PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyPonad połowa Polaków twierdzi, że nie zna kart zbliżeniowych

Ponad połowa Polaków twierdzi, że nie zna kart zbliżeniowych

Analizy 14.11.2011 (12:39)
Karty

Dokumentów i kart zbliżeniowych przybywa, ale ponad połowa Polaków twierdzi, że nigdy o nich nie słyszała. TNS Pentor przeprowadził na zlecenie firmy ID Block Systems badanie pt. „Wiedza na temat dokumentów zbliżeniowych”.

Mniej niż 3 proc. Polaków deklaruje posiadanie paszportu biometrycznego, wykorzystującego zbliżeniową technologię RFID. Tymczasem MSWiA wydało już ponad 6 milionów takich dokumentów. Do korzystania z jakiegokolwiek dokumentu lub karty bezstykowej przyznaje się poniżej 20 proc. naszych rodaków. 40 proc. uważa przy tym, że są one bardziej niebezpieczne niż tradycyjne, a ponad ¼ zgłasza brak wiedzy na ten temat.

TNS Pentor przeprowadził na zlecenie firmy ID Block Systems badanie pt. „Wiedza na temat dokumentów zbliżeniowych”. Jego wyniki budzą zdumienie, dają też powody do niepokoju. Generalne wnioski płynące z raportu brzmią następująco: Polacy nie mają świadomości coraz większej powszechności technologii RFID, niezbyt wiele wiedzą o związanych z nią zagrożeniach, ale intuicyjnie pozostają nieufni.

Najbardziej zaskakujące odpowiedzi przyniosło pytanie o posiadane dokumenty i karty zbliżeniowe. Zaledwie 18,2 proc. badanych zadeklarowało ich posiadanie. Najrzadziej (2,8 proc.) wskazywali przy tym na paszporty biometryczne, których od 2006 r. do połowy października br. wydano ponad 6 milionów. Oznacza to, że olbrzymia większość ich użytkowników nawet nie wie, jakiego rodzaju dokumentem się posługuje. Najwięcej ankietowanych wskazywało na karty płatnicze – 13,5 proc. Znacznie mniej na karty miejskie (5,7 proc.) i karty kredytowe (3,5 proc.). Ponad połowa badanych twierdzi, że nigdy o nich nie słyszała.

– Im mniej użytkownik wie o dokumentach i kartach z których korzysta, tym bardziej narażony jest na ataki. Przede wszystkim dlatego, że nawet nie pomyśli o tym, iż mógłby się w jakikolwiek sposób chronić. Niestety, instytucje wydające „zbliżeniówki” nie mają w zwyczaju instruować ich posiadaczy, jak powinni się z nimi obchodzić – mówi Piotr Nawrocki, twórca zabezpieczeń ID Block.

TNS Pentor zapytał też o niebezpieczeństwo kradzieży danych z kart zbliżeniowych. Tylko niecałe 8 proc. ankietowanych uważa, że są one bezpieczniejsze od tradycyjnych. Natomiast prawie 40 proc. uznało, że „zbliżeniówki” są słabiej zabezpieczone przed atakiem.

Co ciekawe, możliwości przestępców wyprzedzają świadomość ich potencjalnych ofiar. Osoby korzystające z kart i dokumentów zbliżeniowych wciąż jako największe ryzyko wskazują „nakładki” na bankomaty (64,3 proc.) i nieuczciwych pracowników placówek handlowych (45,1 proc.). Natomiast o zdalnych urządzeniach, służących do sczytywania danych z nośników znajdujących się w portfelach czy damskich torebkach, nigdy nie słyszała ponad połowa badanych. Z takiego zagrożenia sprawę zdaje sobie zaledwie 41,2 proc. ankietowanych.

TNS Pentor zapytał też o powody, dla których Polacy zdecydowali się na korzystanie z technologii RFID. Drugą najczęściej podawaną przyczyna był… brak wyboru. Obecnie nie tylko paszporty dostępne są jedynie w tej postaci. Coraz częściej dzieje się tak z kartami miejskimi pełniącymi m. in. funkcję biletów miesięcznych oraz z kartami płatniczymi. Kolejne banki wymieniają swoim klientom karty kredytowe i debetowe wyłącznie na zbliżeniowe.

Ciekawe wyniki przynosi też analizy próby. Okazuje się, że to mężczyźni (60,8 proc.) są częściej niż kobiety (39,2) proc. przekonani o bezpieczeństwie kart zbliżeniowych. Z drugiej strony, wśród osób świadomych istnienia zdalnych urządzeń umożliwiających kradzież danych, większość stanowią właśnie panowie.

– Analizując raport, trudno oprzeć się wrażeniu, że odpowiedzi świadczą tak naprawdę o bardzo niewielkiej wiedzy, także wśród osób świadomych zagrożeń. Dlatego podstawowym zadaniem instytucji i podmiotów gospodarczych działających na tym rynku powinno być informowanie o wszystkich aspektach technologii RFID. Zarówno o korzyściach, jak i ryzyku wynikającym z jej stosowania – podkreśla Piotr Nawrocki. 

Badanie przeprowadzone przez TNS Pentor wskazuje także, że w najgorszej sytuacji są ludzie starsi. Zaledwie 13 proc. osób powyżej 60. roku życia zadeklarowało, że słyszały o dokumentach zbliżeniowych. Stanowiły one przy tym niemal połowę ankietowanych, którzy nie potrafili ocenić, które rodzaje kart są bardziej narażone na niebezpieczeństwo. Spośród wszystkich grup wiekowych, to właśnie seniorzy najczęściej odpowiadali „nie wiem” na pytanie o poszczególne metody kradzieży danych.

Badanie „”Wiedza na temat dokumentów zbliżeniowych” zostało przeprowadzone przez TNS Pentor na zlecenie ID Block Systems w październiku br. z wykorzystaniem metody CAPI. Objęto nim reprezentatywną grupę ok. 1000 mieszkańców Polski w wieku powyżej 15 lat.

Źródło: TBT i Wspólnicy

analizy karty zbliżeniowe pentor 2011-11-14
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy karty zbliżeniowe pentor

Sprawdź także:

a 0 Funkcjonowanie systemów rozliczeniowych w dzień wolny od pracy
18.06.2025 (08:28)

Funkcjonowanie systemów rozliczeniowych w dzień wolny od pracy

Czwartek 19 czerwca to dzień wolny od pracy, co oznacza, że system rozliczeniowy Elixir, obsługujący przelewy …

a 0 Alior Bank sfinansuje termomodernizację przedsiębiorstw w województwie podlaskim
18.06.2025 (08:27)

Alior Bank sfinansuje termomodernizację przedsiębiorstw w województwie podlaskim

Alior Bank udostępnił pożyczkę termomodernizacyjną dla mikro i małych przedsiębiorstw z województwa podlaskiego. …

a 0 Wedbush Financial Services nabył mniejszościowe udziały w Trigon
16.06.2025 (18:21)

Wedbush Financial Services nabył mniejszościowe udziały w Trigon

Wedbush Financial Services (WFS), grupa kapitałowa świadcząca usługi finansowe i spółka-matka Wedbush Securities …

a 0 OC w II kwartale 2025: ceny bez zmian w skali kraju, ale lokalnie mocno się różnią
16.06.2025 (18:17)

OC w II kwartale 2025: ceny bez zmian w skali kraju, ale lokalnie mocno się różnią

Średnia cena obowiązkowego ubezpieczenia OC w Polsce w drugim kwartale 2025 roku wyniosła 674 zł. To niemal …

a 0 Młodzi Polacy o ubezpieczeniach: chcą bezpieczeństwa, ale obawiają się ukrytych haczyków. Raport Balcia Insurance
16.06.2025 (18:14)

Młodzi Polacy o ubezpieczeniach: chcą bezpieczeństwa, ale obawiają się ukrytych haczyków. Raport Balcia Insurance

Insurtech Balcia Insurance zapytał przedstawicieli pokolenia Z, jaki jest ich stosunek do ubezpieczeń, a także …

a 0 Credit Agricole w czołówce „Rankingu ESG. Odpowiedzialne Zarządzanie”
16.06.2025 (18:09)

Credit Agricole w czołówce „Rankingu ESG. Odpowiedzialne Zarządzanie”

Bank Credit Agricole zdobył 96 proc. punktów, dzięki czemu znalazł się na piątym miejscu w klasyfikacji generalnej, …

PRNews.pl

Zobacz również

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Karty kredytowe to jeden z nielicznych segmentów…

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Rynek kart kredytowych stoi w miejscu. Na…

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Niezmiennie rośnie liczba użytkowników korzystających z bankowości…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – I kwartał 2025 r.

41,5 mln kont osobistych prowadziły na koniec…

Wiemy, które banki mają najwięcej klientów. Numer 1 nie jest zaskoczeniem. A reszta?

Wiemy, które banki mają najwięcej klientów. Numer 1 nie jest zaskoczeniem. A reszta?

Bankowcy nie mogą narzekać na brak klientów.…

Who is who

Damian Ziąber

Damian Ziąber

Od ponad 20 lat zajmuje się komunikacją…

Joanna Skoczylas

Joanna Skoczylas

PR Manager – rzecznik prasowy, Grupa Generali…

Dorota Szostek-Rustecka

Dorota Szostek-Rustecka

Dyrektor Biura Prasowego, Citi Handlowy Dorota Szostek-Rustecka…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Xandi:

Tak, bardzo brakuje tej opcji. Mam wrażenie, że wszyscy dużo mówią o poprawie …

niedz., 8 cze 2025 (08:08) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Adam K.:

Drogie PKO, zróbcie tylko jedną rzecz - wprowadźcie bezpłatne, nielimitowane przelewy natychmiastowe, a …

pt., 6 cze 2025 (01:09) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Robert P:

kwoty do 200 tyś przez 3 miesiące od założenia konta i za spełnienie …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • ING promuje nową ofertę oszczędnościową. Można zyskać do 6 proc.

Robert P:

. Obecnie ponad 850 tyś użytkowników, k tysiąc tys nie tyś …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • Bankier.pl realizuje strategię rozwoju i inwestuje w portal motoryzacyjny Mojeauto.pl

Leszek:

Dziękuję za wspaniałą inicjatywę VELO z programem TALENT. Zbieram dotychczasowe publikacje o laureatach …

pon., 12 maj 2025 (08:07) • Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców