PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościPortret Polaków wykluczonych finansowo: młodzi, wykształceni, pracujący

Portret Polaków wykluczonych finansowo: młodzi, wykształceni, pracujący

Wiadomości 12.12.2016 (13:20) artykuł nadesłany

Firma Mastercard opublikowała wyniki badania, przeprowadzonego przez Ipsos, którego celem jest scharakteryzowanie osób wykluczonych finansowo oraz zbadanie przyczyn tego zjawiska. W Polsce jest nim dotknięte ok. 7 mln osób, które nie posiadają konta bankowego [1]. W grupie wykluczonych finansowo Polaków co czwarty (27%) badany to osoba młoda, w wieku 18-34 lata, podczas gdy co piąty (21%) jest na emeryturze. Częściej jest to kobieta (60% przypadków) niż mężczyzna. 39% wykluczonych ma stałą pracę, 19% określa się jako bezrobotny, a 9% jako uczeń lub student. Aż 85% badanych deklaruje, że ma wykształcenie średnie lub wyższe.

42% twierdzi, że zarabia poniżej 2.500 zł, a 21% deklaruje przychód w przedziale 2.500-5.000 zł lub więcej (pozostałe 37% badanych nie podało zarobków). Tylko 14% ankietowanych w badaniu Mastercard deklaruje, że korzysta z zasiłków lub innej formy wsparcia ze strony państwa. Wskazuje to, że problem wykluczenia finansowego dotyczy znacznej grupy społecznej, również osób, które są postrzegane jako dobrze „radzące sobie” w społeczeństwie.

Wykluczenie finansowe to niższa jakość życia

 

Wykluczenie finansowe ma swoje negatywne konsekwencje, jeśli chodzi o nierówności społeczne. Aż 68% ankietowanych przez Mastercard płaci czynsz gotówką, a 95% opłaca tak inne bieżące rachunki. Konieczność używania gotówki sprawia, że osoby wykluczone finansowo są bardziej narażone na problemy w wyniku zgubienia lub kradzieży pieniędzy. Większe jest też ryzyko sporów, ponieważ transakcje gotówkowe nie zapewniają elektronicznego potwierdzenia lub dowodu zakupu. Gotówka nie umożliwia również dokonania przedpłaty lub wcześniejszego zlecenia płatności. W sytuacji, gdy osoby wykluczone finansowo muszą skorzystać z systemu bankowego, są zdani na pomoc bliskich lub znajomych, co uzależnia ich od innych.

Co ciekawe, badanie Mastercard wskazuje, że wśród wykluczonych finansowo jednocześnie rośnie wykorzystanie nowych technologii. Telefonu komórkowego używa już 68% ankietowanych, a 39% korzysta z laptopa. Mimo to 15% z nich wciąż sygnalizuje, że nie ma dostępu do usług finansowych.

„Wykluczenie finansowe ma duży wpływ na jakość życia Polaków, pozbawiając ich podstawowych korzyści, takich jak niezależność, bezpieczeństwo finansowe czy dostęp do globalnej gospodarki. Dlatego Mastercard aktywnie włącza się w rozwiązanie tego problemu, zwiększając dostęp do usług finansowych dzięki innowacjom. Coraz szybszy rozwój elektronicznych usług finansowych, połączony z otwartością Polaków na nowe technologie, otwiera nowe możliwości w tym zakresie” – powiedział Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

 

Winne: brak wiedzy i zaufania do banków

 

Posiadanie dostępu do usług finansowych oraz korzystanie z nich jest według 67% ankietowanych w badaniu Mastercard ważne, żeby uznać społeczeństwo za włączające, czyli dające równe szanse. Mimo to tylko 6/10 wykluczonych finansowo Polaków uważa, że nasz kraj zapewnia odpowiedni dostęp, a 4/10 – odpowiednie możliwości korzystania z usług finansowych.

Badanie ujawnia, że główne powody nieposiadania w pełni funkcjonalnego rachunku bankowego lub niekorzystania z usług finansowych to brak wiedzy oraz brak zaufania do sektora bankowego. Niemal jedna trzecia (27%) osób wykluczonych finansowo w ogóle nie chce mieć rachunku bankowego, co może wskazywać na brak wiedzy o potencjalnych korzyściach. Z kolei 16% – najwięcej w Europie – nie chce powierzać bankom swoich pieniędzy, ponieważ im nie ufa.

Dzieje się tak mimo korzyści, jakie ankietowani dostrzegają w posiadaniu konta, takich jak: większa elastyczność w płaceniu (54%), poczucie niezależności (21%) i bezpieczeństwo finansowe (21%). Inne, bardziej „namacalne” korzyści, jakie widzą badani to: możliwość kupowania w sieci (15%), korzystanie z bankomatów (13%) czy z debetu na koncie (11%).

Technologia pomoże wyrównać szanse?

 

Innowacyjne, cyfrowe rozwiązania finansowe, połączone z edukacją, mogą pomóc wypełnić lukę pomiędzy kompetencjami technologicznymi a wykluczeniem finansowym. W Polsce ta szansa rysuje się szczególnie wyraźnie, ponieważ wykluczeni finansowo Polacy są bardziej zaawansowani technologicznie niż inni Europejczycy, np. częściej korzystają z telefonów komórkowych i laptopów. Z wcześniejszego badania Mastercard [2] wynika też, że Polacy są bardziej zaawansowani technologicznie pod względem posiadania różnego rodzaju sprzętu elektronicznego, dostępu do internetu czy kupowania online.

W „ubankowieniu” Polaków może pomóc ułatwienie im dostępu do nowych technologii, czyli tzw. włączenie cyfrowe. 80% badanych przez Mastercard uważa je za ważny element wyrównywania szans społecznych. Prawie wszyscy badani (86%) zgadzają się ze stwierdzeniem, że każdy zasługuje na równy dostęp do internetu. 70% wykluczonych finansowo Polaków uważa, że ma zapewniony równy dostęp do nowych technologii. Zapytani o to, jak sobie bez niego radzą, najczęściej wskazują na poczucie wykluczenia, zagubienia i bezsilności. Jako przyczyny wykluczenia cyfrowego najczęściej wskazywane
są natomiast: brak kompetencji technologicznych, zbyt zaawansowany wiek oraz brak pieniędzy na zakup sprzętu i cyfrowych usług.

„Wyniki naszego badania poświęconego wykluczeniu finansowemu są niepokojące. Potwierdzają one, że problem ten dotyczy nie tylko krajów rozwijających się, ale też Europy. Na szczęście mamy do dyspozycji narzędzia, które pozwalają z nim walczyć, takie jak współpraca różnych instytucji, edukacja i innowacje. Dzięki rosnącemu dostępowi do nowych technologii, takich jak np. smartfony, nie ma wątpliwości, że droga do zwiększenia dostępu obywateli do systemu finansowego jest drogą cyfrową. Ta zmiana będzie miała pozytywny wpływ na życie milionów osób, ponieważ przyczyni się do budowy bardziej sprawiedliwego społeczeństwa” – powiedziała Ann Cairns, prezes ds. międzynarodowych w Mastercard.


[1] Dane Banku Światowego za 2014 r. (brak konta deklaruje 22% osób powyżej 15 r. ż., których wg GUS w Polsce żyje 32,7 mln)

[2] Badanie Mastercard i Norstat nt. wykluczenia finansowego i technologicznego, przeprowadzone w czerwcu 2016 r., w 10 krajach Europy, w tym w Polsce.

Źródło: MasterCard

2016-12-12
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców