PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
    • Polska bankowość w liczbach – raporty kwartalne
    • Aktywa banków
    • Bankomaty
    • Bankowość mobilna
    • Bankowość internetowa
    • Konta
    • Karty debetowe
    • Karty kredytowe
    • Karty HCE
    • Kredyty hipoteczne
    • Liczba klientów
    • Placówki
    • Zatrudnienie
    • e-administracja
  • Instytucje
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • Diners Club
    • DNB
    • EuropAssistance
    • First Data
    • Getin Noble Bank
    • HSBC Polska
    • Idea Bank
    • ING Bank Śląski
    • Inteligo
    • Marken Systemy Antywirusowe
    • Mastercard
    • mBank
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • Polski Standard Płatności
    • Provema
    • Prudential
    • PZU
    • Raiffeisen Polbank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • Standard Chartered Polska
    • T-Mobile Usługi Bankowe
    • Toyota Bank Polska
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Pod lupą
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Who is who
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjePSD2 oznacza dla banków walkę lojalność klientów z fintechami. Oraz firmami takimi jak Google, Amazon, Facebook, Apple czy Alibaba

PSD2 oznacza dla banków walkę lojalność klientów z fintechami. Oraz firmami takimi jak Google, Amazon, Facebook, Apple czy Alibaba

Facebook0 Twitter0 Wykop Google+ Linked in0
Informacje 14.03.2019 (15:18) informacja prasowa

Już jutro polskie banki otworzą środowiska testowe przygotowane dla TPP w ramach wdrażania w życie unijnej dyrektywy PSD2. Uprawnione podmioty trzecie, którym banki zgodnie z regulacją mają zapewnić możliwość korzystania z danych swoich klientów, sprawdzą sprawność intefejsów API. Produkcyjnie będą mogły korzystać z nich od 14 września 2019 roku. Otwarta bankowość oznacza ostrą walkę o lojalność klientów z fintechami, a także między samymi bankami. Tymczasem za rogiem czai się też konkurencja ze strony internetowych gigantów – tzw. GAFAA (Google, Amazon, Facebook, Apple, Alibaba).

Adam J. Kępa, VP, Head of Growth ITMAGINATION

W piątek upłynie termin, od którego banki w Unii Europejskiej muszą udostępnić dokumentację i interfejsy (API) do testowania uprawnionym podmiotom trzecim (Third Party Provider, TPP). Wymogi te wynikają z unijnej dyrektywy PSD2 (Payment Services Directive 2), która formalnie weszła w życie w Polsce 13 stycznia 2018 roku. Przez trzy miesiące banki będą prowadzić konsultacje z fintech’ami na temat poprawności działania wypracowanych interfejsów i identyfikować ewentulane obszary do dopracowania. Przez kolejne trzy miesiące, do września 2019 r., banki będą miały czas na finalne poprawki.

Do udostępnienia fintechom i innym bankom w pełni funkcjonalnych API musza być gotowe do 14 września 2019 roku. To wtedy, w ramach otwartej bankowości, za zgodą klientów podmioty trzecie będą miały możliwość wglądu w ich rachunki w bankach i inicjowania oraz realizacji płatności w ich imieniu. Tego dnia „dane bankowe”, po raz pierwszy w historii, opuszczą banki w majestacie prawa. Podmioty trzecie (TPP) będą musiały chronić tajemnicę bankową klientów analogicznie, jak tradycyjne instytucje finansowe.

  1. Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Dyrektywa PSD2 przewiduje wprowadzenie przez banki tzw. silnego uwierzytelnienia klienta (Strong Customer Authentication). Oznacza to, że banki muszą przekonać klientów do dwuetapowej weryfikacji tożsamości (SCA). Od września 2019 roku logując się na swoje konto bankowe, klient będzie musiał użyć co najmniej dwóch niezależnych metod weryfikacji jego tożsamości. Każda z nich będzie musiała pochodzić z jednej z 3 kategorii zabezpieczeń: opatych o wiedzę (hasła, kod PIN), posiadanie (karta płatnicza, telefon) lub wykorzystujących biometrię (odcisk palca, skan siatkówki lub tęczówki).

– Silne uwierzytelnienie będzie wymagało więcej czasu na logowanie lub dokonanie transakcji. Zatem w początkowej fazie wdrożeń SCA może pogorszyć doświadczenie użytkownika, poprzez odejście od „one-click payment”. Dlatego banki muszą zadbać o to, by klienci dobrze zrozumieli, że te nowe wymogi służą zabezpieczeniu ich pieniedzy i danych przed kradzieżą lub wyciekiem– zaznacza Adam J. Kępa, VP, Head of Growth w ITMAGINATION.

Ekspert ITMAGINATION podkreśla, że część banków w Polsce była gotowa do otwarcia swoich systemów z wyprzedzeniem i wystawiła dane za pomocą API przed ustawowym terminem. Wiele musi nadal modernizować swoje systemy IT, do czasu wejścia w życie przepisów. Taka zmiana wymaga przebudowy warsty integracyjnej („Integration Layer”). Odpowiada ona za dostarczanie danych pomiędzy systemami bankowymi a systemami zewnętrznymi, i ma własną logikę biznesową, która zapewnia obługę klienta w wielu kanałach jednocześnie oraz dostarcza w czasie rzeczywistym odpowiednie dane w odpowiednim miejscu i czasie.

  1. Walka o lojalnych klientów

Badania pokazują, że otwarta bankowość przełoży się na poprawę jakości obsługi klienta i tzw. customer experience. W raporcie „2019 Ovum ICT Enterprise Insights” 75 proc. banków w UE potwierdzilło,  że PSD2 umożliwi im zwiększenie innowacji poprzez współpracę z fintech’ami. Co więcej, 83 proc.  respondentów deklaruje, że ma jasno zdefiniowaną strategię dotyczącą ich interefejsów i udostępniania danych klientów TPP.

– Zmuszone dyrektywą banki zmieniają się na lepsze. Co więcej znakomita większość z nich realizuje nowe strategie, ponieważ otwarta bankowoćć daje szansę na poprawę jakości obsługi klientów banku. Jak pokazuje badanie Związku Banków Polskich i KPMG, opublikowane kilka dni temu, banki cieszą się ogromnym zaufaniem w stosunku do reszty konkurentów (41 proc. respondentów). Doświadczenia z wdrożenia otwartej bankowości w Wielkiej Brytanii wskazują, że banki powinny postrzegać najbliższy rok jako czas na szukanie nowych pomysłów i nowych partnerstw, szczególnie na  rynku eCommerce. Da im to szansę na zaopiekowanie się klientem, który stanie się bardziej lojalny w momencie, gdy bank zacznie dostarczać usługi na wyższym poziomie. A odpowiednia jakość obsługi w kanałach cyfrowych ma duże znaczenie. Dla przykładu 52 proc. klientów w Wielkiej Brytanii zmieniło dostawców usług w ciągu ostatnich dwóch lat ze względu na ich niską jakość – mówi Adam J. Kępa. – Wykorzystując takie innowacje, jak analityka behawioralna, sztuczna inteligencja i big data banki są w stanie identyfikować preferencje każdego z klientów i oferować mu usługi zgodne z jego indywidualnymi potrzebami i stylem życia. W świecie otwartej bankowości będą mieć do tego coraz więcej danych. Skutecznie wykorzystane będą one stanowiły świetną podstawę do budowania bliskiej relacji z poszczególnymi klientami – dodaje.

  1. Światowi giganci wchodzą do gry

Przytoczone wyżej badanie ZBP i KPMG wskazuje, że aż  40 proc. banków w Polsce postrzega jako swoją konkurencję w pierwszym roku po wdrożeniu PSD2 inne banki. Ale już w ciągu kilku najbliższych lat większość respondentów z sektora (53 proc.) uważa, że to firmy GAFAA będą bardziej aktywne i staną się dla nich konkurencją.

Banki czeka zatem starcie z bardzo groźnym przeciwnikiem. Po faktycznym wejściu w życie PSD2, za pół roku światowi giganci również będą mogli oferować usługi finansowe korzystając z udostępnionych przez banki danych klientów. Badania prowadzone przez Accenture pokazują, że 41 proc. przedstawicieli pokolenia X i Z chętnie rozważyłoby przejście na usługi finansowe świadczone przez GAFAA.- Konkurencja małych, innowacyjnych fintechów może okazać się niczym groźnym, kiedy do walki o finanse konsumentów staną hegemonii świata online. Ich doświadczenie w zakresie projektowania ultra ergonomicznych usług, poparte milionami testów A/B pod kątem poprawy UX i ogromny potencjał całej masy danych o użytkownikach, którymi już dziś dysponują, to prawdziwa „broń masowego rażenia”. Umiejętność mądrego wykorzystania big data i skutecznego prognozowania, tak aby klient czuł, że bank autentycznie opiekuje się nim w wielu różnych aspektach życia nie są już inetresującą nowinką. Niedługo będzie to „być albo nie być” instytucji finansowych – mówi Adam J. Kępa.

