PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjePowstała pierwsza samoregulacja dotycząca sprzedaży usług dodatkowych przez instytucje pożyczkowe

Powstała pierwsza samoregulacja dotycząca sprzedaży usług dodatkowych przez instytucje pożyczkowe

Informacje 13.06.2025 (04:38)
Kredyty

Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) opublikował dokument: „Dobre Praktyki w zakresie Dystrybucji Usług przez Instytucje Pożyczkowe”. – To dojrzała odpowiedź sektora pożyczkowego na potrzebę budowania zrównoważonego środowiska biznesowego, w którym ochrona konsumentów i cele działania instytucji pożyczkowych są komplementarne – podkreśla Marcin Czugan, prezes ZPF.

Zasady, którymi powinny się kierować instytucje pożyczkowe, proponując klientom usługi dodatkowe (tzw. VAS), zostały opisane w dokumencie opracowanym przez ZPF, pod auspicjami Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Do prac nad projektem zostały zaproszone wszystkie instytucje pożyczkowe obecne na polskim rynku, również te niezrzeszone w ZPF.

– Skuteczna samoregulacja powinna mieć charakter oddolny i wynikać z realnej potrzeby środowiska biznesowego do działania w sposób odpowiedzialny – tłumaczy dr Dominik Stanny, rzecznik etyki ZPF.

– Dobre Praktyki zostały przygotowane z poszanowaniem powszechnie obowiązującego prawa oraz uwzględniają prymat przepisów regulujących m.in. prawa konsumentów. Są jednakże uzupełnieniem regulacji ustawowej, podwyższając standard ochrony konsumentów w związku z dystrybucją usług dodatkowych – mówi Marcin Czugan.

„Dobre Praktyki w zakresie Dystrybucji Usług przez Instytucje Pożyczkowe”. Co zawiera dokument?

Jak wskazuje prezes ZPF, kluczowym zadaniem dla całego sektora finansowego powinno być budowanie zaufania klientów. Dlatego w dokumencie znalazły się zasady odnoszące się do różnych obszarów współpracy instytucji pożyczkowych z klientami w zakresie oferowania usług dodatkowych, etapu zawierania umowy oraz obsługi posprzedażowej. Wszystko to, aby zapobiegać dystrybucji usług niedopasowanych do potrzeb klienta.

Uwzględniają one m.in. następujące kwestie:

  • zakres obligatoryjnych informacji, które powinien otrzymać konsument przed podjęciem decyzji o zakupie usługi dodatkowej,
  • procedury instytucji pożyczkowych, zapobiegające dystrybucji usług niedostosowanych do indywidualnych potrzeb konsumenta,
  • podkreślenie dobrowolności nabycia usługi dodatkowej,
  • zapisy dotyczące odstąpienia od umowy dodatkowej wraz z procedurą przypomnienia o tym uprawnieniu po zawarciu umowy,
  • obsługa posprzedażowa, wsparcie klienta i procedury reklamacyjne.

Zgodnie z zapisami Dobrych Praktyk, instytucje pożyczkowe, które zdecydują się na ich przyjęcie, będą składać indywidualne oświadczenia do ZPF, a następnie zamieszczą informację na ten temat na swoich stronach internetowych.

Marcin Czugan, prezes ZPF

Instytucje pożyczkowe stawiają na jakość obsługi i budowanie długofalowych relacji z klientami. Dowodem na to jest m.in. dążenie do ciągłego podnoszenia jakości oferowanych produktów i usług oraz obsługi klientów.

Według raportu ZPF „Sektor instytucji pożyczkowych w Polsce”, w 2024 r. do instytucji pożyczkowych wpłynęło 16,8 tys. reklamacji, co oznacza, że było ich o 42,4 proc. mniej niż w 2023 r. Jednocześnie odsetek reklamacji w ogólnej liczbie udzielonych w 2024 r. pożyczek wyniósł 0,84 proc.

Dobre Praktyki to pierwsza samoregulacja rynkowa, poświęcona czynnościom sprzedaży usług dodatkowych przez instytucje pożyczkowe. Traktujemy ją jako dojrzałą odpowiedź sektora pożyczkowego na potrzebę budowania zrównoważonego środowiska biznesowego, w którym ochrona konsumentów i cele działania instytucji pożyczkowych są komplementarne. Odpowiadamy samoregulacją również na pojawiające się sygnały o nieprawidłowościach w procesie sprzedaży usług dodatkowych, który dotąd nie posiadał swojej autonomicznej regulacji. Wierzymy, że wysokie standardy dystrybucji usług przez instytucje pożyczkowe wpłyną na transparentność i przejrzystość procesu, podwyższając poziom ochrony konsumentów.

Jestem przekonany, że dokument przyczyni się do wypracowania jeszcze wyższych standardów obsługi klientów przez instytucje pożyczkowe.

Dr Dominik Stanny, rzecznik etyki ZPF

Jednym z kluczowych warunków skutecznej samoregulacji biznesu jest współpraca pomiędzy sektorem publicznym a prywatnym. Dlatego niezwykle istotny jest fakt, że Dobre Praktyki powstały w ramach współpracy ZPF i instytucji pożyczkowych, przy wsparciu nadzorcy rynku.

W inicjatywie uczestniczyła większość przedsiębiorstw działających na rynku pożyczkowym, co świadczy o rosnącej świadomości sektora co do potrzeby odpowiedzialnej samoregulacji. W inicjatywę zaangażowany był ZPF, który jest od wielu lat liderem w promowaniu i wdrażaniu zasad etyki w polskim sektorze finansowym.

Dokument Dobrych Praktyk to rezultat cennej inicjatywy, która przyniesie korzyści zarówno konsumentom, jak i podmiotom rynku finansowego.

Źródło: Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce

2025-06-13
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 mBank: Publikacja Biura RPO przedstawia nieprawdę: nie wymagamy badań w procesie kredytowym
18.07.2025 (07:24)

mBank: Publikacja Biura RPO przedstawia nieprawdę: nie wymagamy badań w procesie kredytowym

Tytuł i treść publikacji Biura Rzecznika Praw Obywatelskich zamieszczonej 15 lipca br. w Biuletynie Informacji …

a Analizy 0 Raport Santander TFI: Pokolenia na rynku inwestycji
17.07.2025 (16:38)

Raport Santander TFI: Pokolenia na rynku inwestycji

Styl inwestowania w Polsce zmienia się z wiekiem. Młodsi traktują inwestowanie jak usługę na żądanie: szybką, …

a 0 Polacy w wieku 18-25 lat są dość sceptycznie nastawieni do kredytu na zakup domu lub mieszkania
17.07.2025 (16:37)

Polacy w wieku 18-25 lat są dość sceptycznie nastawieni do kredytu na zakup domu lub mieszkania

Jeden na dziewięciu respondentów w wieku 18-25 lat zamierza w 2025 roku wziąć kredyt na dom lub mieszkanie. Z kolei …

a Analizy 0 Na polskim rynku nieruchomości brakuje blisko 400 tys. mieszkań. Czy jesteśmy u progu nasycenia?
17.07.2025 (16:35)

Na polskim rynku nieruchomości brakuje blisko 400 tys. mieszkań. Czy jesteśmy u progu nasycenia?

W Polsce na 1000 mieszkańców przypada 386 mieszkań, podczas gdy średnia dla krajów Europy Zachodniej to 467. Pomimo …

a 0 Nowe oszustwo na rynku. Przestępcy namawiają do składania „reklamacji” w bankach
17.07.2025 (16:33)

Nowe oszustwo na rynku. Przestępcy namawiają do składania „reklamacji” w bankach

Na rynku pojawił się nowy rodzaj oszustwa. Polega ono na tym, że przestępcy oferują pomoc w próbie wyłudzenia …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - czerwiec 2025
17.07.2025 (16:31)

Rynek pożyczkowy w Polsce - czerwiec 2025

4.338 zł wyniosła w czerwcu 2025 r. średnia wartość pożyczki pozabankowej w Polsce - wynika z danych Związku …

PRNews.pl

Zobacz również

Chcesz polatać dronem? Citi rozdaje urządzenia DJI aktywnym użytkownikom

Chcesz polatać dronem? Citi rozdaje urządzenia DJI aktywnym użytkownikom

To pierwsza tego typu promocja na rynku,…

Oszukali kilkaset osób. Włamali się do systemów parkowania i wysłali wezwania do zapłaty

Oszukali kilkaset osób. Włamali się do systemów parkowania i wysłali wezwania do zapłaty

Policjanci z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości rozpracowali…

Tych funkcji wciąż brakuje w bankowości elektronicznej. „Zasugerujmy to bankowcom”

Tych funkcji wciąż brakuje w bankowości elektronicznej. „Zasugerujmy to bankowcom”

Obecne systemy bankowości elektronicznej to zaawansowane „kombajny…

Allegro weźmie rozwód z Paczkomatami? Szykuje się rewolucja

Allegro weźmie rozwód z Paczkomatami? Szykuje się rewolucja

Na pewno zauważyliście w trakcie robienia zakupów…

Revolut zbroi się w kapitał. W grze nowa wycena i podbój USA

Revolut zbroi się w kapitał. W grze nowa wycena i podbój USA

Revolut prowadzi intensywne rozmowy w sprawie pozyskania…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Avo Men:

Po ciaglych skandalach z tym Bankiem jestem w stanie uwierzyć ze mBank wola …

pt., 18 lip 2025 (10:10) • mBank: Publikacja Biura RPO przedstawia nieprawdę: nie wymagamy badań w procesie kredytowym

e_s_g:

"...a rzeczywistymi działaniami przedsiębiorców na rzecz zrównoważonego rozwoju (ESG)..." - nie ma znaku …

śr., 25 cze 2025 (07:50) • Czy ESG wpływa na decyzje inwestycyjne? Raport EY

Iwo:

Konto oszczędnościowe Cyfrowy Zysk. Teraz oprocentowanie dla środków do 50 000 jest 7,2%, …

śr., 11 cze 2025 (12:29) • BOŚ uruchamia mobilne konto oszczędnościowe „Cyfrowy Zysk”. Proponuje 8,1 proc.

Xandi:

Tak, bardzo brakuje tej opcji. Mam wrażenie, że wszyscy dużo mówią o poprawie …

niedz., 8 cze 2025 (08:08) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Adam K.:

Drogie PKO, zróbcie tylko jedną rzecz - wprowadźcie bezpłatne, nielimitowane przelewy natychmiastowe, a …

pt., 6 cze 2025 (01:09) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców