PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościPrawdziwy lider sprawdza się dopiero w kryzysie

Prawdziwy lider sprawdza się dopiero w kryzysie

Wiadomości 31.10.2012 (09:24)

// [email protected]+); // ]]>

[email protected] (erzeczkowska at deloittece dot com)Od pięciu lat świat zmaga się z kryzysem ekonomicznym. Niewydolność budżetów, spowolnienie gospodarcze, groźba recesji. W trudnych czasach przedsiębiorstwa potrzebują lidera. Nowoczesne i innowacyjne przywództwo polega obecnie przede wszystkim na przygotowaniu spółki na możliwe gwałtowne zmiany, przewidywaniu przyszłości, ale przede wszystkim na współpracy z ludźmi.


Z badań firmy doradczej Deloitte wynika, że wycena sprawnie zarządzanej spółki może wzrosnąć aż o 16 proc., źle kierowanej, spaść o blisko 20 proc. Dodatkowo, dla inwestorów styl zarządzania firmą, którą są zainteresowani, jest drugim, po wynikach finansowych, najważniejszym kryterium jej oceny.

Przygotowując zestawienie CE TOP 500 eksperci Deloitte przeprowadzili szereg wywiadów z szefami największych firm, które najsilniej wpływają na kondycję ekonomiczną i wartość PKB krajów, w których działają. Na tej podstawie przygotowano wnioski i rekomendacje dotyczące zarzadzania w czasie kryzysu. – Firmy w Europie Środkowej czekają w najbliższej przyszłości poważne wyzwania. Jeden z naszych rozmówców powiedział, że gdy spółka staje przed okresem gwałtownych zmian, jedynie prawdziwy przywódca uchroni ją od kłopotów. Zdanie to nigdy nie było ważniejsze i prawdziwsze niż dziś mówi Alastair Teare, prezes firmy doradczej Deloitte na Europę Środkową.

Przede wszystkim przywódca nie może być sam. W coraz większej liczbie firm dominuje model zbiorowego przywództwa. W przywoływanym wcześniej raporcie respondenci zdecydowanie odrzucali postawę Hero CEO, czyli wszechmocnego szefa, w rękach którego skupiona jest cała moc decyzyjna. Ich zdaniem do skutecznego funkcjonowania organizacji niezbędna jest dobrze zorganizowana wyższa kadra kierownicza. Inwestorzy, analitycy rynku, a tym bardziej pracownicy nie chcą w firmach władców absolutnych. Na szczęście w tej roli nie widzą się też liderzy największych europejskich przedsiębiorstw, którzy uważają, że nie ma nic gorszego niż prezes zamknięty w swoim gabinecie, liczący jedynie na siebie i przekonany o własnej nieomylności. Prawdziwe zadania lidera nie leżą w optymalizacji metod zarządzania, ale we właściwym wspieraniu relacji z jego drużyną uważa Józef Wancer, doradca zarządu Deloitte, który przez wiele lat kierował instytucjami bankowymi. Przywództwo to przede wszystkim zadawanie pytań. Niech odpowiedzi przychodzą od ludzi, to motywuje pracowników, scala zespół i w dalszej perspektywie daje lepsze rezultaty niż zarządzanie z gotowymi receptami na wszystko dodaje Piotr Szeliga, prezes spółki Boryszew.

Współczesny menedżer musi mieć otwarty umysł i patrzeć na wiele zagadnień wielopłaszczyznowo i z różnych perspektyw. Lider ma coś czego nie mają inni. Przede wszystkim ma wizję, często inną od pozostałych, płynącą pod prąd. Wie czego chce, potrafi inspirować i wzbudzać w ludziach entuzjazm wylicza Herbert Wirth, prezes zarządu KGHM Polska Miedź, która w tym roku zdobyła prestiżową nagrodę Company of the Year za przeprowadzenie największej zagranicznej transakcji w historii polskiego biznesu, a mianowicie przejęcia kanadyjskiej spółki Quandra FNX.

Rewolucja cyfrowa na dobre zmieniła sposób w jaki firma komunikuje się z inwestorami, pracownikami czy swoimi klientami. Takie platformy jak Facebook czy Twitter w ciągu sekundy mogą zniszczyć reputację nawet najlepszej spółki. Dlatego idealny przywódca musi chronić wizerunek swojej firmy na zewnątrz, ale także wewnątrz poprzez odpowiednie kontakty z zatrudnionymi przez siebie ludźmi, pamiętając że świat się zmienia, ludzie dłużej pracują i planują kariery inaczej, niż to było jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Aż 62 proc. pracowników największych światowych firm, którzy planują zostać w swoim dotychczasowym miejscu pracy deklaruje wysokie zaufanie do swoich szefów. Dla porównania, wśród tych, którzy chcą odejść tylko 27 proc. ufa swoim przełożonym (Talent Edge 2020: Surveying the talent paradox from the employee perspective). Lider zawsze dotrzymuje słowa, bo wtedy ludzie będą w niego wierzyć. Trzeba umieć być empatycznym, nigdy nie zapominać, że zatrudnieni przez nas ludzie mają rodziny podsumowuje Ivo Kocian, dyrektor IT w CD Cargo z Czech.

Zdaniem Andrzeja Klesykadążenie do osiągnięcia zamierzonego celu za każdą cenę przyniesie firmie tylko jedno: spektakularną klęskę. Każdy pracownik ma prawo pracować z kompetentnym i mądrym przywódcą, który nie bawi się w boga, zna swoje ograniczenia, uczy się od mądrzejszych i podejmuje decyzje z myślą o najlepszym interesie swej firmy mówi prezes PZU SA, największej firmy ubezpieczeniowej w regionie. Jednak jak pokazują badania, wielu szefów jest dalekich od tego ideału. Wśród ich największych grzechów, które skutkują deficytem efektywności badani wymieniają brak spójnej strategii (26 proc.), nieuczciwość oraz podejmowanie decyzji nie przynoszących rezultatów (po 14 proc.).

Kryzys i zmieniające się gospodarczo otoczenie zmusiły wielu szefów do zmiany strategii i reorganizacji w swoich firmach. Nierzadko musieli podjąć decyzję o redukcji liczby pracowników i obniżeniu pensji tym, którzy zostali. Ostatnie kilka lat były dla biznesu ciężkie. Wiele nowych zjawisk: rewolucja technologiczna, nieprzewidywane zmiany czy świadomość kosztów zostaną z nami prawdopodobnie na dłużej. Ci szefowie, którzy to zrozumieją i będą umieli wykorzystać te nowe warunki odniosą sukces.

Z perspektywy niemal 20 lat mojego menedżerowania mogę powiedzieć, że najtrudniejsze jest to, że przeciwnicy zmieniają się wraz z latami czasami. Rozwiązania, które są od ciebie wymagane w trudnych czasach różnią się od tych z okresu dobrobytu. Dlatego powiem jedno: przywództwo wymaga elastyczności wskazuje Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen, największej spółki z listy CE TOP 500.

Dostrzegają to również specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi, którzy podkreślają, że wraz ze zmieniającą się rzeczywistością ewoluują stawiane szefom wymagania. Kryzys z jednej strony weryfikuje poziom przywództwa obecnych liderów, a z drugiej strony kreuje nowych. W kryzysie ze szczególną wyrazistością ujawniają się często postaci nowych przywódców, których potencjał uaktywnia się i nabiera praktycznego wymiaru w sytuacjach codziennych zmagań z trudnościami gospodarczymi mówi Krzysztof Kwiecień, dyrektor ds. HR w Deloitte na Europę Środkową.  Czas kryzysu jest prawdziwym probierzem jakości przywództwa i swoistym weryfikatorem skuteczności liderów dodaje.


Szefowie największych firm w regionie, odnoszących ogromne sukcesy i przynoszących najwyższe przychody i zyski nie mają wątpliwości: bez dobrego, skutecznego lidera dziś żadna spółka nie ma szans. Pod hasłem skuteczny nie kryją się tylko osiągane przez niego wyniki finansowe. Dla 26 proc. badanych ważniejsza od nich jest jasna strategia przyszłości firmy, a dla 17 proc. innowacyjność. – Bez mądrego, inspirującego i innowacyjnego przywództwa, organizacja stanie się bierna, zainteresowana jedynie, by utrzymać pozycję i wkrótce przestanie być konkurencyjna. Przegra z tymi, które są dobrze motywowane i dostatecznie silnie prowadzone przez swoich liderów podsumowuje Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku.

Źródło: Deloitte

2012-10-31
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców