PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyPolacy doceniają zalety płatności zbliżeniowych

Polacy doceniają zalety płatności zbliżeniowych

Analizy 27.12.2011 (11:20)
Karty

Druga edycja Barometru Płatności Zbliżeniowych organizacji Visa Europe, który analizuje postawy konsumentów odnośnie do płatności zbliżeniowych, została wykonana w każdym z trzech najbardziej rozwijających się rynków zbliżeniowych Europy: w Polsce, Wielkiej Brytanii i Turcji.

Badanie wykazało, że rośnie świadomość tego sposobu płacenia wśród posiadaczy kart wyposażonych w dodatkową funkcję płatności zbliżeniowych, przekonują się oni do tego nowego sposobu i częściej z niego korzystają. Użytkownicy takich kart uważają, że płatności zbliżeniowe upowszechnią się bardziej niż płacenie gotówką.

31% osób korzystających z usług bankowych w Polsce rozpoznaje logotyp na karcie oznaczający, że dana karta ma dodatkową funkcję zbliżeniową; w marcu br. odsetek ten wynosił 22%. Z kolei odsetek osób w tej grupie, które słyszały o płatnościach zbliżeniowych i wiedzą, na czym one polegają, wzrósł we wrześniu br. do 32% (z 26% w marcu br.) W Polsce znajomość płatności zbliżeniowych jest przy tym wyraźnie wyższa niż w Turcji (gdzie wyniosła 21%) oraz Wielkiej Brytanii (19%), choć i w tych dwóch krajach zwiększyła się ona od marca br. Jednocześnie odsetek osób twierdzących, że nigdy nie słyszały o płatnościach zbliżeniowych zmniejszył się w Polsce z 42% w marcu br. do 36% obecnie, w Wielkiej Brytanii spadł z 67% do 63% a w Turcji – z 65% do 58%.

 
Ważną rolę w budowaniu świadomości posiadania funkcji zbliżeniowej na karcie, szczególnie w Polsce, odgrywają banki. Aż 55% polskich posiadaczy kart zbliżeniowych dowiedziało się, że ma taką kartę właśnie od swojego banku-wydawcy; w Wielkiej Brytanii ten odsetek wyniósł 46%, a w Turcji 38%. Inne czynniki, takie jak reklama czy oznakowanie w punkcie handlowym miały – wg deklaracji osób objętych badaniem – dużo mniejsze znaczenie.

Wyniki badania potwierdzają duże zainteresowanie Polaków płatnościami zbliżeniowymi. 65% użytkowników kart zbliżeniowych uznało, że taka forma płatności to rozwiązanie „niezmiernie atrakcyjne” lub „bardzo atrakcyjne”. 70% Polaków już płacących zbliżeniowo zachęciłoby przyjaciół i rodzinę do posługiwania się tą formą płatności; odsetek ten jest niższy w Turcji (61%) oraz w Wielkiej Brytanii (46%). Odsetek posiadaczy kart „zgadzających się” lub „zdecydowanie zgadzających się” z opinią, iż „płatności zbliżeniowe upowszechnią się bardziej niż płatności gotówkowe” wyniósł w Polsce i Turcji po 79% oraz 73% w Wielkiej Brytanii.

„Cieszymy się, że tradycyjna otwartość Polaków na nowe rozwiązania przekłada się również na tak duże zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi. Wychodząc temu naprzeciw, banki wydały w Polsce już ponad 5,5 mln kart Visa z mikroprocesorem z dodatkową funkcją zbliżeniową” – stwierdził Jakub Kiwior, dyrektor Visa Europe w Polsce.

Odsetek polskich posiadaczy kart z funkcją płatności zbliżeniowych, którzy użyli karty zbliżeniowej do takiej płatności w ciągu ostatnich trzech miesięcy przed badaniem przekroczył już 41%, podczas gdy w marcu br. wynosił tylko 29%. Odsetek ten jest niższy w Wielkiej Brytanii (27%) a wyższy w Turcji (50%).

