PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościPokolenie Y "na celowniku" banków spółdzielczych?

Pokolenie Y "na celowniku" banków spółdzielczych?

Wiadomości 30.01.2013 (21:29)

Na rynek wkracza właśnie pokolenie zwane „Generacją Y”. Mają po dwadzieścia kilka lat, są świadomi wartości pieniądza, dobrze wykształceni, a dzięki znajomości kilku języków i dostępności do internetu żyją w „globalnej wiosce”. Są nowym typem klienta. Trudno do nich dotrzeć, ale mimo tego warto. Banki, którym się to uda, mogą znacznie zwiększyć swoje przychody. Czas poznać „Y-greki”.


Mówi się, że urodzili się z telefonem komórkowym w dłoni, a nowe technologie to ich drugie imię. Według raportu Cisco Connected World Technology z grudnia 2012 roku ich poranna toaleta nie ogranicza się jedynie do mycia zębów i prysznica. Aż 77 procent polskich respondentów oraz 90 procent na całym świecie, poranne przygotowanie do pracy kończy wysyłając i odczytując wiadomości e-mail.

Pokolenie Y nie chce niczego przegapić. Podobnie powinny postąpić banki spółdzielcze, dostrzegając wśród tego pokolenia nowy rodzaj klienta, który stosunkowo wcześnie wybiera produkty finansowe, wymagając jednocześnie udogodnień w postaci modelu, w którym informacje o produktach będą wyszukiwane w zdecydowanej większości przez kanały elektroniczne. Pokolenie Y przywiązuje dużą wagę do sposobu komunikowania o produktach bankowych (preferują styl interesujący i stymulujący). Badania Deloitte pokazują, że atrakcyjność młodego pokolenia jako grupy docelowej banków, polega przede wszystkim na jej potencjale w zakresie dalszego ubankowienia oraz związana jest z jej rozmiarem (w Polsce udział osób z pokolenia Y w ogólnej liczbie ludności wynosi aż 16%).

Tradycyjne media do poprawki


Pokolenie Y charakteryzuje się odpornością na wszelkie przekazy medialne, zwłaszcza reklamy telewizyjne, z którymi miało styczność już od wczesnego dzieciństwa. Różnorodność oferty rynkowej również nie robi na tej grupie żadnego wrażenia. Wszystko za sprawą tego, że przyzwyczajeni są do wszechobecnego szumu informacyjnego.

Pokolenie Y z łatwością wykrywa wszelkie niejasności, szybko jest w stanie zdemaskować treści podkoloryzowane na potrzeby zmaksymalizowania sprzedaży. Trafić może do nich jedynie proste przesłanie, zaś treść, która wymaga zaangażowania na zasadzie analizy chwytliwego hasła, wykreowanego wrażenia o produkcie, bądź atrakcyjnego obrazu – to w ich przypadku zupełny falstart. Forma i język tradycyjnej reklamy do nich nie przemawia, zwłaszcza jeśli jest to na pierwszy rzut oka kusząca oferta, po zapoznaniu z którą pojawiają się pewne wątpliwości. Odbiorcy przyzwyczajeni do różnorodności przekazów reklamowych zwracają uwagę jedynie na komunikaty wyróżniające się oryginalnością oraz kreatywnością.

Dotarcie z przekazem do pokolenia Y stanowi więc spore wyzwanie, dlatego też specjaliści od komunikacji formując przekaz muszą być na bieżąco z aktualnymi trendami. Z zainteresowaniem spotykają się produkty w możliwie jak największym stopniu zindywidualizowane, starannie wyselekcjonowane – te, z którymi wymagający konsument mógłby się utożsamiać i przy okazji pochwalić nimi przed znajomymi. Ważne jest, by użytkownika traktować jako współtwórcę marki, a nie jedynie jej użytkownika. Najlepiej, jeśli reklama jest odpowiedzią na wartości, przemyślenia oraz potrzeby klienta. Wymagające pokolenie Y nie idzie na kompromisy, jest kapryśne i nieprzewidywalne, dlatego jeśli zależy nam na dotarciu do tego grona odbiorców, należy wykazać dużo inicjatywy.

„Polowanie” na „Y-greki”


Dostęp do nowoczesnych technologii w banku dla pokolenia Y jest równoznaczny z oddychaniem. Jednym słowem powinny być one niczym tlen – tak samo niezauważalne i łatwo dostępne. Dwudziestokilkuletni klienci banku chcą korzystać z doradztwa finansowego za pośrednictwem usług wideo i rozwiązań mobilnych. Nie wystarczy już standardowa reklama telewizyjna by zwrócić ich uwagę na dany produkt. Pokolenie Y przyzwyczajone od urodzenia do technologii właśnie o nią w pierwszej kolejności pyta zapoznając się z ofertą danego banku. Łatwy dostęp, szybkość serwisu, poczucie bezpieczeństwa – to cechy, które w ich mniemaniu powinien zapewnić dobry bank. Klienci z tego pokolenia trzykrotnie częściej niż osoby starsze cenią sobie porady finansowe ze strony przyjaciół i rodziny – informuje Cisco System. Jak na pokolenie Y i jego oczekiwania w stosunku do banków zapatruje się Jerzy Różyński, prezes Zarządu Krajowego Związku Banków Spółdzielczych? „Zmiana strategii banków i dostosowanie się do wymagań nowego rodzaju klientów to konieczność” – mówi.

„Warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób i jak szybko nowe technologie zmieniają świat, dając tym samym wiele niewykorzystywanych wcześniej możliwości. Każdy klient jest wartościowy, dlatego należy zastanowić się nad sprecyzowaniem oferty dla klienta pokolenia Y. Oczywiście, nawiązanie z nimi współpracy nie jest łatwe, jednak już teraz można wyróżnić banki spółdzielcze, które wychodzą naprzeciw nowym klientom. Wbrew krzywdzącym stereotypom bankowość spółdzielcza staje się coraz bardziej nowoczesna, a co za tym idzie pojawia się w sferze zainteresowań pokolenia Y.

Świadczy o tym chociażby zorganizowany konkurs Bank Nowoczesnych Rozwiązań przygotowany przez magazyn branżowy, w którym wzięły udział banki spółdzielcze wyróżniające się stosowaniem nowoczesnych, innowacyjnych rozwiązań, usprawniających systemy obsługi klienta. Gdyby banki spółdzielcze nie stawały się nowoczesne, taki konkurs nie miałby racji bytu. Myślę, że pokolenie Y w sektorze banków spółdzielczych może zainteresować szereg rozwiązań, jak: aplikacja mobilna na smartfony i tablety, market ubezpieczeniowy, aplikacja informatyczna instalowana w telefonie komórkowym, dzięki której generowane są klucze wykorzystywane do składania podpisu elektronicznego, bankomaty biometryczne i recyklingowe, fanpage na Facebooku oraz możliwość założenie konta czy lokaty przez internet bez konieczności wizyty w oddziale. Oczywiście, nie wszystkie banki spółdzielcze dysponują takimi rozwiązaniami, ale część z nich jest już przygotowana na wizyty pokolenia Y” – dodaje Różyński.

iPokolenie w banku spółdzielczym

W pogoni za wprowadzaniem nowoczesnych technologii prześcigają się specjaliści z każdej branży. Wszystko po to, by sprostać oczekiwaniom nowego pokolenia konsumentów. Pozostanie biernym w tej kwestii byłoby równoznaczne z cofnięciem się w rozwoju. W przypadku sektora bankowego kluczowym kryterium wyboru dla pokolenia Y jest zastosowanie nowoczesnych technologii.

Usługi bankowości internetowej oraz mobilnej przyciągają młodych uczestników rynku niczym magnes, natomiast te standardowe, powszechnie stosowane nie wzbudzają żadnego zainteresowania. W tym kontekście przed bankowością stoi duże wyzwanie. Wiadomo bowiem z kim mamy do czynienia, jednak kwestią pozostawiającą wciąż wiele wątpliwości jest to, w jaki sposób uzyskać cel. Duże wyzwanie stoi również przed polską bankowością spółdzielczą, która poza unowocześnieniem swoich usług musi dodatkowo uprać się z krążącymi wokół niej stereotypami. Krok po kroku. I tu pojawiają się rozwiązania skierowane do pokolenia Y. I tak na przykład Bank Spółdzielczy we Wschowie kusi klientów korzystaniem z aplikacji mobilnej mobile BANK. Z kolei ESBANK Bank Spółdzielczy w Radomsku dla swoich klientów wprowadził aplikację mobilną ESBANK24 Mobile przygotowaną na tablety. Jej funkcjonalność została dostrzeżona i doceniona w rankingu „Gazety Bankowej”.

Aplikacja ESBANKU znalazła się bowiem na 6. miejscu, zostawiając w tyle niejeden nowoczesny bank komercyjny. Nowinki technologiczne wykorzystuje również Podkarpacki Bank Spółdzielczy z siedzibą w Sanoku oraz Powiślański Bank Spółdzielczy w Kwidzynie. Banki te, jako jedne z pierwszych, zakupiły bankomaty biometryczne, dzięki którym można całkowicie zapomnieć o skomplikowanej kombinacji cyfr PIN-u. Dla pokolenia Y równie ważny jest kontakt z bankiem poprzez socialmedia, dlatego fanpage na Facebooku to coraz częściej wykorzystywany przez banki spółdzielcze kanał komunikacji. Aby pozyskać klienta pokolenia Y należy być wszędzie tam, gdzie on, rozumieć jego styl bycia oraz potrzeby. Nie jest to proste, jednak bank nastawiony na rozwój nie może pominąć tej grupy. Banki spółdzielcze wprowadzające nowe usługi udowadniają, że chcą dotrzeć do nowego typu klienta i niejednokrotnie pokazują, jak skutecznie o niego zawalczyć. Nastawione na pokolenie Y banki spółdzielcze to jeszcze nie standard. Wierzymy jednak, że to tylko kwestia czasu.

Marta Gwizdak, Aleksandra Rączkiewicz

2013-01-30
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców