Kilka tygodni temu firma www.StructuredRetailProducts.com (SRP.com) uruchomiła bazę danych dla polskiego rynku produktów strukturyzowanych. Można tam znaleźć aktualne oferty, ale także produkty, które były oferowane kilka czy kilkanaście miesięcy temu. W bazie znalazło się 365 produktów. W ocenie SRP.com Polacy zainwestowali w struktury już ponad 10,7 mld złotych, co stanowi ok. 1,5 proc. naszych oszczędności. Ciekawa funkcja to możliwość sprawdzenia produktów, które kończą się w najbliższym czasie. Szczególnie cenna z tego względu, że polskie instytucje finansowe stale uciekają do przodu – ważna jest bieżąca sprzedaż, a nie wyniki dotychczasowych produktów. W efekcie w wielu bankach informacje o zakończonych ofertach kompletnie znikają ze stron internetowych – tylko klienci wiedzą czy zarobili, czy nie.
Tymczasem z serwisu SRP.com można się dowiedzieć że 21 czerwca kończy się lokata BRE Banku. Inwestycja zakładała, że notowania firm sponsorujących mistrzostwa świata w piłce nożnej w 2006 roku będą lepsze niż wyceny ich bezpośrednich konkurentów. W efekcie inwestor zarobi, o ile Coca-cola pokona Pepsi, Adidas wygra z Nike itp. Jak się zakończy ten turniej? Warto spytać w BRE Banku – niestety bieżących notowań nigdzie nie znajdziemy. Jakie jeszcze produkty kończą się wkrótce? Na przykład roczna lokata BRE Banku oparta o kurs dolara – miała dać 6,6 proc. zysku jeśli kurs amerykańskiej waluty zmieści się w widełkach między 2,7 a 3 zł. Obecnie dolar kosztuje ok. 2,17 zł, w momencie oferowania lokata kosztował 2,82 zł. 11 czerwca natomiast kończy się 3-letnia polisa inwestycyjna oferowana przez Wartę i Kredyt Bank, gdzie zysk zależny jest od notowań indeksów pięciu giełd azjatyckich.
Serwis SRP.com dostępny jest przede wszystkim dla instytucji – dostęp do baz danych jest płatny (chociaż można uzyskać 2-tygodniowy, próbny dostęp). Na dłuższa metę jednak przeciętny polski inwestor nie skorzysta więc z zasobów tej bogatej bazy danych. A u nas? Nadal brakuje instytucji która zbierałaby informacje o produktach strukturyzowanych. Jak na razie w mediach pojawiają się tylko skrócone zestawienia (np. przygotowane przez Wealth Solutions dla Gazety Wyborczej kalendarium produktów strukturyzowanych). Siłą rzeczy są to jednak informacje bardzo skrócone. Wyróżnia się kilka mniejszych portali finansowych, które starają się zbierać informacje o aktualnej ofercie (m.in. wwwinwestowanie.org.pl). Z moich informacji wynika, że bardziej rozbudowaną bazę danych w ciągu kilku miesięcy stworzy firma Analizy Online monitorująca m.in. rynek funduszy inwestycyjnych i emerytalnych.
Tymczasem jednak polski inwestor zdany jest na łaskę przedstawicieli wybranych instytucji finansowych. Fakt faktem, że większość produktów strukturyzowanych to rozwiązania unikalne, nieporównywalne z innym, aktualnie dostępnymi. Jednak nie zawsze – przykładem jest wysyp rozwiązań opartych o indeks BNP Paribas o nazwie Millennium – nie mylić z polskim bankiem. Poszczególnie produkty znacząco różniły się parametrami – wiele zależało od apetytu prowizyjnego instytucji oferującej dane rozwiązanie. Niestety nie sądzę, by wielu inwestorów porównywało poszczególne oferty.
A co możemy znaleźć w czerwcowym menu? Według moich obliczeń około 15 produktów. Są to głównie polisy inwestycyjne o 3-, 4-letnim okresie trwania. Popularnym aktywem są w tej chwili surowce rolne – można je znaleźć w ofertach Warty, Kredyt Banku, BOŚ-a, Pekao oraz Delta Investments. Dwie instytucje: Citibank i PZU Życie proponują akcje spółek, które w ich ocenie powinny skorzystać na zmianach klimatycznych (a więc również m.in. firmy z branży rolnej). Popularne są strategie inwestycyjne obejmujące kilka klas aktywów oraz dające możliwość zmiany ich udziału zależnie od sytuacji na rynku. Na nich opierają się produkty Noble Banku, Open Finance i Wealth Solutions. Oryginalnością wyróżnia się z pewnością propozycja Banku Pocztowego, który kusi 7-miesięczną lokatą o oprocentowaniu zależnym o osiągnięć polskie reprezentacji na mistrzostwach Europy w piłce nożnej. Takie rozwiązania były i są bardzo popularne na rynku niemieckim i hiszpańskim. Dobrze że zawitały także na nasze podwórko – to prezentacji możliwości jakie dają produkty strukturyzowane.
Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru Przeglądu Finansowego Bankier.pl. Chcesz otrzymywać aktualne informacje, nowe wywiady oraz podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijającego tygodnia ze świata finansów?
Zapisz się na bezpłatną subskrypcję Przeglądu Finansowego Bankier.pl, by w każdy poniedziałek otrzymywać najnowszy numer naszego tygodnika.
Zapraszamy na http://www.bankier.pl/przeglad/! |