Opinię, że płatności zbliżeniowe oferuje zbyt mało placówek detalicznych wyraziło w Polsce 34% osób, które posiadają karty zbliżeniowe, ale ich nie używają.

Jeśli chodzi o zachęcanie do używania karty zbliżeniowej, zasadnicze znaczenie mają wszelkiego rodzaju promocje, w których można coś otrzymać. Tak jest szczególnie w Polsce, gdzie aż 48% użytkowników kart zbliżeniowych deklaruje, że płaciłoby zbliżeniowo częściej, gdyby istniały ku temu zachęty. W Wielkiej Brytanii odsetek takich użytkowników wynosi 39%, a w Turcji 34%.

63% Polaków, którzy używają swoich kart do płatności zbliżeniowych płaci w taki sposób we wszystkich lub w większości sytuacji, gdzie może tak zapłacić. Jest to najwyższy odsetek wśród trzech krajów najszybciej rozwijających płatności zbliżeniowe – dla Brytyjczyków wynosi on 47%, a dla Turków 54%.

Wśród sytuacji, w których obecnie korzystają z gotówki, a woleliby płacić zbliżeniowo, Polacy najczęściej wymieniali: transport miejski, opłaty za parkowanie, taksówki, płatności w sklepach spożywczych oraz wizyty w restauracjach.

Dla posiadaczy kart zbliżeniowych najważniejszymi zaletami tej technologii są: większa szybkość transakcji kartą zbliżeniową niż „klasyczną”, brak konieczności potwierdzania każdej transakcji kodem PIN oraz większa szybkość płatności zbliżeniowej niż gotówkowej.

Na rynku jest już ponad 5,5 milionów zbliżeniowych kart Visa, oferowanych obecnie przez 20 banków. Płatności zbliżeniowymi kartami Visa można już dokonać w prawie 40 tys. terminali w placówkach handlowo-usługowych (na początku roku było ich nieco ponad 10 tys.), w tym m.in. takich znanych firm jak: McDonald’s, coffeeheaven, Empik, Shell, T-Mobile, Rossmann czy IKEA. Z każdym miesiącem dołączają nowe placówki – zarówno pojedyncze, jak i sieciowe. Prace nad wdrożeniem płatności zbliżeniowych ruszyły m.in. w takich sieciach jak: Auchan, Carrefour czy Tesco. Sieć akceptacji płatności zbliżeniowych będzie rosła dynamicznie; liczba placówek sięgnie 200 tys. na koniec 2015 r., m.in. dzięki programowi rozwoju sieci akceptacji Kartą Visa zapłacisz wszędzie.

Barometr płatności zbliżeniowych

Opracowany przez organizację Visa Europe Barometr Płatności Zbliżeniowych to wzorcowe studium postaw konsumentów wobec nowych metod płatności, wykorzystujące rezultaty zewnętrznych badań konsumenckich.

Na Barometr Płatności Zbliżeniowych składają się badania w dwóch przekrojach:

1. Badanie „wszerz” off-line, obejmujące na każdym rynku ok. 1,7 tys. konsumentów korzystających z usług bankowych – pomiar świadomości i zakresu korzystania z kart zbliżeniowych na każdym rynku krajowym w ramach reprezentatywnej próbki „ubankowionych” konsumentów.

2. Badanie „w głąb” on-line, przeprowadzone na każdym rynku na grupie ok. 500 posiadaczy kart zbliżeniowych (zarówno używających tych kart, jak i ich nieużywających) – dotyczy zachowań, postaw i korzystania z kart zbliżeniowych.

Do tej pory w ramach Barometru Płatności Zbliżeniowych przeprowadzono dwa etapy badań: Etap 1 w marcu 2011 r. oraz Etap 2 we wrześniu 2011 r.

Źródło: Visa Europe

karty płatnicze płatności visa 2011-12-27
Redakcja PRNews.pl
Tagi: karty płatnicze płatności visa

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców