Październikowe badanie o branży PR objęło 103 materiały. 26 z nich dotyczyło marketingu politycznego, na drugim miejscu z liczbą 16 publikacji plasuje się czarny PR. Pierwszy temat poruszany był w związku z drugą turą wyborów prezydenckich i kampanii wizerunkowych kandydatów na prezydenta, drugi – w kontekście próby wykorzystania przez sztab wyborczy Lecha Kaczyńskiego informacji na temat rodziny Donalda Tuska w celu jego dyskredytacji. Około 60% przeanalizowanych przekazów miało charakter neutralny. Najwięcej negatywnych materiałów prasowych dotyczyło czarnego PR-u, natomiast publikacje o wydźwięku pozytywnym najczęściej były poświęcone narzędziom public relations i PR-owi Polski.
Wykres 1.
Najwięcej informacji o public relations publikowały media o profilu informacyjnym (64% przekazów) oraz poświęcone tematyce biznesowej (14,5%). Wśród mediów najczęściej poruszających tematykę PR na pierwszym miejscu znajdują się Radio PiN i Puls Biznesu z odpowiednio 8 i 7 artykułami związanymi z PR. Większość publikacji dotyczących public relations miała zasięg ogólnopolski 85%, tylko 15 % z nich zostało opublikowanych w mediach lokalnych.
W październiku ukazały się 174 publikacje cytujące lub wzmiankujące osoby i firmy
w kontekście PR. Część tych przekazów nie jest w całości poświęcona public relations, dlatego ich liczba jest inna niż suma publikacji dotyczących branży PR. Spośród osób najczęściej cytowanych wyróżniają się Adam Łaszyn, Paweł Trochimiuk i Wiesław Gałązka (tabela nr 1). Wśród najczęściej cytowanych/wzmiankowanych w kontekście PR firm, organizacji i instytucji prym wiedzie PSPR (4 publikacje). Natomiast w przypadku agencji PR, pierwsze miejsce zajęła agencja TBWA\PR, cytowana w 8 publikacjach.
Tabela 1. Najczęściej cytowane / wzmiankowane osoby w kontekście PR
Cytowana/wzmiankowana osoba |
Liczba publikacji |
Adam Łaszyn |
4 |
Paweł Trochimiuk |
4 |
Wiesław Gałązka |
4 |
Eryk Mistewicz |
3 |
Andrzej Grochowolski |
2 |
Ewa Bartoszewska |
2 |
Joanna Sokalszczuk-Delbar |
2 |
Joanna Szostek |
2 |
Zdzisław Krasnicki |
2 |