktyczną wiedzę o ryzykach, na które są narażone. To chociażby oszustwa oparte na manipulacji, by skłonić ofiary do samodzielnego przekazania pieniędzy przestępcom.
– Współpraca z instytucjami bankowymi, w tym z PKO Bankiem Polskim, pozwala nam działać skuteczniej – wymieniać informacje o zagrożeniach, prowadzić wspólne inicjatywy edukacyjne i docierać z praktyczną wiedzą do grup najbardziej narażonych, w tym do seniorów i młodzieży. Dzięki temu partnerstwu możemy nie tylko reagować na przestępstwa, ale przede wszystkim im zapobiegać, zwiększając bezpieczeństwo finansowe obywateli – mówi nadinsp. dr Tomasz Michułka, Zastępca Komendanta Głównego Policji.
O tym, że działania edukacyjne w zakresie bezpieczeństwa finansowego są potrzebne, przekonuje skala działalności przestępców, którzy wykorzystują nieuwagę lub brak świadomości swoich ofiar na temat zagrożeń.
Jak podaje Raport Antyfraudowy BIK 2025, odsetek Polaków, którzy zetknęli się z przynajmniej jedną próbą wyłudzenia, sięgnął już 47 proc. (+10 p.p. r/r).
W ostatnich latach Policja odnotowuje stały wzrost przestępstw wykorzystujących techniki socjotechniczne oraz nowe technologie. Coraz częściej sprawcy podszywają się pod instytucje zaufania publicznego, wykorzystując nieświadomość lub pośpiech swoich ofiar. Ochrona obywateli przed tego typu przestępczością wymaga nie tylko skutecznych działań operacyjnych, ale również szeroko prowadzonej profilaktyki.
Policja od lat prowadzi liczne akcje informacyjne, kampanie profilaktyczne i spotkania z mieszkańcami w całym kraju.
PKO Bank Polski systematycznie prowadzi działania edukacyjne z zakresu cyberbezpieczeństwa. Doradcy i eksperci banku regularnie spotykają się z klientami, by wyposażyć ich – w tym wielu seniorów – w praktyczną wiedzę dotyczącą bezpiecznego korzystania z internetu i unikania zagrożeń ze strony cyberoszustów. Podczas spotkań omawiane są również najnowsze typy ataków oraz przewidywane kierunki rozwoju cyberprzestępczości. Wydarzenia są organizowane kilka razy w miesiącu w miejscowościach na terenie całej Polski.
PKO Bank Polski wprowadza też narzędzia zwiększające bezpieczeństwo klientów. Np. za pomocą aplikacji IKO mogą oni uzyskać potwierdzenie, że kontaktuje się z nim rzeczywisty pracownik banku. Korzystają też z kluczy bezpieczeństwa przy logowaniu do serwisu iPKO, a także kart debetowych i kredytowych w wersji cyfrowej ze zmiennym kodem bezpieczeństwa CVC/CVV.
