Platforma Automarket.pl sprawdziła, jakie marki samochodów jej klienci najczęściej wybierają w leasingu i wynajmie długoterminowym. Analiza objęła ok. 2 tys. umów zawartych w pierwszym roku działalności firmy.
– Zestawienie obejmuje zarówno nowe, jak i używane samochody po kontraktach leasingowych. Postanowiliśmy sprawdzić zainteresowanie poszczególnymi markami w dwóch formach finansowania: leasingu i wynajmie długoterminowym, bo łącznie wybiera je aż 75% naszych klientów. To oznacza, że obserwujemy ewidentny odwrót od zakupu samochodów za gotówkę – mówi Tomasz Otto z należącej do PKO Leasing platformy Automarket.pl.
Kierowcy coraz częściej rezygnują z posiadania pojazdu na własność, jeśli w ramach alternatywy mogą korzystać z auta wyższej klasy i zapewnić sobie przewidywalność kosztów utrzymania. Dobrze obrazuje to duża popularność samochodów BMW (10,1% umów najmu i leasingu), które ustępują jedynie pojazdom Opla (14,9%) oraz Hyundaia (10,4%). Na kolejnych miejscach znalazły się: Skoda (9,7%), Ford (7,1%) i Volkswagen (5,9%).
– Kierowcy finansują w leasingu lub wynajmie przede wszystkim samochody używane, mające od 2 do 4 lat i przeważnie niewielki przebieg. Na przykładzie BMW serii 3 możemy powiedzieć, że jest to opis ponad 50% transakcji tej marki. Miesięczna rata w leasingu czy czynsz w wynajmie są w przypadku tych aut porównywalne z nowymi, ale niższej klasy samochodami innych marek. A skoro cena obejmuje też przeglądy, ewentualne naprawy, wymianę opon i ubezpieczenie, to kierowcy przestają obawiać się dodatkowych kosztów i wybierają samochody, na które w innym finansowaniu nie mogliby sobie pozwolić – dodaje Tomasz Otto.
Statystyki potwierdzają, że popularność BMW przy zakupie za gotówkę spada, natomiast rośnie znaczenie tańszej Skody. Pięć najpopularniejszych marek w Automarket.pl bez względu na rodzaj finansowania to kolejno: Opel (16%), Skoda (11%), Hyundai (10%), BMW (9%) i Ford (7%).
Większość regionów w oplach
Popularność Opla – przede wszystkim modeli: Astra, Insignia i Corsa – bardzo dobrze widać w ujęciu regionalnym. Autami tego producenta w leasingu lub wynajmie długoterminowym chcą jeździć mieszkańcy aż dziewięciu województw: dolnośląskiego, lubelskiego, małopolskiego, mazowieckiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego.
Spośród innych marek tylko Hyundai jest liderem w więcej, niż jednym województwie (kujawsko-pomorskie i lubuskie). W województwie łódzkim numerem jeden jest Ford, w świętokrzyskim Skoda, w opolskim Seat. Na Warmii i Mazurach króluje Toyota, a na Podkarpaciu BMW.
– Pod względem popularności poszczególnych marek widać różnice regionalne. Wspólne dla całego kraju jest natomiast podejście do finansowania. Wynajem długoterminowy klienci traktują jako najlepszą możliwość korzystania z samochodu w ramach krótkich kontraktów – 85% umów trwa zaledwie rok. Po tym czasie zwracają auto firmie leasingowej i mogą wynająć inne. Z kolei w leasing kierowcy biorą samochody na dłużej – 48% umów podpisują na trzy, a 21% na cztery lata. Po tym czasie mogą, ale nie muszą wykupywać pojazdu – dodaje Tomasz Otto z Automarket.pl.
Źródło: PKO BP