Let’s Fintech with PKO Bank Polski to platforma dla startupów, które chcą się rozwijać i korzystać z wiedzy, zasobów i mentoringu banku PKO BP. Dzięki niej młode firmy technologiczne mogą testować i wdrażać rozwiązania w rzeczywistych warunkach biznesowych. Startupowa platforma PKO Banku Polskiego skupia się na rozwijaniu nowoczesnych technologii, takich jak: automatyzacja procesów, sztuczna inteligencja, zrównoważony rozwój czy cyfrowe narzędzia dla klientów indywidualnych i firmowych.

W ostatnich latach w ramach programu zostało przeprowadzonych ponad 60 pilotaży projektów startupowych.
– U podstaw programu Let’s Fintech with PKO Bank Polski jest poszukiwanie nowych rozwiązań dla tradycyjnego myślenia o pieniądzach i usługach finansowych. Wdrożyliśmy połowę z testowanych rozwiązań, stworzonych przez młode technologiczne firmy, takie jak m.in.: Instreamly, Redigo Carbon, Plan Be Eco, Autenti, Identt. Rok 2024 był dla programu rekordowy. – mówi Karol Szymański, menedżer zespołu w Biurze Innowacji PKO Banku Polskiego.
Współpraca z 1Strike, Bright Technology, Settlemint, Agronet, XR Wizards, Travatar, WeGrant to 12 przeprowadzonych pilotaży w ubiegłym roku. W pierwszym kwartale 2025 r. bank podpisał umowy pilotażowe z kolejnymi pięcioma startupami.
W 2024 r. Let’s Fintech with PKO Bank Polski uruchomił również drugą edycję akceleratora Green Impact, do którego zgłosiło się ponad 100 firm z całego świata. Zaproponowały rozwiązania z obszarów: transformacji energetycznej, dekarbonizacji, edukacji w zakresie ESG oraz rozwijania infrastruktury elektromobilności. Wybrane spółki będą mogły liczyć na wdrożenie swoich projektów w banku, mentoring, możliwość dostępu do infrastruktury bankowej oraz nawiązać kontakty z liderami branży finansowej i inwestorami.
PKO Rotunda – miejsce technologicznych spotkań
W ciągu ostatnich dwóch lat PKO Rotunda stała się miejscem spotkań środowisk startupowych i technologicznych – gościła ponad 300 wydarzeń.
Let’s Fintech with PKO Bank Polski zorganizował je we współpracy z różnymi partnerami, m.in.: Polskim Funduszem Rozwoju, Reaktorem X, Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Unicorn Hub, Accelpoint, The Heart, Sigma Square, Cobin Angels, Fintech Poland, The Foundation i Inovo.VC.
Specjalny pakiet usług bankowych dla startupów
W 2024 r. bank uruchomił pakiet usług dla startupów Innovation Booster. W pakiecie młode spółki dostają: PKO Konto Firmowe Premium, kartę debetową, zestaw siedmiu dodatków (m.in. podpis kwalifikowany, usługę rejestracji domeny, hosting, pocztę firmową itp.).
W ramach pakietu, startupy mają też wsparcie w uzyskaniu bezpłatnej subskrypcji usług chmurowych Azure oraz dostęp do kursów i e-booków, które podnoszą ich kompetencje w design thinking, marketingu, zarządzaniu czy wykorzystaniu technologii chmurowych. Firma może korzystać z pakietu przez trzy lata, bez dodatkowych opłat.
Innowacje w banku
Let’s Fintech with PKO Bank Polski to także platforma rozwoju najnowszych technologii w banku. We współpracy różnych jednostek, wdrożono kolejne zastosowania dla blockchaina, Virtual Reality czy Metaverse. Wśród projektów jest zautomatyzowana obsługa spółek, które mają swoje akcje w rejestrze Biura Maklerskiego PKO Banku Polskiego. Dzięki nowo wdrożonym funkcjom, spółki we własnym zakresie mogą rejestrować różne zdarzenia np. podwyższenie kapitału.
Bank rozwija też usługę trwałego nośnika z użyciem blockchaina, dzięki któremu klienci dostali i potwierdzili autentyczność ponad 61 mln cyfrowych dokumentów.
Gaming – edukacja i rozrywka
Bank stworzył autorską grę edukacyjną Virtual Reality „Zarządzanie budżetem domowym” skierowaną do uczniów szkół ponadpodstawowych. Do tej pory w rozgrywce wzięło udział ponad 3 tys. uczniów w całej Polsce. Nową formę lekcji z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości prowadzą pracownicy banku. Nauczyciele docenili grę jako nowoczesny i skuteczny sposób edukacji.
W ramach rozwoju Metaverse i gamingu bank opublikował w Fortnite grę edukacyjno-ekonomiczną pod nazwą „Cash Empire Tycoon”. Gracz zdobywa fundusze, zarządza budżetem i buduje bazę. Uczymy przy tym strategicznego myślenia, przedsiębiorczości i odpowiedzialnego zarządzania budżetem, wpisując się przy tym w klimat rozgrywek w Fortnite, ale bez przemocy polegającej na eliminacji innych graczy. Dzięki temu skutecznie docieramy do młodych klientów i podnosimy poziom finansowej wiedzy młodzieży.
Źródło: PKO BP