PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćPo co komu merchandising w banku?

Po co komu merchandising w banku?

Nasz gość 29.11.2006 (08:59)

Świat zza biurka menedżera marketingu banku o tej porze roku powinien wyglądać trochę bardziej kolorowo. Budżet marketingowy, przemyślany i zaplanowany w szczegółach, jest wykonywany zgodnie z harmonogramem. Najbardziej kreatywna agencja reklamowa na antenie czołowych stacji telewizyjnych, przekonała już wszystkich, że jesteśmy najlepsi. Do tych, którzy nie oglądają telewizji, dotarły całostronicowe reklamy w poczytnej prasie. Prace nad przyszłorocznym, znacznie powiększonym budżetem są już zaawansowane.

Nagle okazuje się, że możemy nieco zwolnić i zrobić to, na co nigdy wcześniej nie mieliśmy czasu: odwiedzić kilka placówek w terenie. Dobrze byłoby zbadać jak nasz sukces wygląda z bliska – z perspektywy klienta. W końcu oddział jest i będzie naszym najważniejszym kanałem sprzedaży.

Przejeżdżamy 150 km w dowolnym kierunku i odnajdujemy przeciętny oddział w średniej wielkości mieście. Parkujemy na tyłach budynku i rozpoczynamy wycieczkę.

Pierwsze, co się rzuca w oczy, to zamontowana w oknie wielkoformatowa reklama na folii „one way vision”. Kosztowna, ale piękna i przyciągająca wzrok przychodniów. W końcu wygląd placówki, jak mówią badania, ma decydujący wpływ na postrzeganie marki banku.

Szkoda tylko, że zamiast od frontu umieszczono ją w oknie skierowanym na parking dla pracowników. Tłumaczymy sobie szybko, że przy skali działań obejmującej setki oddziałów, może zdarzyć się pojedynczy błąd.

Wychodzimy zatem na ulicę. Podchodzimy do wejścia, a tu w witrynie wita nas osobliwy plakat. Przymocowany taśmą do szyby, z ręcznie wykaligrafowanym hasłem: ”Najbezpieczniejszy kredyt mieszkaniowy w złotówkach na rynku, 4,60%, Zapraszamy!”. Co prawda informuje, ale nie przekonuje, a już na pewno nie współgra z wyglądem oddziału, który został przecież starannie zaplanowany.

Przełknąwszy ten widok, o którym na pewno nie wspomina nasze 500-stronicowe CI, wchodzimy do środka i zaczynamy od przepychania się przez kolejkę. Marszczymy brwi, bo długie kolejki źle wpływają na poziom satysfakcji i lojalność klientów. Jednak z drugiej strony są dowodem na dynamiczny wzrost zainteresowania ofertą banku, czyli na skuteczność naszych działań marketingowych.

Niestety nie tym razem. Okazuje się bowiem, że dwa z pięciu stanowisk są akurat nieczynne. Wszyscy klienci, niezależnie od tego, czy są zainteresowani kredytem hipotecznym, otwarciem konta czy tylko zapłaceniem rachunku za prąd, stoją karnie w jednej wspólnej kolejce, od czasu do czasu złośliwie komentując sytuację.

Bajka przedstawiona w reklamie rozbija się o mur szarej rzeczywistości oddziału. Zamiast uśmiechniętych, zawsze dostępnych konsultantów, klienci widzą przepracowanych frustratów, którzy w tak zwanym międzyczasie próbują sprostać promocyjnym wymogom kierownictwa z centrali. W rezultacie niedbale porozkładane, nieaktualne ulotki wprowadzają w błąd klientów, a staruszka, zainteresowana kredytem na telewizor uprawia niezamierzoną gimnastykę, schylając się po jedną z nich umieszczoną w ekspozytorze tuż nad podłogą.

Zawiedzeni rezultatami nieoczekiwanych odwiedzin, szukamy wyjaśnień i stajemy przed gabinetem dyrektora. Tu sympatyczna pani dyrektor tłumaczy, że stanowiska są nieczynne, ponieważ jeden z pracowników pomaga kurierowi rozładować transport ulotek. Drugi na zapleczu wkłada te ulotki do kopert w celu rozesłania ich do wszystkich firm w mieście. Natomiast plakat własnej roboty to po prostu konieczność, bo plan sprzedaży kredytów hipotecznych jest wyśrubowany, a centrala nie odpowiada na maile z prośbą o wsparcie.

Udobruchani nieco dobrą kawą i ciastkiem wymieniamy się zapewnieniami, że centrala zrobi wszystko, żeby ulżyć oddziałowi, a oddział zrobi wszystko, żeby centrala mogła spać spokojnie. Ale jak?! Przecież podobnych oddziałów jest kilkaset. Pracownicy jak widać nie radzą sobie z dodatkowymi zadaniami. Kierownictwo nie chce słyszeć o zwiększeniu personelu. W rezultacie rzeczywisty wygląd oddziału odbiega od zaplanowanego, a pieniądze zainwestowane w materiały promocyjne są wyrzucone w błoto. System komunikacji wprowadza klienta w błąd zamiast mu pomóc. Wyjściem może być outsourcing działań merchandisingowych. Zatrudniona w tym celu firma nie dość, że zaprojektuje i wdroży system, to będzie go również nadzorowała. Specjaliści zadbają o niesforne szczegóły, zbiorą informacje z terenu i skorygują na bieżąco błędy czy niedociągnięcia.

W efekcie nasz menedżer, ale i klienci banku zwrócą uwagę na prawidłowo skierowaną do nich reklamę. Staruszka, by zapoznać się z materiałami na temat kredytu nie będzie musiała wykonywać cyrkowych akrobacji, ponieważ wszystkie ulotki będą „na wyciągnięcie ręki”. Pracownicy zajmą się swoimi zadaniami. Ich głów nie zaprzątnie już narysowanie plakatu czy układanie ulotek. I choć brak możliwości realizacji artystycznych zamiłowań uczyni ich pracę mniej atrakcyjną, to na pewno poprawi efektywność oddziału i pozytywnie wpłynie na lojalność klientów. A o to przecież chodzi. Prawda?

Autor jest menedżerem w firmie merchandisingowej PMT Marketing System współpracującej m.in. z BZ WBK

Kontakt z autorem: [email protected]

Merchandising bankowy w liczbach*

W 20% placówek bankowych materiały przyczepa się do ścian za pomocą taśmy klejącej. 

W 10% placówek bankowych znaleźć można materiały informacyjne i promocyjne wykonane własnoręcznie przez pracowników.

15% ulotek na terenie placówek zawiera nieaktualne informacje ofertowe.

40% kasetonów placówek usługowych i handlowych jest w różnym stopniu niesprawna.

* Dane pochodzą z audytu PMT Marketing System

merchandising 2006-11-29
Redakcja PRNews.pl
Tagi: merchandising

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców