PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćPo co komu merchandising w banku?

Po co komu merchandising w banku?

Nasz gość 29.11.2006 (08:59)

Świat zza biurka menedżera marketingu banku o tej porze roku powinien wyglądać trochę bardziej kolorowo. Budżet marketingowy, przemyślany i zaplanowany w szczegółach, jest wykonywany zgodnie z harmonogramem. Najbardziej kreatywna agencja reklamowa na antenie czołowych stacji telewizyjnych, przekonała już wszystkich, że jesteśmy najlepsi. Do tych, którzy nie oglądają telewizji, dotarły całostronicowe reklamy w poczytnej prasie. Prace nad przyszłorocznym, znacznie powiększonym budżetem są już zaawansowane.

Nagle okazuje się, że możemy nieco zwolnić i zrobić to, na co nigdy wcześniej nie mieliśmy czasu: odwiedzić kilka placówek w terenie. Dobrze byłoby zbadać jak nasz sukces wygląda z bliska – z perspektywy klienta. W końcu oddział jest i będzie naszym najważniejszym kanałem sprzedaży.

Przejeżdżamy 150 km w dowolnym kierunku i odnajdujemy przeciętny oddział w średniej wielkości mieście. Parkujemy na tyłach budynku i rozpoczynamy wycieczkę.

Pierwsze, co się rzuca w oczy, to zamontowana w oknie wielkoformatowa reklama na folii „one way vision”. Kosztowna, ale piękna i przyciągająca wzrok przychodniów. W końcu wygląd placówki, jak mówią badania, ma decydujący wpływ na postrzeganie marki banku.

Szkoda tylko, że zamiast od frontu umieszczono ją w oknie skierowanym na parking dla pracowników. Tłumaczymy sobie szybko, że przy skali działań obejmującej setki oddziałów, może zdarzyć się pojedynczy błąd.

Wychodzimy zatem na ulicę. Podchodzimy do wejścia, a tu w witrynie wita nas osobliwy plakat. Przymocowany taśmą do szyby, z ręcznie wykaligrafowanym hasłem: ”Najbezpieczniejszy kredyt mieszkaniowy w złotówkach na rynku, 4,60%, Zapraszamy!”. Co prawda informuje, ale nie przekonuje, a już na pewno nie współgra z wyglądem oddziału, który został przecież starannie zaplanowany.

Przełknąwszy ten widok, o którym na pewno nie wspomina nasze 500-stronicowe CI, wchodzimy do środka i zaczynamy od przepychania się przez kolejkę. Marszczymy brwi, bo długie kolejki źle wpływają na poziom satysfakcji i lojalność klientów. Jednak z drugiej strony są dowodem na dynamiczny wzrost zainteresowania ofertą banku, czyli na skuteczność naszych działań marketingowych.

Niestety nie tym razem. Okazuje się bowiem, że dwa z pięciu stanowisk są akurat nieczynne. Wszyscy klienci, niezależnie od tego, czy są zainteresowani kredytem hipotecznym, otwarciem konta czy tylko zapłaceniem rachunku za prąd, stoją karnie w jednej wspólnej kolejce, od czasu do czasu złośliwie komentując sytuację.

Bajka przedstawiona w reklamie rozbija się o mur szarej rzeczywistości oddziału. Zamiast uśmiechniętych, zawsze dostępnych konsultantów, klienci widzą przepracowanych frustratów, którzy w tak zwanym międzyczasie próbują sprostać promocyjnym wymogom kierownictwa z centrali. W rezultacie niedbale porozkładane, nieaktualne ulotki wprowadzają w błąd klientów, a staruszka, zainteresowana kredytem na telewizor uprawia niezamierzoną gimnastykę, schylając się po jedną z nich umieszczoną w ekspozytorze tuż nad podłogą.

Zawiedzeni rezultatami nieoczekiwanych odwiedzin, szukamy wyjaśnień i stajemy przed gabinetem dyrektora. Tu sympatyczna pani dyrektor tłumaczy, że stanowiska są nieczynne, ponieważ jeden z pracowników pomaga kurierowi rozładować transport ulotek. Drugi na zapleczu wkłada te ulotki do kopert w celu rozesłania ich do wszystkich firm w mieście. Natomiast plakat własnej roboty to po prostu konieczność, bo plan sprzedaży kredytów hipotecznych jest wyśrubowany, a centrala nie odpowiada na maile z prośbą o wsparcie.

Udobruchani nieco dobrą kawą i ciastkiem wymieniamy się zapewnieniami, że centrala zrobi wszystko, żeby ulżyć oddziałowi, a oddział zrobi wszystko, żeby centrala mogła spać spokojnie. Ale jak?! Przecież podobnych oddziałów jest kilkaset. Pracownicy jak widać nie radzą sobie z dodatkowymi zadaniami. Kierownictwo nie chce słyszeć o zwiększeniu personelu. W rezultacie rzeczywisty wygląd oddziału odbiega od zaplanowanego, a pieniądze zainwestowane w materiały promocyjne są wyrzucone w błoto. System komunikacji wprowadza klienta w błąd zamiast mu pomóc. Wyjściem może być outsourcing działań merchandisingowych. Zatrudniona w tym celu firma nie dość, że zaprojektuje i wdroży system, to będzie go również nadzorowała. Specjaliści zadbają o niesforne szczegóły, zbiorą informacje z terenu i skorygują na bieżąco błędy czy niedociągnięcia.

W efekcie nasz menedżer, ale i klienci banku zwrócą uwagę na prawidłowo skierowaną do nich reklamę. Staruszka, by zapoznać się z materiałami na temat kredytu nie będzie musiała wykonywać cyrkowych akrobacji, ponieważ wszystkie ulotki będą „na wyciągnięcie ręki”. Pracownicy zajmą się swoimi zadaniami. Ich głów nie zaprzątnie już narysowanie plakatu czy układanie ulotek. I choć brak możliwości realizacji artystycznych zamiłowań uczyni ich pracę mniej atrakcyjną, to na pewno poprawi efektywność oddziału i pozytywnie wpłynie na lojalność klientów. A o to przecież chodzi. Prawda?

Autor jest menedżerem w firmie merchandisingowej PMT Marketing System współpracującej m.in. z BZ WBK

Kontakt z autorem: [email protected]

Merchandising bankowy w liczbach*

W 20% placówek bankowych materiały przyczepa się do ścian za pomocą taśmy klejącej. 

W 10% placówek bankowych znaleźć można materiały informacyjne i promocyjne wykonane własnoręcznie przez pracowników.

15% ulotek na terenie placówek zawiera nieaktualne informacje ofertowe.

40% kasetonów placówek usługowych i handlowych jest w różnym stopniu niesprawna.

* Dane pochodzą z audytu PMT Marketing System

merchandising 2006-11-29
Redakcja PRNews.pl
Tagi: merchandising

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców