PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjePrzejrzysty bank

Przejrzysty bank

Informacje 14.01.2008 (06:58)

Trend do zwiększania zakresu informacji, które muszą być podawane przez banki klientom występuje także w Polsce. Zgodnie z ustawą Prawo bankowe (art. 111) banki powinny ogłaszać w miejscu świadczenia usług, w sposób ogólnie dostępny m.in. następujące informacje:

– stosowane stawki oprocentowania środków na rachunkach bankowych, kredytów i pożyczek (w przypadku kredytów i pożyczek maksymalne oprocentowanie nie może przekraczać czterokrotność stopy kredytu lombardowego),

– stosowane stawki prowizji i wysokość pobieranych opłat (w odniesieniu do kredytów konsumenckich maksymalna wysokość prowizji i opłat może wynosić 5 proc. ich wartości),

– terminy kapitalizacji odsetek,

– stosowane kursy walutowe,

– bilans wraz z opinią biegłego rewidenta za ostatni okres podlegający badaniu (co do zasady roczny),

– skład zarządu i rady nadzorczej banku.

Banki spółdzielcze są zobowiązane, oprócz powyższych informacji, podać także obszar swojego działania oraz bank zrzeszający, z którym są zrzeszone.

Zgodnie z Ustawą o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym (art. 38b) banki są obowiązane m.in. do informowania swoich klientów o:

– swojej sytuacji ekonomiczno-finansowej,

– uczestnictwie w obowiązkowym systemie gwarantowania depozytów i zasadach jego funkcjonowania.

Według rekomendacji nadzorczej S, odnoszącej się do ekspozycji kredytowych zabezpieczonych hipotecznie, banki powinny dołożyć wszelkich starań, aby informacje przekazywane klientom były zrozumiałe, jednoznaczne i czytelne. Jednocześnie, zgodnie z rekomendacją S, przy przekazywaniu informacji banki powinny uwzględniać poziom wiedzy klientów.

Obowiązki

Pytania jakie nasuwają się na tle powyższych wymogów są następujące:

– czy banki wywiązują się z wyżej wskazanych obowiązków, w tym z wymogu informowania swoich klientów o sytuacji ekonomiczno-finansowej?

– jaki powinien być tryb i zakres podawanych informacji, czy wyłożenie ulotek w placówkach bankowych jest wystarczającym kanałem dystrybucji informacji?

– czy kontrola przestrzegania przez banki powyższych wymogów jest wystarczająca?

Wbrew pozorom odpowiedź na powyższe pytania nie jest prosta i nie powinno się uogólniać wniosków. Wydaje się jednocześnie, że zakres informowania klientów bankowych nie jest jeszcze wystarczający w Polsce. Każdy czytelnik sam może znaleźć odpowiedź na niektóre z powyższych pytań, m.in. odpowiadając sobie na następujące pytania: czy będąc klientem banku został poinformowany o sytuacji ekonomiczno-finansowej banku?, czy widział i analizował bilans banku?, czy są trudności w dotarciu do tego rodzaju informacji? Trzeba jednocześnie podkreślić, że przepisy w zakresie obowiązku informowania klientów są dosyć lakoniczne, gdyż nie wskazują m.in. jak często i w jakim zakresie bank ma informować klienta o swojej sytuacji ekonomiczno-finansowej. Równie dobrze można stwierdzić, że informacja typu: „sytuacja ekonomiczno-finansowa banku jest stabilna” jest wystarczająca. Równocześnie należy wyraźnie podkreślić, że sama analiza bilansu nie pozwoli uzyskać informacji na temat rzeczywistej sytuacji banku, ze względu na brak niektórych istotnych danych, przykładowo na temat jakości portfela kredytowego. A zatem stwierdzenie, że sytuacja ekonomiczno-finansowa banku jest stabilna oraz przeprowadzenie analizy bilansu banku nie są wystarczające do jego kompleksowej oceny.

Zaufanie

Zwiększenie przejrzystości działalności bankowej ma służyć m.in. budowaniu zaufania do banków. Banki postrzegane są bowiem jako instytucje zaufania publicznego. Na tym tle powstaje pytanie: czy rzeczywiście wzrost przejrzystości działalności bankowej wpływa na poziom zaufania klientów do banków?

Zwiększenie przejrzystości działalności bankowej ma dwa wymiary, tzn. może pociągać za sobą zarówno pozytywne, jak i negatywne zjawiska. Bez wątpienia klient ma prawo wiedzieć jakie ryzyko podejmuje angażując swoje środki w danym banku. Informacja skierowana do klienta powinna zawierać zarówno wskazanie na potencjalne korzyści, jak i na ryzyko. Jednocześnie bank charakteryzujący się przejrzystą działalnością, pozytywnym wizerunkiem, w dobrej kondycji ekonomiczno-finansowej może korzystać z tzw. premii.

Przejrzystość informacji podawanych do publicznej wiadomości ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk w przypadku banków przestrzegających reguł sztuki bankowej, banków charakteryzujących się dobrą sytuacją ekonomiczno-finansową. Inaczej rzecz wygląda w odniesieniu do banków w trudnej sytuacji ekonomiczno-finansowej. Jeżeli do publicznej wiadomości zostanie podana informacja o poważnych problemach banku, oznacza to z dużym prawdopodobieństwem wystąpienie runu na bank i możliwość wystąpienia paniki oraz efektu zarażenia na rynku bankowym. Z tego też powodu informacje o działalności bankowej podawane do publicznej wiadomości powinny być wyważone i dogłębnie przemyślane.

Prawo czy praktyka

Wydaje się, że nie jest właściwym rozwiązaniem kompleksowe regulowanie przejrzystości rynku w drodze regulacji prawnych, w tym norm nadzorczych. Być może jest to pole, które powinno być określone tzw. dobrymi praktykami rynkowymi oraz zasadami konkurencji. W przypadku bowiem, gdy dany bank zacznie informować swoich klientów szerzej niż dotychczas, należy z dużym prawdopodobieństwem domniemywać, że zrobią to także konkurenci.

Stworzenie i stosowanie dobrych praktyk w zakresie informowania klientów bankowych nie jest prostym przedsięwzięciem, mając na względzie wielowątkowość problemu. Tylko w kilku krajach europejskich istnieją tzw. dobre praktyki w odniesieniu do polityki informacyjnej klientów bankowych. Krajami tymi są: Bułgaria, Czechy, Irlandia, Rumunia, Węgry, Wielka Brytania. Trzeba jednocześnie zaznaczyć, że wzrasta zainteresowanie potrzebą opracowania dobrych praktyk w zakresie informowania klientów bankowych. Jako przykład można wskazać inicjatywę Komisji Europejskiej i EFDI (European Forum of Deposit Insurers – Europejskiego Forum Gwarantów Depozytów). Jednym z przejawów tej inicjatywy jest powołanie grupy roboczej EFDI, która ma określić zasady informowania deponentów o systemach gwarantowania depozytów. Grupie tej przewodniczy Polska – Bankowy Fundusz Gwarancyjny.

Gwarantowanie depozytów

Jednym z elementów informowania klientów bankowych o sytuacji ekonomiczno-finansowej banku, wypracowanym przez niektóre systemy gwarantowania depozytów, jest uzależnienie opłat na rzecz systemu gwarantowania depozytów od poziomu ryzyka podejmowanego przez bank i podawanie w jakiej grupie ryzyka znajduje się bank. Wysokość opłat na rzecz systemów gwarantowania depozytów uzależniona od poziomu ryzyka występuje tylko w 6 krajach unijnych: Finlandii, Francji, Portugalii, Rumunii, Szwecji i we Włoszech.

Uzależnienie wysokości opłat na rzecz systemów gwarantowania depozytów od poziomu ryzyka jest oczywiście „sprawiedliwe”, przy czym ma wpływ na stopień zagrożenia upadłości banku. Oczywiste wydaje się, że bank, którego klienci będą korzystali z dużym prawdopodobieństwem z wypłat kwot gwarantowanych powinien płacić więcej na system gwarantowania depozytów niż bank będący w dobrej sytuacji ekonomiczno-finansowej. Jednocześnie klienci banku zagrożonego upadłością powinni mieć świadomość podejmowanego ryzyka. Z drugiej jednak strony, jeżeli bank będący w trudnej sytuacji ekonomiczno-finansowej będzie płacić więcej na system niż inne banki oraz klienci zaczną wycofywać swoje depozyty z banku pogłębi to dodatkowo jego problemy i zwiększy ryzyko jego upadłości.

Waga edukacji

Reasumując należy stwierdzić, że stopień przejrzystości działalności bankowej wzrasta. Teoretycznie klienci bankowi, coraz więcej wiedzący na temat działalności bankowej, mają zagwarantowany dostęp do informacji o działalności bankowej, jego sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz oferowanych produktach i usługach bankowych. Praktycznie rzecz ujmując wydaje się, że jest jeszcze wiele do zrobienia w zakresie informowania społeczeństwa na temat działalności bankowej. Znajomość reguł panujących na rynku bankowym, rzetelna wiedza na temat sytuacji ekonomiczno-finansowej banków, zasad działania systemu gwarantowania depozytów są szczególnie ważne w momencie wystąpienia ewentualnych niepokojów, kryzysu na rynku bankowym. Edukowanie klienta bankowego w takim momencie jest działaniem spóźnionym. Należy to czynić systematycznie, w sposób przemyślany oraz nieagresywny, gdyż nadmierne informowanie klienta bankowego może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. W procesie tym należy rozróżnić proces edukacji od reklamy produktów i usług bankowych oraz wizerunku banku. Oczywiste jest, że proces edukacji, informowania klientów bankowych wymaga czasu i jest przedsięwzięciem generującym koszty, a banki dążą do ich ograniczania. Podkreślić należy ponadto, że przejrzystość działalności bankowej nie chroni banków i systemu bankowego przed problemami (przykładem może być Wielka Brytania, w której regulacje kładą duży nacisk na przejrzystość). Wskazać należy także, że przejrzystość rynku w momencie wystąpienia problemów może je dodatkowo potęgować.

Autorka jest prezesem Bankowego Funduszu Gwarancyjnego

gazeta bankowa 2008-01-14
Redakcja PRNews.pl
Tagi: gazeta bankowa

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców