PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
    • Polska bankowość w liczbach – raporty kwartalne
    • Aktywa banków
    • Bankomaty
    • Bankowość mobilna
    • Bankowość internetowa
    • Konta
    • Karty debetowe
    • Karty kredytowe
    • Karty HCE
    • Kredyty hipoteczne
    • Liczba klientów
    • Placówki
    • Zatrudnienie
    • e-administracja
  • Instytucje
    • Aegon
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • Diners Club
    • DNB
    • EuropAssistance
    • First Data
    • Getin Noble Bank
    • HSBC Polska
    • Idea Bank
    • ING Bank Śląski
    • Inteligo
    • Marken Systemy Antywirusowe
    • Mastercard
    • mBank
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • Polski Standard Płatności
    • Provema
    • Prudential
    • PZU
    • Raiffeisen Polbank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • Standard Chartered Polska
    • T-Mobile Usługi Bankowe
    • Toyota Bank Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Pod lupą
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Who is who
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjePSD2 oznacza dla banków walkę lojalność klientów z fintechami. Oraz firmami takimi jak Google, Amazon, Facebook, Apple czy Alibaba

PSD2 oznacza dla banków walkę lojalność klientów z fintechami. Oraz firmami takimi jak Google, Amazon, Facebook, Apple czy Alibaba

Informacje 14.03.2019 (15:18) informacja prasowa

Już jutro polskie banki otworzą środowiska testowe przygotowane dla TPP w ramach wdrażania w życie unijnej dyrektywy PSD2. Uprawnione podmioty trzecie, którym banki zgodnie z regulacją mają zapewnić możliwość korzystania z danych swoich klientów, sprawdzą sprawność intefejsów API. Produkcyjnie będą mogły korzystać z nich od 14 września 2019 roku. Otwarta bankowość oznacza ostrą walkę o lojalność klientów z fintechami, a także między samymi bankami. Tymczasem za rogiem czai się też konkurencja ze strony internetowych gigantów – tzw. GAFAA (Google, Amazon, Facebook, Apple, Alibaba).

Adam J. Kępa, VP, Head of Growth ITMAGINATION

W piątek upłynie termin, od którego banki w Unii Europejskiej muszą udostępnić dokumentację i interfejsy (API) do testowania uprawnionym podmiotom trzecim (Third Party Provider, TPP). Wymogi te wynikają z unijnej dyrektywy PSD2 (Payment Services Directive 2), która formalnie weszła w życie w Polsce 13 stycznia 2018 roku. Przez trzy miesiące banki będą prowadzić konsultacje z fintech’ami na temat poprawności działania wypracowanych interfejsów i identyfikować ewentulane obszary do dopracowania. Przez kolejne trzy miesiące, do września 2019 r., banki będą miały czas na finalne poprawki.

Do udostępnienia fintechom i innym bankom w pełni funkcjonalnych API musza być gotowe do 14 września 2019 roku. To wtedy, w ramach otwartej bankowości, za zgodą klientów podmioty trzecie będą miały możliwość wglądu w ich rachunki w bankach i inicjowania oraz realizacji płatności w ich imieniu. Tego dnia „dane bankowe”, po raz pierwszy w historii, opuszczą banki w majestacie prawa. Podmioty trzecie (TPP) będą musiały chronić tajemnicę bankową klientów analogicznie, jak tradycyjne instytucje finansowe.

  1. Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Dyrektywa PSD2 przewiduje wprowadzenie przez banki tzw. silnego uwierzytelnienia klienta (Strong Customer Authentication). Oznacza to, że banki muszą przekonać klientów do dwuetapowej weryfikacji tożsamości (SCA). Od września 2019 roku logując się na swoje konto bankowe, klient będzie musiał użyć co najmniej dwóch niezależnych metod weryfikacji jego tożsamości. Każda z nich będzie musiała pochodzić z jednej z 3 kategorii zabezpieczeń: opatych o wiedzę (hasła, kod PIN), posiadanie (karta płatnicza, telefon) lub wykorzystujących biometrię (odcisk palca, skan siatkówki lub tęczówki).

– Silne uwierzytelnienie będzie wymagało więcej czasu na logowanie lub dokonanie transakcji. Zatem w początkowej fazie wdrożeń SCA może pogorszyć doświadczenie użytkownika, poprzez odejście od „one-click payment”. Dlatego banki muszą zadbać o to, by klienci dobrze zrozumieli, że te nowe wymogi służą zabezpieczeniu ich pieniedzy i danych przed kradzieżą lub wyciekiem– zaznacza Adam J. Kępa, VP, Head of Growth w ITMAGINATION.

Ekspert ITMAGINATION podkreśla, że część banków w Polsce była gotowa do otwarcia swoich systemów z wyprzedzeniem i wystawiła dane za pomocą API przed ustawowym terminem. Wiele musi nadal modernizować swoje systemy IT, do czasu wejścia w życie przepisów. Taka zmiana wymaga przebudowy warsty integracyjnej („Integration Layer”). Odpowiada ona za dostarczanie danych pomiędzy systemami bankowymi a systemami zewnętrznymi, i ma własną logikę biznesową, która zapewnia obługę klienta w wielu kanałach jednocześnie oraz dostarcza w czasie rzeczywistym odpowiednie dane w odpowiednim miejscu i czasie.

  1. Walka o lojalnych klientów

Badania pokazują, że otwarta bankowość przełoży się na poprawę jakości obsługi klienta i tzw. customer experience. W raporcie „2019 Ovum ICT Enterprise Insights” 75 proc. banków w UE potwierdzilło,  że PSD2 umożliwi im zwiększenie innowacji poprzez współpracę z fintech’ami. Co więcej, 83 proc.  respondentów deklaruje, że ma jasno zdefiniowaną strategię dotyczącą ich interefejsów i udostępniania danych klientów TPP.

– Zmuszone dyrektywą banki zmieniają się na lepsze. Co więcej znakomita większość z nich realizuje nowe strategie, ponieważ otwarta bankowoćć daje szansę na poprawę jakości obsługi klientów banku. Jak pokazuje badanie Związku Banków Polskich i KPMG, opublikowane kilka dni temu, banki cieszą się ogromnym zaufaniem w stosunku do reszty konkurentów (41 proc. respondentów). Doświadczenia z wdrożenia otwartej bankowości w Wielkiej Brytanii wskazują, że banki powinny postrzegać najbliższy rok jako czas na szukanie nowych pomysłów i nowych partnerstw, szczególnie na  rynku eCommerce. Da im to szansę na zaopiekowanie się klientem, który stanie się bardziej lojalny w momencie, gdy bank zacznie dostarczać usługi na wyższym poziomie. A odpowiednia jakość obsługi w kanałach cyfrowych ma duże znaczenie. Dla przykładu 52 proc. klientów w Wielkiej Brytanii zmieniło dostawców usług w ciągu ostatnich dwóch lat ze względu na ich niską jakość – mówi Adam J. Kępa. – Wykorzystując takie innowacje, jak analityka behawioralna, sztuczna inteligencja i big data banki są w stanie identyfikować preferencje każdego z klientów i oferować mu usługi zgodne z jego indywidualnymi potrzebami i stylem życia. W świecie otwartej bankowości będą mieć do tego coraz więcej danych. Skutecznie wykorzystane będą one stanowiły świetną podstawę do budowania bliskiej relacji z poszczególnymi klientami – dodaje.

  1. Światowi giganci wchodzą do gry

Przytoczone wyżej badanie ZBP i KPMG wskazuje, że aż  40 proc. banków w Polsce postrzega jako swoją konkurencję w pierwszym roku po wdrożeniu PSD2 inne banki. Ale już w ciągu kilku najbliższych lat większość respondentów z sektora (53 proc.) uważa, że to firmy GAFAA będą bardziej aktywne i staną się dla nich konkurencją.

Banki czeka zatem starcie z bardzo groźnym przeciwnikiem. Po faktycznym wejściu w życie PSD2, za pół roku światowi giganci również będą mogli oferować usługi finansowe korzystając z udostępnionych przez banki danych klientów. Badania prowadzone przez Accenture pokazują, że 41 proc. przedstawicieli pokolenia X i Z chętnie rozważyłoby przejście na usługi finansowe świadczone przez GAFAA.- Konkurencja małych, innowacyjnych fintechów może okazać się niczym groźnym, kiedy do walki o finanse konsumentów staną hegemonii świata online. Ich doświadczenie w zakresie projektowania ultra ergonomicznych usług, poparte milionami testów A/B pod kątem poprawy UX i ogromny potencjał całej masy danych o użytkownikach, którymi już dziś dysponują, to prawdziwa „broń masowego rażenia”. Umiejętność mądrego wykorzystania big data i skutecznego prognozowania, tak aby klient czuł, że bank autentycznie opiekuje się nim w wielu różnych aspektach życia nie są już inetresującą nowinką. Niedługo będzie to „być albo nie być” instytucji finansowych – mówi Adam J. Kępa.

Źródło: ITMAGINATION

2019-03-14
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 3 popularne cyberoszustwa finansowe, przez które możesz wpaść w długi. Sprawdź, jak się przed nimi ustrzec
12.08.2022 (12:22) – informacja prasowa

3 popularne cyberoszustwa finansowe, przez które możesz wpaść w długi. Sprawdź, jak się przed nimi ustrzec

Według danych zebranych na zlecenie BIK, aż 84% Polaków obawia się wykorzystania swoich personaliów w wyniku …

a Analizy 0 Raport Kearney: Spora grupa klientów banków nadal potrzebuje obsługi w placówkach
12.08.2022 (12:15) – informacja prasowa

Raport Kearney: Spora grupa klientów banków nadal potrzebuje obsługi w placówkach

21 proc. klientów europejskich banków detalicznych przyznało, że nie korzysta z fizycznych oddziałów bankowych. …

a Kariera w finansach 0 L4 na stres? Aż 2/3 pracowników zauważyło u siebie symptomy wypalenia zawodowego
12.08.2022 (11:29) – informacja prasowa

L4 na stres? Aż 2/3 pracowników zauważyło u siebie symptomy wypalenia zawodowego

12 sierpnia ustanowiono Światowym Dniem Pracoholika. Jak wskazuje OECD, pracownicy w Polsce plasują się w …

a 0 Moje Akcje PZU otwiera się na inwestorów Alior Banku
12.08.2022 (11:26) – informacja prasowa

Moje Akcje PZU otwiera się na inwestorów Alior Banku

PZU rozwija swój program lojalnościowy dla inwestorów indywidualnych. Od dziś do Moje Akcje PZU mogą przystępować …

a 0 Getin Bank podnosi oprocentowanie lokat i rozszerza ofertę Lokaty Rentierskiej na segment klientów detalicznych
12.08.2022 (11:20) – informacja prasowa

Getin Bank podnosi oprocentowanie lokat i rozszerza ofertę Lokaty Rentierskiej na segment klientów detalicznych

Getin Bank podwyższa oprocentowanie na Lokacie Mobilnej Na Start do 6,5% w skali roku i rozszerza ofertę Lokaty …

a 0 TUZ Ubezpieczenia otwiera pierwszy punkt w Warszawie
11.08.2022 (14:22) – informacja prasowa

TUZ Ubezpieczenia otwiera pierwszy punkt w Warszawie

Nowy punkt obsługi klienta TUZ Ubezpieczenia mieści się w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 41. Jest zaprojektowany …

PRNews.pl

Zobacz również

Złożono ok. 850 tys. wniosków o wakacje kredytowe

Złożono ok. 850 tys. wniosków o wakacje kredytowe

Około 850 tys. wniosków o wakacje kredytowe…

Revolut udostępnił płatności odroczone – Pay Later

Revolut udostępnił płatności odroczone – Pay Later

Revolut wchodzi na polski rynek z nowym…

Karta biometryczna trafia pod strzechy. Płatność uwierzytelniana jest odciskiem palca

Karta biometryczna trafia pod strzechy. Płatność uwierzytelniana jest odciskiem palca

O karcie biometrycznej pisaliśmy już na łamach Bankier.pl.…

Media: Paweł Guza nowym prezesem PKO BP? Iwona Duda zrezygnowała z tej funkcji

Media: Paweł Guza nowym prezesem PKO BP? Iwona Duda zrezygnowała z tej funkcji

Prezes PKO BP Iwona Duda złożyła rezygnację…

Najlepsze lokaty kwartalne w sierpniu. Kolejny ranking z „7” z przodu

Najlepsze lokaty kwartalne w sierpniu. Kolejny ranking z „7” z przodu

Lokując 10 000 zł na lokacie kwartalnej, można…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

gbartosz83:

problem polega na tym, że to nie są banki notowane na giełdzie, nie …

wt, 9 sie 2022 (11:06) • W II kw. 2022 r. wyniki Banku Pekao pod wpływem kosztów regulacyjnych i rezerw

Xandi:

Czy podobne raporty publikują także inne banki? Zastanawia mnie sytuacja Plus Banku i …

pon, 8 sie 2022 (21:35) • W II kw. 2022 r. wyniki Banku Pekao pod wpływem kosztów regulacyjnych i rezerw

Krzysztof Trojak:

Co to za bełkot? …

pon, 8 sie 2022 (06:20) • Notus Finanse wchodzi do świata Decentraland

Uczesane myśli:

👍 …

pt, 5 sie 2022 (16:52) • Rynek faktoringu urósł w pierwszym półroczu 2022 r. o jedną trzecią

Michał Kamiński:

zdecydowanie faktoring to ciekawa alternatywa dla kredytów, do tego nie jest ważna zdolność …

nie, 31 lip 2022 (18:37) • Rynek faktoringu urósł w pierwszym półroczu 2022 r. o jedną trzecią

  • Kredyt gotówkowy
  • Pit 36
  • 1 procent
  • Pit 11
  • SMART Bankier
  • Kalkulator kredytowy Bankier SMART
  • Pit 39
  • Pit online
  • Pit 37
  • Pit 8c
  • Rozliczenie PIT
  • Kalkulator brutto netto
  • Twój e-pit
  • Pit 28
  • Przelicznik walut
  • Ranking ROR Bankier SMART
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2022 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców