PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjePrzekonują, że windykacja ma dziś niewiele wspólnego z standardem sprzed 10 lat. Teraz liczy się klient

Przekonują, że windykacja ma dziś niewiele wspólnego z standardem sprzed 10 lat. Teraz liczy się klient

Informacje 17.02.2025 (10:15) informacja prasowa
Kredyty

Jeszcze do niedawna w branży windykacyjnej panowała zasada: „cel uświęca środki”. Co to oznaczało w praktyce? Windykacja koncentrowała się wyłącznie na skuteczności, czyli odzyskaniu należności, podczas gdy sposób jej przeprowadzenia miał drugorzędne znaczenie. Nie zwracano uwagi na to, jakie emocje i konsekwencje pozostawia proces windykacyjny zarówno po stronie wierzyciela, jak i dłużnika. Jednak ciągły wymóg zmian spowodował, że obecna windykacja ma niewiele wspólnego z standardem sprzed 10 czy 15 lat.

fot. Mikhail Nilov / Pexels

W ciągu ostatnich lat proces windykacyjny uległ licznym transformacjom. Jak zmieniały się oczekiwania wierzycieli i dłużników? Jakie wyzwania stoją przed branżą windykacyjną w kolejnych latach?

Najważniejszy jest klient

W ostatnich latach podejście do terminu „klient” w branży windykacyjnej przeszło znaczącą metamorfozę. O ile dawniej odnosiło się ono wyłącznie do wierzyciela, czyli podmiotu zgłaszającego należność do windykacji, o tyle dziś obejmuje również dłużnika. Ta zmiana odzwierciedla głęboką ewolucję całej branży, która coraz bardziej koncentruje się na budowaniu partnerskich relacji i indywidualnym podejściu do obu stron procesu windykacyjnego.

– Współcześnie te dobre firmy windykacyjne zdają sobie sprawę, że skuteczne odzyskiwanie należności wymaga działań dostosowanych do potrzeb zarówno wierzyciela, jak i dłużnika. Kluczowe znaczenie ma etyczne podejście do procesu, oparte na empatii, dialogu i realnym zrozumieniu sytuacji finansowej dłużnika. Właściwie prowadzone negocjacje, nastawione na znalezienie rozwiązania satysfakcjonującego obie strony, często okazują się skuteczniejsze niż tradycyjne, restrykcyjne metody dochodzenia należności – mówi Jacek Dżumak, Team Leader z Pactus.eu.

Rośnie także świadomość przedsiębiorców w zakresie przepisów prawa oraz praw i obowiązków stron procesu windykacyjnego. Firmy windykacyjne, prowadząc postępowania, muszą mieć na uwadze to, że po drugiej stronie znajduje się nie tylko dłużnik, ale często również partner biznesowy, który znalazł się w trudnej sytuacji i potrzebuje wsparcia w jej rozwiązaniu. Współpraca zamiast konfrontacji to kierunek, który zyskuje na znaczeniu i wpisuje się w nowoczesne standardy etycznej windykacji.

Komunikacja kluczem do sukcesu

Kluczowym elementem skutecznych działań windykacyjnych jest właściwa komunikacja między wszystkimi stronami zaangażowanymi w sprawę. Współcześni klienci oczekują wielokanałowego, spersonalizowanego dialogu, wspieranego nowoczesnymi technologiami. Szeroki wachlarz dostępnych form kontaktu umożliwia firmom skuteczne dotarcie do każdego klienta.

– Pierwsze doświadczenia firm, które wdrożyły chatboty i voiceboty, pokazują zarówno korzyści, jak i ograniczenia tych technologii. Z jednej strony pozwalają one na szybki i wygodny kontakt z dostawcą usług, z drugiej – brak empatii i świadomość rozmowy z maszyną mogą stanowić barierę w budowaniu relacji. Dlatego widzimy coraz większą rolę sztucznej inteligencji, która umożliwia analizę przebiegu rozmowy oraz dostosowywanie komunikatów do tonu wypowiedzi i reakcji klienta. Takie rozwiązanie pozwala nie tylko na większą personalizację, ale również na lepsze dopasowanie treści do historii płatniczej i reputacji klienta, co zwiększa skuteczność działań windykacyjnych – wskazuje Jacek Dżumak, Team Leader z Pactus.eu.

Elastyczność w licznych aspektach

Dynamiczny rozwój gospodarki, postępująca cyfryzacja oraz nieustannie zmieniające się regulacje prawne sprawiają, że branża windykacyjna musi wykazywać się dużą elastycznością i zdolnością do szybkiego dostosowywania się do nowych realiów rynkowych. Efekt? Coraz większa automatyzacja działań i rosnący udział sztucznej inteligencji w procesach odzyskiwania należności. Jednocześnie firmy windykacyjne muszą błyskawicznie reagować na zmiany prawne dotyczące dochodzenia przeterminowanych płatności, dostosowując swoje strategie do nowych regulacji.

– Wierzyciele oczekują dziś indywidualnego podejścia do swoich spraw – chcą, aby firma windykacyjna miała gotowy, skuteczny plan działania. Właśnie tutaj kluczową rolę odgrywa sztuczna inteligencja.. Dzięki analizie dostępnych o dłużniku danych AI pomaga rekomendować najlepszą strategię postępowania, zwiększając szanse na odzyskanie należności – wskazuje Jacek Dżumak, Team Leader z Pactus.eu i dodaje:

– Rozwój cyfrowych platform umożliwia wierzycielom samodzielne zarządzanie windykacją, monitorowanie spraw w czasie rzeczywistym oraz automatyzację kontaktu z dłużnikami.

Dostępność postępowania sądowego, zwłaszcza w formie Elektronicznego Postępowania Upominawczego (EPU), stawia przed firmami windykacyjnymi nowe wyzwania. Muszą one oferować rozwiązania, które są nie tylko skuteczne, ale także intuicyjne i łatwe w użyciu. Tylko w ten sposób mogą przekonać klientów, że warto skorzystać z ich usług zamiast kierować sprawę na drogę sądową.

Windykacja i edukacja

Coraz więcej klientów oczekuje od firm windykacyjnych kompleksowego podejścia do rozwiązywania problemów płatniczych. Oprócz samego odzyskiwania należności, firmy te coraz częściej pełnią rolę doradców i edukatorów, pomagając zwiększać świadomość finansową swoich klientów.

– Ich działania obejmują nie tylko informowanie płatników o konsekwencjach opóźnień, ale także udzielanie praktycznych wskazówek dotyczących zarządzania finansami, edukację w zakresie restrukturyzacji zadłużenia oraz wdrażanie strategii prewencyjnych, które pomagają unikać problemów płatniczych w przyszłości – podsumowuje Team Leader z Pactus.eu.

Zrozumienie skutków zadłużenia, budowanie pozytywnych relacji oraz świadomość dostępnych rozwiązań po obu stronach procesu windykacyjnego przekładają się na wyższą skuteczność działań i długoterminową stabilność finansową klientów. Dodatkowo otwarcie na dialog i na nowe technologie pozwalają nie tylko sprostać nowym oczekiwaniom uczestników procesu windykacyjnego, ale także rozwiązywać problemy płatnicze w duchu win-win, zadowalając obie strony.

Źródło: Pactus.eu

2025-02-17
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców