PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyPonad połowa Polaków twierdzi, że nie zna kart zbliżeniowych

Ponad połowa Polaków twierdzi, że nie zna kart zbliżeniowych

Analizy 14.11.2011 (12:39)
Karty

Dokumentów i kart zbliżeniowych przybywa, ale ponad połowa Polaków twierdzi, że nigdy o nich nie słyszała. TNS Pentor przeprowadził na zlecenie firmy ID Block Systems badanie pt. „Wiedza na temat dokumentów zbliżeniowych”.

Mniej niż 3 proc. Polaków deklaruje posiadanie paszportu biometrycznego, wykorzystującego zbliżeniową technologię RFID. Tymczasem MSWiA wydało już ponad 6 milionów takich dokumentów. Do korzystania z jakiegokolwiek dokumentu lub karty bezstykowej przyznaje się poniżej 20 proc. naszych rodaków. 40 proc. uważa przy tym, że są one bardziej niebezpieczne niż tradycyjne, a ponad ¼ zgłasza brak wiedzy na ten temat.

TNS Pentor przeprowadził na zlecenie firmy ID Block Systems badanie pt. „Wiedza na temat dokumentów zbliżeniowych”. Jego wyniki budzą zdumienie, dają też powody do niepokoju. Generalne wnioski płynące z raportu brzmią następująco: Polacy nie mają świadomości coraz większej powszechności technologii RFID, niezbyt wiele wiedzą o związanych z nią zagrożeniach, ale intuicyjnie pozostają nieufni.

Najbardziej zaskakujące odpowiedzi przyniosło pytanie o posiadane dokumenty i karty zbliżeniowe. Zaledwie 18,2 proc. badanych zadeklarowało ich posiadanie. Najrzadziej (2,8 proc.) wskazywali przy tym na paszporty biometryczne, których od 2006 r. do połowy października br. wydano ponad 6 milionów. Oznacza to, że olbrzymia większość ich użytkowników nawet nie wie, jakiego rodzaju dokumentem się posługuje. Najwięcej ankietowanych wskazywało na karty płatnicze – 13,5 proc. Znacznie mniej na karty miejskie (5,7 proc.) i karty kredytowe (3,5 proc.). Ponad połowa badanych twierdzi, że nigdy o nich nie słyszała.

– Im mniej użytkownik wie o dokumentach i kartach z których korzysta, tym bardziej narażony jest na ataki. Przede wszystkim dlatego, że nawet nie pomyśli o tym, iż mógłby się w jakikolwiek sposób chronić. Niestety, instytucje wydające „zbliżeniówki” nie mają w zwyczaju instruować ich posiadaczy, jak powinni się z nimi obchodzić – mówi Piotr Nawrocki, twórca zabezpieczeń ID Block.

TNS Pentor zapytał też o niebezpieczeństwo kradzieży danych z kart zbliżeniowych. Tylko niecałe 8 proc. ankietowanych uważa, że są one bezpieczniejsze od tradycyjnych. Natomiast prawie 40 proc. uznało, że „zbliżeniówki” są słabiej zabezpieczone przed atakiem.

Co ciekawe, możliwości przestępców wyprzedzają świadomość ich potencjalnych ofiar. Osoby korzystające z kart i dokumentów zbliżeniowych wciąż jako największe ryzyko wskazują „nakładki” na bankomaty (64,3 proc.) i nieuczciwych pracowników placówek handlowych (45,1 proc.). Natomiast o zdalnych urządzeniach, służących do sczytywania danych z nośników znajdujących się w portfelach czy damskich torebkach, nigdy nie słyszała ponad połowa badanych. Z takiego zagrożenia sprawę zdaje sobie zaledwie 41,2 proc. ankietowanych.

TNS Pentor zapytał też o powody, dla których Polacy zdecydowali się na korzystanie z technologii RFID. Drugą najczęściej podawaną przyczyna był… brak wyboru. Obecnie nie tylko paszporty dostępne są jedynie w tej postaci. Coraz częściej dzieje się tak z kartami miejskimi pełniącymi m. in. funkcję biletów miesięcznych oraz z kartami płatniczymi. Kolejne banki wymieniają swoim klientom karty kredytowe i debetowe wyłącznie na zbliżeniowe.

Ciekawe wyniki przynosi też analizy próby. Okazuje się, że to mężczyźni (60,8 proc.) są częściej niż kobiety (39,2) proc. przekonani o bezpieczeństwie kart zbliżeniowych. Z drugiej strony, wśród osób świadomych istnienia zdalnych urządzeń umożliwiających kradzież danych, większość stanowią właśnie panowie.

– Analizując raport, trudno oprzeć się wrażeniu, że odpowiedzi świadczą tak naprawdę o bardzo niewielkiej wiedzy, także wśród osób świadomych zagrożeń. Dlatego podstawowym zadaniem instytucji i podmiotów gospodarczych działających na tym rynku powinno być informowanie o wszystkich aspektach technologii RFID. Zarówno o korzyściach, jak i ryzyku wynikającym z jej stosowania – podkreśla Piotr Nawrocki. 

Badanie przeprowadzone przez TNS Pentor wskazuje także, że w najgorszej sytuacji są ludzie starsi. Zaledwie 13 proc. osób powyżej 60. roku życia zadeklarowało, że słyszały o dokumentach zbliżeniowych. Stanowiły one przy tym niemal połowę ankietowanych, którzy nie potrafili ocenić, które rodzaje kart są bardziej narażone na niebezpieczeństwo. Spośród wszystkich grup wiekowych, to właśnie seniorzy najczęściej odpowiadali „nie wiem” na pytanie o poszczególne metody kradzieży danych.

Badanie „”Wiedza na temat dokumentów zbliżeniowych” zostało przeprowadzone przez TNS Pentor na zlecenie ID Block Systems w październiku br. z wykorzystaniem metody CAPI. Objęto nim reprezentatywną grupę ok. 1000 mieszkańców Polski w wieku powyżej 15 lat.

Źródło: TBT i Wspólnicy

analizy karty zbliżeniowe pentor 2011-11-14
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy karty zbliżeniowe pentor

Sprawdź także:

a 0 Bank Pekao wchodzi do świata Roblox z grą edukacyjną „Grow Your Money”
13.11.2025 (11:41) – informacja prasowa

Bank Pekao wchodzi do świata Roblox z grą edukacyjną „Grow Your Money”

Bank Pekao S.A. uruchamia projekt promocyjno-edukacyjny z ofertą dla dzieci i młodzieży, której centralnym …

a 0 BOŚ wypracował 85,7 mln zł zysku po trzech kwartałach 2025 r.
13.11.2025 (11:39) – informacja prasowa

BOŚ wypracował 85,7 mln zł zysku po trzech kwartałach 2025 r.

BOŚ realizuje swoją strategię, co przekłada się na utrzymanie stabilnych wyników finansowych po III kwartale 2025 …

a 0 ING Lease (Polska) rozpoczął współpracę z Notus Finanse
13.11.2025 (11:36) – informacja prasowa

ING Lease (Polska) rozpoczął współpracę z Notus Finanse

ING Lease (Polska) rozpoczyna współpracę z Notus Finanse, firmą pośrednictwa finansowego. Przedsiębiorcy zyskują …

a 0 Nowości w ubezpieczeniu domu i mieszkania w Link4
13.11.2025 (11:32) – informacja prasowa

Nowości w ubezpieczeniu domu i mieszkania w Link4

Jesienne nowości w ubezpieczeniu domu i mieszkania w LINK4 – a wśród nich m.in. ochrona od wandalizmu osoby …

a 0 Barometr EFL najwyższy od ponad 7 lat
13.11.2025 (11:28) – informacja prasowa

Barometr EFL najwyższy od ponad 7 lat

Subindeks Barometru EFL dla sektora handlowego na IV kwartał tego roku wyniósł 54,9 pkt, to aż o 6,6 pkt więcej niż …

a Kariera w finansach 0 4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji
13.11.2025 (11:24) – informacja prasowa

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest …

PRNews.pl

Zobacz również

Unicredit robi porządki po Aionie. „Wypowiedzieli mi umowę!”

Unicredit robi porządki po Aionie. „Wypowiedzieli mi umowę!”

Czytelnik skarży się na wypowiedzenie umowy przez…

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior Bank rozpoczął nową promocję kont osobistych…

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Doszło do wycieku danych z platformy sky-shop.pl,…

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

InPost rozpoczyna instalację paczkomatów w placówkach Banku…

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Szykuje się kolejny rebranding na Polskim rynku.…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Maciej Zamysloski:

Ciekawi mnie, czy Ci młodzi ludzie pamiętają o odprowadzaniu podatków od inwestycji na …

wt., 9 wrz 2025 (10:32) • Revolut Money Report: młodzi Polacy wolą inwestować w akcje, niż preferowane przez starsze pokolenia nieruchomości

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców