PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćPraca z Łowcą Głów – kto i jak może z niej skorzystać?

Praca z Łowcą Głów – kto i jak może z niej skorzystać?

Nasz gość 25.06.2010 (07:51)

Kulisy pracy konsultanta do spraw poszukiwań bezpośrednich, potocznie i poetycko zwanego headhunterem (łowcą głów), nie są szeroko znane i – w konsekwencji – często wywołują niedopowiedzenia, plotki a nawet kontrowersje. Jako praktycy tego młodego zawodu, postaramy się przedstawić poniżej krótką charakterystykę najważniejszych wymiarów poszukiwań bezpośrednich. Nasze ujęcie tego tematu będzie osadzone na podstawowym podziale – firma / klient oraz kandydat.

Mając do obsadzenia określony wakat, firma może skorzystać z szeregu metod pozyskania kadr. Jedną z nich jest metoda poszukiwań bezpośrednich. Czym się ona charakteryzuje, jakie korzyści niesie dla organizacji i dlaczego warto ją stosować?

Po pierwsze, metoda direct / executive search (poszukiwań bezpośrednich) pozwala Klientowi (czyli firmie) na aktywne zarządzanie procesem poszukiwania i doboru kadr. Dlaczego aktywne? Metody pasywne (ogłoszeniowe – prasowe lub internetowe) nie pozwalają na określenie 2 najważniejszych aspektów projektu – ile osób odpowie na ogłoszenie oraz w jakim stopniu aplikanci będą spełniać postawione kryteria selekcji. Dając ogłoszenie, firma nie wie, czy właściwe osoby przeczytają je i czy zechcą odpowiedzieć wysyłając swoje cv, itp.

W przypadku projektu realizowanego metodą poszukiwań bezpośrednich takie ryzyko nie istnieje. Konsultant wspólnie z Klientem (przedstawicielem działu personalnego lub działu na rzecz którego realizowany jest proces) może określić szereg parametrów składających się na tzw. strategię poszukiwań. Jest to nic innego, jak lista kryteriów, które konsultant zastosuje dobierając organizacje do „przeszukania” (tzw. target list) oraz poszukując określonych osób w ramach wybranych organizacji. Lista kryteriów może obejmować takie zmienne jak:

  • sektor [można wybrać – np. – tylko firmy produkujące określony typ produktu]
  • wielkość firmy [obroty / skala działania / model biznesowy / etap rozwoju / struktura właścicielska]
  • region / lokalizacja
  • firmy, z których nie chcemy widzieć kandydatów (ze wzgl. na różne czynniki)
  • umiejscowienie w strukturze (rola / zadania / odpowiedzialność)
  • profil kandydata: doświadczenie, umiejętności / kompetencje, sukcesy, postawa, motywacja, oczekiwania finansowe, poziom dopasowania do kultury organizacyjnej, itp.

Określenie różnych zmiennych w strategii poszukiwań, pozwala na „laserowe”, bardzo selektywne komunikowanie oferty w stronę niewielkiej liczby kandydatów. Dla firmy, dla której ważna jest dyskrecja i poufność jest to kolejna korzyść jaką niesie współpraca z konsultantem.

Jednocześnie, nie zapominajmy, że w trakcie realizacji projektu kryteria doboru firm i samych kandydatów mogą ulegać zmianie – poszukiwania można prowadzić szerzej lub węziej (rozszerzając lub zawężając liczbę firm na target list – w zależności od efektów dotychczasowych działań), można koncentrować się na osobach z określonego poziomu w hierarchii firmy, odpowiednio komunikując w ich stronę korzyści wynikające z możliwej zmiany pracy.

W trakcie realizacji projektu, w wyniku rozmów z kandydatami, konsultant może dzielić się z Klientem szeregiem bardzo cennych informacji związanych z takimi aspektami jak – np. – postrzeganie jego (Klienta) organizacji na rynku przez określoną grupę kandydatów (z firm konkurencyjnych, z firm o zbliżonym profilu działania, z zupełnie innych organizacji) lub praktyczne weryfikacja rynkowego poziomu wynagrodzenia związanego z daną rolą i przyjętymi kryteriami doboru, tj. ile – faktycznie – chcieliby zarabiać kandydaci spełniający kryteria. W pierwszym przypadku mówimy o elementach employer brandingowych. W drugim, o faktycznej korelacji na linii: kompetencje – stawka rynkowa (oczekiwany pakiet płacowo-bonusowy).

Kolejną ważną dla firm korzyścią związaną ze współpracą z firmami doradczymi jest możliwość uzyskania kontraktowego zapisu na temat tzw. off-limits oraz gwarancji.

Off-limits, to nic innego, jak zapewnienie konsultanta, że po pierwsze – wyszukanemu przez siebie i zatrudnionemu w wyniku tego procesu kandydatowi nie będzie składać innych ofert pracy (czyli nie poleci do kolejnego projektu kogoś, za kogo wziął już honorarium) oraz po drugie – przez określony czas nie będzie składać propozycji współpracy pracownikom firmy klienta. Współpracując z daną firmą, konsultant poznaje różne osoby z jej działów i ta wiedza nie może zaszkodzić klientowi.
Gwarancja z kolei, to zapewnienie konsultanta, że w przypadku gdyby (w określonym czasie) klient rozstał się z wyszukanym przez niego kandydatem, konsultant za darmo przeprowadzi ponowne poszukiwania i przedstawi kolejne rekomendacje. Ryzyko zatrudnienia nieodpowiedniej osoby jest wtedy współdzielone pomiędzy doradcę a klienta.

Część firm doradczych zajmujących się poszukiwaniami bezpośrednimi, stara się wyszukiwać nowe metody różnicowania swoich ofert i kreowania dla swoich klientów nowych obszarów wartości dodanej. Mogą należeć do nich: mapowanie / definiowanie procesu selekcji (po stronie doradcy i po stronie firmy), dobór odpowiednich narzędzi i technik selekcji (w tym testów psychometrycznych), doradztwo, itp.

Reasumując, współpraca z konsultantem ds. poszukiwań bezpośrednich pozwala firmom na:

  • aktywne zarządzanie w pełni indywidualnie zdefiniowanym projektem dopasowanym do potrzeb organizacji
  • zachowanie dyskrecji / ograniczona komunikacja z rynkiem kandydatów
  • dostęp do informacji związanych z employer brandingiem oraz innymi wymiarami oferty
  • określenie off-limits oraz gwarancji na zrealizowaną usługę
  • dodatkowe korzyści związane ze wsparciem ze strony doradcy.

A co daje Kandydatowi spotkanie z Konsultantem?

Przy okazji omawiania korzyści płynących ze współpracy z Konsultantem nie sposób wspomnieć o korzyściach dla samego kandydata. Najbardziej widoczne to:

  • uczestnictwo w spotkaniach daje możliwość ćwiczenia i doskonalenia umiejętności prowadzenia rozmów. Podnosi to m.in. umiejętności prezentacyjne, komunikacyjne, zdolności przekonywania i radzenia sobie w sytuacjach stresu,
  • możliwość otrzymania informacji zwrotnej. Kontekst jej może zostać poszerzony o wiedzę eksperta rynku pracy jakim jest Konsultant i „zderzenie” z nim własnej wizji i planu kariery,
  • w przypadku złożenia oferty pracy, Konsultant będąc pośrednikiem pomiędzy kandydatem, a jego zleceniodawcą występuje w roli fasylitatora a nawet mediatora w najważniejszych kwestiach i rozbieżnościach dotyczących ustalenia ostatecznych warunków zatrudnienia,
  • budowanie nowych relacji, poszerzanie własnej sieci kontaktów. Niezależnie od tego jak kończy się uczestnictwo kandydata w projekcie rekrutacyjnym zostaje po nim relacja z Konsultantem i potencjał na jego wykorzystywanie w przyszłości,
  • Konsultant znając nas osobiście zapoznaje się z naszym, profilem i celami zawodowymi. Dzięki temu kandydat zwiększa swoje szanse na otrzymywanie kolejnych propozycji i ofert pracy ze strony Konsultanta,
  • Kandydat wyrabia sobie własną opinie na temat Konsultantów. Już po jednym spotkaniu będzie prawdopodobnie wiedział czy jest to dla niego wartościowa relacja czy też nie. Dzięki temu szybciej uczy się rozpoznawać profesjonalistów. Być może sam kiedyś będzie korzystał z ich usług. Własne doświadczenia mogą więc okazać się bezcenne.

Źródło: Morgan Brown Group

Morgan Brown Group 2010-06-25
Redakcja PRNews.pl
Tagi: Morgan Brown Group

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców