Druga edycja Barometru Płatności Zbliżeniowych organizacji Visa Europe, który analizuje postawy konsumentów odnośnie do płatności zbliżeniowych, została wykonana w każdym z trzech najbardziej rozwijających się rynków zbliżeniowych Europy: w Polsce, Wielkiej Brytanii i Turcji.
Badanie wykazało, że rośnie świadomość tego sposobu płacenia wśród posiadaczy kart wyposażonych w dodatkową funkcję płatności zbliżeniowych, przekonują się oni do tego nowego sposobu i częściej z niego korzystają. Użytkownicy takich kart uważają, że płatności zbliżeniowe upowszechnią się bardziej niż płacenie gotówką.
31% osób korzystających z usług bankowych w Polsce rozpoznaje logotyp na karcie oznaczający, że dana karta ma dodatkową funkcję zbliżeniową; w marcu br. odsetek ten wynosił 22%. Z kolei odsetek osób w tej grupie, które słyszały o płatnościach zbliżeniowych i wiedzą, na czym one polegają, wzrósł we wrześniu br. do 32% (z 26% w marcu br.) W Polsce znajomość płatności zbliżeniowych jest przy tym wyraźnie wyższa niż w Turcji (gdzie wyniosła 21%) oraz Wielkiej Brytanii (19%), choć i w tych dwóch krajach zwiększyła się ona od marca br. Jednocześnie odsetek osób twierdzących, że nigdy nie słyszały o płatnościach zbliżeniowych zmniejszył się w Polsce z 42% w marcu br. do 36% obecnie, w Wielkiej Brytanii spadł z 67% do 63% a w Turcji – z 65% do 58%.
Ważną rolę w budowaniu świadomości posiadania funkcji zbliżeniowej na karcie, szczególnie w Polsce, odgrywają banki. Aż 55% polskich posiadaczy kart zbliżeniowych dowiedziało się, że ma taką kartę właśnie od swojego banku-wydawcy; w Wielkiej Brytanii ten odsetek wyniósł 46%, a w Turcji 38%. Inne czynniki, takie jak reklama czy oznakowanie w punkcie handlowym miały – wg deklaracji osób objętych badaniem – dużo mniejsze znaczenie.
Wyniki badania potwierdzają duże zainteresowanie Polaków płatnościami zbliżeniowymi. 65% użytkowników kart zbliżeniowych uznało, że taka forma płatności to rozwiązanie „niezmiernie atrakcyjne” lub „bardzo atrakcyjne”. 70% Polaków już płacących zbliżeniowo zachęciłoby przyjaciół i rodzinę do posługiwania się tą formą płatności; odsetek ten jest niższy w Turcji (61%) oraz w Wielkiej Brytanii (46%). Odsetek posiadaczy kart „zgadzających się” lub „zdecydowanie zgadzających się” z opinią, iż „płatności zbliżeniowe upowszechnią się bardziej niż płatności gotówkowe” wyniósł w Polsce i Turcji po 79% oraz 73% w Wielkiej Brytanii.
„Cieszymy się, że tradycyjna otwartość Polaków na nowe rozwiązania przekłada się również na tak duże zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi. Wychodząc temu naprzeciw, banki wydały w Polsce już ponad 5,5 mln kart Visa z mikroprocesorem z dodatkową funkcją zbliżeniową” – stwierdził Jakub Kiwior, dyrektor Visa Europe w Polsce.
Odsetek polskich posiadaczy kart z funkcją płatności zbliżeniowych, którzy użyli karty zbliżeniowej do takiej płatności w ciągu ostatnich trzech miesięcy przed badaniem przekroczył już 41%, podczas gdy w marcu br. wynosił tylko 29%. Odsetek ten jest niższy w Wielkiej Brytanii (27%) a wyższy w Turcji (50%).
Opinię, że płatności zbliżeniowe oferuje zbyt mało placówek detalicznych wyraziło w Polsce 34% osób, które posiadają karty zbliżeniowe, ale ich nie używają.
Jeśli chodzi o zachęcanie do używania karty zbliżeniowej, zasadnicze znaczenie mają wszelkiego rodzaju promocje, w których można coś otrzymać. Tak jest szczególnie w Polsce, gdzie aż 48% użytkowników kart zbliżeniowych deklaruje, że płaciłoby zbliżeniowo częściej, gdyby istniały ku temu zachęty. W Wielkiej Brytanii odsetek takich użytkowników wynosi 39%, a w Turcji 34%.
63% Polaków, którzy używają swoich kart do płatności zbliżeniowych płaci w taki sposób we wszystkich lub w większości sytuacji, gdzie może tak zapłacić. Jest to najwyższy odsetek wśród trzech krajów najszybciej rozwijających płatności zbliżeniowe – dla Brytyjczyków wynosi on 47%, a dla Turków 54%.
Wśród sytuacji, w których obecnie korzystają z gotówki, a woleliby płacić zbliżeniowo, Polacy najczęściej wymieniali: transport miejski, opłaty za parkowanie, taksówki, płatności w sklepach spożywczych oraz wizyty w restauracjach.
Dla posiadaczy kart zbliżeniowych najważniejszymi zaletami tej technologii są: większa szybkość transakcji kartą zbliżeniową niż „klasyczną”, brak konieczności potwierdzania każdej transakcji kodem PIN oraz większa szybkość płatności zbliżeniowej niż gotówkowej.
Na rynku jest już ponad 5,5 milionów zbliżeniowych kart Visa, oferowanych obecnie przez 20 banków. Płatności zbliżeniowymi kartami Visa można już dokonać w prawie 40 tys. terminali w placówkach handlowo-usługowych (na początku roku było ich nieco ponad 10 tys.), w tym m.in. takich znanych firm jak: McDonald’s, coffeeheaven, Empik, Shell, T-Mobile, Rossmann czy IKEA. Z każdym miesiącem dołączają nowe placówki – zarówno pojedyncze, jak i sieciowe. Prace nad wdrożeniem płatności zbliżeniowych ruszyły m.in. w takich sieciach jak: Auchan, Carrefour czy Tesco. Sieć akceptacji płatności zbliżeniowych będzie rosła dynamicznie; liczba placówek sięgnie 200 tys. na koniec 2015 r., m.in. dzięki programowi rozwoju sieci akceptacji Kartą Visa zapłacisz wszędzie.
Barometr płatności zbliżeniowych
Opracowany przez organizację Visa Europe Barometr Płatności Zbliżeniowych to wzorcowe studium postaw konsumentów wobec nowych metod płatności, wykorzystujące rezultaty zewnętrznych badań konsumenckich.
Na Barometr Płatności Zbliżeniowych składają się badania w dwóch przekrojach:
1. Badanie „wszerz” off-line, obejmujące na każdym rynku ok. 1,7 tys. konsumentów korzystających z usług bankowych – pomiar świadomości i zakresu korzystania z kart zbliżeniowych na każdym rynku krajowym w ramach reprezentatywnej próbki „ubankowionych” konsumentów.
2. Badanie „w głąb” on-line, przeprowadzone na każdym rynku na grupie ok. 500 posiadaczy kart zbliżeniowych (zarówno używających tych kart, jak i ich nieużywających) – dotyczy zachowań, postaw i korzystania z kart zbliżeniowych.
Do tej pory w ramach Barometru Płatności Zbliżeniowych przeprowadzono dwa etapy badań: Etap 1 w marcu 2011 r. oraz Etap 2 we wrześniu 2011 r.
Źródło: Visa Europe