PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plPrzegląd prasyPlastikowa żyła złota

Plastikowa żyła złota

Przegląd prasy 14.06.2005 (09:33)

Banki ostro promują karty kredytowe, bo zwykłe „debetówki”, których w Polsce wydały prawie 15 mln, nie są już tak dobrym źródłem zysku jak kiedyś. Za darmo można je dostać, zakładając konto osobiste, więc ma je w portfelu już prawie każdy posiadacz ROR-u. A poza tym „debetówka” nie ma nawet w połowie takich możliwości jak karta kredytowa, która pozwala klientom w okamgnieniu zadłużyć się po uszy, bankowi zaś – czerpać sowite dochody z prowizji.

Bankowcy promują jednak głównie zalety, jakie „kredytówki” dają klientom. O ile zwykłą kartą debetową (np. Visa Electron czy Maestro) można wydać tylko tyle pieniędzy, ile jest na koncie, ewentualny debet zaś, wcześniej uzgodniony z bankiem, jest od pierwszego dnia oprocentowany, „kredytówka” pozwala robić zakupy za pieniądze banku. Klient, płacąc taką kartą, pożycza od banku pieniądze, a jeśli odda je w ciągu ustalonego okresu (zwykle 40-55 dni), nie płaci ani grosza odsetek. Dopiero gdy nie zdąży się rozliczyć w terminie, kredyt staje się oprocentowany. 1 to zwykle wyżej niż zwykły debet czy pożyczka gotówkowa.

Z punktu widzenia banku karta kredytowa jest dochodowym instrumentem. Co prawda klient korzysta z darmowego kredytu, ale za to bank zarabia na prowizjach od każdej transakcji, pobierając prowizję od sklepu. Nic dziwnego, że wydanie jak największej liczby „kredytówek” (teraz jest ich na rynku ok. 2 mln) to cel strategiczny niemal wszystkich wielkich banków. A wakacje są najlepszym okresem, by uświadamiać klientom, że tylko taka karta w portfelu daje prawdziwą wolność wydawania pieniędzy – podaje „Gazeta”.

Najbogatsi klienci mają już w portfelu przynajmniej jedną kartę kredytową. Z konieczności bankowcy zwracają więc oczy na mniej zarabiających. – Istotną grupą docelową są dla nas klienci, którym można zaproponować karty „błękitne”, dla których minimum dochodów netto wynosi 850 zł – przyznaje Marek Kłuciński z PKO BP.

Robert Moren z Pekao SA dodaje, że karty kredytowe nie są już postrzegane jako symbol luksusu. – Dlatego stawiamy na karty elektroniczne przeznaczone dla klienta masowego – dodaje. W największych bankach detalicznych można dostać kartę płatniczą, legitymując już się dochodami rzędu 500-600 zł netto. A to jeszcze nie koniec – Myślę, że można iść jeszcze niżej. Spójrzmy choćby na segment kart dla studentów. Pomimo iż studenci nie posiadają stałych dochodów, już cztery banki oferują im karty kredytowe – wyjaśnia Wojciech Materka z mBanku.

Dlaczego banki sięgają po klientów „z niższej półki”, których dotąd uważały za najmniej przyszłościowych? Przedstawiciele instytucji finansowych przyznają, że osoby o niskich dochodach, nawet jeśli dostaną kartę kredytową, nie wykonają tak wielu transakcji o dużej wartości jak krezusi. Szanse na zarobek na prowizjach od obrotu są więc marne, ale za to ubożsi klienci częściej wpadają w permanentny debet, co oznacza dla banku godziwe dochody z odsetek.

Nic dziwnego, że większość banków wydaje karty kredytowe za darmo, rezygnując z kilkudziesięciozłotowej opłaty za ich użytkowanie w pierwszym roku.

Jak podaje „Gazeta” w modzie są konkursy z nagrodami. Wojciech Suchodolski z Banku Millennium zapowiada wprowadzenie kolejnej nowinki – wakacyjnej promocji dla posiadaczy kart kredytowych z gwarantowanymi nagrodami po dokonaniu określonej liczby transakcji kartą. -To najlepszy sposób do zachęcenia klientów, by częściej płacili kartą. Klienci są już zmęczeni promocjami z jedną nagrodą główną o dużej wartości, która w odczuciu klienta jest „nie do zdobycia” – mówi Suchodolski.

Coraz popularniejsze są konkursy dla użytkowników kart powiązane z rabatami przy zakupach. W austriackim Raiffeisenie jest to „Raj rabatów”. Z kolei mBank ostro promuje program mRabatki.

Bankowcy mają nadzieję, że popularyzacja „kredytówek” przyczyni się do zmiany sposobu wykorzystywania kart przez Polaków, którzy używają kart głównie do wypłat bankomatowych. Z danych Visy wynika, że w naszym kraju tylko 16 proc. transakcji kartami to płatności bezgotówkowe. W USA stanowią ok. 76 proc., a w Wielkiej Brytanii i Francji – 70-75 proc. Z punktu widzenia banków takie preferencje Polaków nie są zbyt pożądane. Eksploatacja bankomatów i napełnianie ich gotówką jest bardzo kosztowne, a tymczasem za każdą transakcję bezgotówkową bank pobiera 1,5-1,8 proc. prowizji od sklepu. Stąd intensywne promowanie przez banki właśnie kart kredytowych, które – w odróżnieniu od zwykłych „debetówek” – służą wyłącznie do płacenia w punktach handlowych.

karty kredytowe 2005-06-14
Redakcja PRNews.pl
Tagi: karty kredytowe

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców