Na zlecenie portalu AlertFinansowy.pl instytut badania opinii Homo Homini sprawdził, czy Polacy są zadowoleni ze swojego banku. W związku z planowanymi ułatwieniami w przenoszeniu konta sprawdziliśmy też, czy klienci banków są skłonni do takiej zmiany oraz co może ich do tego zachęcić. Ponad połowa respondentów odpowiedziała, że zdecydowałaby się na zmianę banku, jeśli byłoby to łatwe i szybkie. Główną zachętą do zmiany banku jest lepsza oferta cenowa – czyli mniejsze opłaty i lepsze oprocentowanie.
Użytkownicy kont osobistych w Polsce są w większości zadowoleni z ofert banków, z których korzystają. Deklaracje te mogą być związane z małą wiedzą, na temat podobnych ofert w innych bankach oraz z tym, że zmiana konta postrzegana jest przez część klientów jako operacja czasochłonna i zbiurokratyzowana.
Chęć zmiany banku w przypadku uproszczenia procedury deklarują także Ci klienci banków, którzy jednocześnie deklarują zadowolenie ze swojego konta i usług swojego banku. Można zatem założyć, że w 2010 roku możliwość przeniesienia konta osobistego, oparta na prostej z punktu widzenia klienta procedurze, spowoduje wzrost przepływu klientów między bankami oraz wymusi ostrzejszą konkurencję w segmencie kont osobistych.
Wbrew pozorom 20% klientów niezadowolonych z banków to bardzo duża grupa – to znaczy, że co piąty klient płaci za coś, co nie do końca mu się podoba. W tym kontekście trzeba uznać, że stwierdzenie ponad połowy klientów banków, że zmieniliby bank, to dla jednych poważny sygnał ostrzegawczy. Jak pokazuje nasze badanie, sposobem na odebranie klientów rywalom jest przede wszystkim lepsza cena za usługi – a więc tańsze kredyty, niższe opłaty za konto oraz wyższe oprocentowanie lokat. Bez znaczenia jest to, że będzie to znany bank, czy nowy gracz na rynku. To ogromna szansa dla małych, dynamicznych banków, które ostatnio pokazały swoje nowe oferty. Można oczekiwać, że odniosą pewien sukces. To natomiast może zmusić dużych graczy do ponownego obniżania opłat.
Podsumowując – ułatwienia w przenoszeniu kont bankowych, które pojawią się od nowego roku mogą nie tylko zwiększyć mobilność klientów, ale spowodować, że oferta banków będzie atrakcyjniejsza. Na pewno skorzystają na tym klienci oraz mniejsi gracze na rynku.
Źródło: AlertFinansowy.pl