PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościPrawie połowa Polaków chce płacić wyłącznie kartą przy odpowiedniej dostępności terminali płatniczych

Prawie połowa Polaków chce płacić wyłącznie kartą przy odpowiedniej dostępności terminali płatniczych

Wiadomości 17.03.2016 (08:39)

Już ponad 30% Polaków regularnie korzysta z płatności kartowych, zaś chęć płacenia wyłącznie za pomocą karty deklaruje blisko połowa społeczeństwa. Płatności bezgotówkowe są ponadto uważane za wygodne i bezpieczne. Niestety zbyt mała dostępność terminali, szczególnie w małych sklepach, punktach usługowych

i urzędach, znacząco ogranicza możliwość rozwoju płatności elektronicznych w Polsce.


 Karty płatnicze szybsze i wygodniejsze


Verifone od trzech lat bada zmiany w podejściu Polaków do używania kart płatniczych i perspektywy dla rozwoju płatności elektronicznych w Polsce. Ostatnia edycja badania „Korzystanie z kart płatniczych” pokazała rosnące zaufanie społeczeństwa do płatności kartą. 83,1% uczestników badania odpowiedziało, że taką metodę płatności uważa za bezpieczną. Oznacza to prawie 20% wzrost w stosunku do roku 2014, kiedy podobną deklarację złożyło 64% respondentów.

Wzrost zaufania do płatności elektronicznych pozytywnie przełożył się między innymi na częstotliwość, z jaką Polacy korzystają z kart. Dla 12,5% respondentów karta jest narzędziem regulowania codziennych należności, podczas gdy rok wcześniej takiej samej odpowiedzi udzieliło 6,5% badanych. Więcej osób niż w roku 2014 zadeklarowało także, że z karty korzysta 4-6 razy w tygodniu (19,9% badanych przy 13,1% w roku 2014) oraz że sięga po karty 2-3 razy w tygodniu (29,8% ankietowanych przy 19,4% w roku 2014).

Czterokrotnie mniej osób odpowiedziało, że po kartę sięga rzadziej niż raz w miesiącu.

Z badania wynika, że karty stały się obecnie przede wszystkim sposobem na płatność za codzienne zakupy: 55,3% badanych wskazało, że z elektronicznych płatności korzysta w sklepach. Na kolejnych miejscach znalazły się stacje benzynowe, wskazane przez 25% uczestników badania oraz restauracje, wybrane przez 14,8% respondentów. Kartą płacimy także za przyjazdy taksówkami, w urzędach i podczas zakupów w sieci.

Dynamiczny wzrost liczby użytkowników kart płatniczych wskazuje zarówno na większą elastyczność przedsiębiorców, sprzyjającą regulowaniu należności za pomocą kart, jak i wzrost świadomości Polaków co do zalet płatności elektronicznych. Wśród głównych powodów korzystania z karty respondenci wskazali przede wszystkim brak konieczności posiadania przy sobie gotówki. Taką odpowiedź wybrało 52,2% uczestników badania. 20,1% osób wybiera karty ze względu na wygodę, zaś 15,4% ceni przede wszystkim szybkość realizacji transakcji. 6,4% respondentów korzysta z kart, ponieważ umożliwiają zapłacenie dowolnej kwoty, 2,6% jako największą zaletę wskazało gwarancję bezpieczeństwa transakcji.

Największe przeszkody w rozwoju płatności elektronicznych


Jednym z celów projektu Verifone jest także zidentyfikowanie czynników, które mogą stymulować rozwój płatności elektronicznych w Polsce oraz elementów, które obecnie stanowią barierę w popularyzacji płatności kartą. W odpowiedzi na pytanie o największe przeszkody w korzystaniu z kart płatniczych respondenci wskazali przede wszystkim problem z bieżącą kontrolą stanu konta (34,1%), zbyt małą dostępność terminali płatniczych (30%), limity płatności kartą ustalane przez sklepy (20,7%) oraz brak możliwości płacenia kartą w maszynach samoobsługowych, takich jak biletomaty i parkomaty (9,7%). Jednocześnie prawie 9,5% badanych stwierdziło, że mimo chęci zapłacenia kartą często spotykają się z brakiem terminala płatniczego, zaś aż 55,2% przyznało, że taka sytuacja przydarzyła im się kilkukrotnie. 43,5% respondentów stwierdziło, że ilość terminali płatniczych w kraju jest niewystarczająca.

Wyniki badania firmy Verifone potwierdzają więc, że zbyt mała dostępność terminali płatniczych jest jednym z głównych czynników spowalniających rozwój płatności elektronicznych w Polsce. 49,6% uczestników badania zadeklarowało, że w przypadku powszechnego dostępu do terminali płatniczych zdecydowałoby się regulować swoje należności tylko za pomocą karty. W roku 2014 podobnej odpowiedzi udzieliło 35% respondentów. Jednocześnie, zgodnie z opiniami uczestników badania, największy potencjał do rozwoju elektronicznych instrumentów płatniczych tkwi obecnie w małych punktach handlowych i usługowych. To właśnie w takich miejscach Polacy chcieliby regulować rachunki za pomocą karty. 56,7% badanych stwierdziło, że płatności elektroniczne powinny być dostępne w większej liczbie małych sklepów, 40,7% wskazało na małe punkty usługowe. Inne lokalizacje, w których Polacy chętnie skorzystaliby z karty płatniczej to kioski (33,4% ), urzędy (31%) i bazary (25,2%). 19,6% osób partycypujących w badaniu stwierdziło także, że płatność kartą powinna być powszechnie akceptowana w taksówkach.

Metodologia badania: Badanie omnibusowe „Badanie korzystania z kart płatniczych” zostało przeprowadzone przez PBS Sp. z o.o. na zlecenie Verifone Sp. z o.o. w dniach 31.07 – 02.08.2015 roku oraz 14.08 – 16.08.2015 roku na reprezentatywnej grupie 2000 osób, użytkowników kart płatniczych z całej Polski.

/Verifone

2016-03-17
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców