Ci podatnicy, którzy mieszkali w Bydgoszczy i złożyli skargę do tamtejszego WSA, wiedzieli, że sąd uchyli niekorzystną dla nich interpretację organów podatkowych. Podatnicy mieszkający w Warszawie nie mieli już takiego komfortu. Powrót do sytuacji, w której wszystkie WSA będą rozpatrywały skargi na interpretacje, znów spowoduje różne traktowanie podatników.
Konsekwencje zmiany
Zmiany w zakresie właściwości sądów w sprawach skarg na interpretacje podatkowe ministra finansów wprowadziło rozporządzenie Prezydenta RP w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra finansów, prezesa ZUS oraz prezesa KRUS (Dz.U. nr 163, poz. 1016). Weszło ono w życie 11 października.
Dominik Szczygieł, doradca podatkowy i radca prawny w MSDS Kancelaria Radców Prawnych M. Szczotka D. Szczygieł, zwraca uwagę, że zaistniałe zmiany są korzystne z punktu widzenia kosztów i czasu, jakie skarżący muszą poświęcić na prowadzenie sprawy spornej. Ekspert obawia się jednak utrwalenia zdecentralizowanej i zupełnie niejednolitej praktyki orzeczniczej.
– Oczywiście nawet przed 11 października 2008 r. nie mieliśmy do czynienia z jednolitą praktyką orzeczniczą WSA w Warszawie. Ale przynajmniej była na to większa szansa niż dziś – podkreśla nasz rozmówca.
Opinię tę podziela również Sławomir Czyż, doradca podatkowy, kierownik Zespołu ds. Postępowań z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.
– Obecnie należałoby śledzić orzecznictwo właściwego dla siebie WSA – radzi Sławomir Czyż.
Dlaczego wg ekspertów nastąpi regionalizacja prawa podatkowego ? Czy istotnie przekazanie rozpoznawania skarg na interpretacje wszystkim WSA może mieć negatywne skutki tylko w krótkiej perspektywie ? W stosunku do jakich spraw istnieją rozbieżności w orzecznictwie sądowym ? Jaka jest jedyna korzyść wynikająca z tego rozporządzenia Prezydenta RP?
Łukasz Zalewski
Więcej: Gazeta Prawna 27.11.2008 (232) – str.4-3