Źródło: ITMAGINATION

Udostępnij: Facebook0 Twitter0 Wykop Google+ Linked in0
2019-03-14
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 mBank zamyka punkty usług maklerskich. Zostanie tylko jedna placówka
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
26.02.2021 (13:45)

mBank zamyka punkty usług maklerskich. Zostanie tylko jedna placówka

mBank poinformował klientów, że z dniem 1 marca zamknie większość punktów usług maklerskich Biura maklerskiego. Do …

a 0 Alior Bank zakończył czwarty kwartał 2020 r. zyskiem netto w wysokości 120,3 mln zł
26.02.2021 (11:46) – informacja prasowa

Alior Bank zakończył czwarty kwartał 2020 r. zyskiem netto w wysokości 120,3 mln zł

Alior Bank wypracował 911,4 mln PLN przychodów i zakończył czwarty kwartał 2020 r. zyskiem netto w wysokości 120,3 …

a Kariera w finansach 0 Niepokojące wyniki badań: Pandemia głównie pogrąża młodych, zamożnych i dobrze wykształconych Polaków
26.02.2021 (09:36) – informacja prasowa

Niepokojące wyniki badań: Pandemia głównie pogrąża młodych, zamożnych i dobrze wykształconych Polaków

Przeszło czterech na dziesięciu Polaków twierdzi, że ich zdrowie psychiczne ucierpiało w czasie pandemii. Głównie …

a 0 Do OLX Group dołącza obido, platforma dla deweloperów mieszkaniowych
26.02.2021 (08:37) – informacja prasowa

Do OLX Group dołącza obido, platforma dla deweloperów mieszkaniowych

OLX Group nabyła obido, serwis łączący deweloperów mieszkaniowych z potencjalnymi klientami. – Obido wpisuje się …

a Analizy 0 W 2020 roku kredyty dostawali posiadacze gotówki
26.02.2021 (08:34) – informacja prasowa

W 2020 roku kredyty dostawali posiadacze gotówki

Ubiegły rok był niecodzienny pod wieloma względami. Paradoksem na rynku kredytów mieszkaniowych było to, że …

a 0 KNF ustanowiła kuratora w Krakowskim Banku Spółdzielczym
26.02.2021 (06:37) – informacja prasowa

KNF ustanowiła kuratora w Krakowskim Banku Spółdzielczym

Komisja Nadzoru Finansowego w dniu 24 lutego 2021 r. jednogłośnie zdecydowała o ustanowieniu z dniem 1 marca 2021 …

PRNews.pl

Zobacz również

(Nie)porozumienie z nowymi pracownikami Banku Pekao

(Nie)porozumienie z nowymi pracownikami Banku Pekao

„Mówi się o zwolnieniach grupowych”, „kiedy nas…

Straszą włamaniem na konto. Trwa atak na klientów banków

Straszą włamaniem na konto. Trwa atak na klientów banków

Trwa masowy atak na klientów mBanku, Banku…

Zmiany limitow przelewów Blik i ekspresowych w mBanku

Zmiany limitow przelewów Blik i ekspresowych w mBanku

mBank wprowadza zmiany. Koniec ze zlecaniem przelewów…

KNF: Getin Noble Bank ma lepszą niż Idea Bank sytuację kapitałową i płynnościową

KNF: Getin Noble Bank ma lepszą niż Idea Bank sytuację kapitałową i płynnościową

Getin Noble Bank ma lepszą niż Idea…

Kryptowaluta Facebooka – Europejski Bank Centralny chce mieć ostatnie słowo

Kryptowaluta Facebooka – Europejski Bank Centralny chce mieć ostatnie słowo

Europejski Bank Centralny życzy sobie prawa veta…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Good News:

Witam, mieszkam w Louisville w stanie Kentucky, chcę bardzo podziękować medallion Financial Investments …

sob, 27 lut 2021 (13:58) • Alior Bank zawiązuje dodatkowe rezerwy w związku z epidemią koronawirusa

Zbigniew Adamski:

do 10 000 zł to podpucha równie dobrze mogliby dać 7% do 5 …

śr, 24 lut 2021 (17:29) • Pekao proponuje klientom Idea Banku lokatę na 3 proc. Ale stawia kilka warunków

Alior Loans:

Ahoj. Chcete se zbavit financních potíží? Nebo potrebujete pujcku k rozšírení svého podnikání? …

wt, 23 lut 2021 (19:56) • Świąteczna kampania Pilnej Pożyczki w Internecie

Waldemar Rychlik:

To dobry pomysł👍Wszystko w jednym i o to chodzi👍👍👍 …

wt, 23 lut 2021 (18:04) • Pocztowy rezygnuje marki EnveloBanku. Połączy swoje marki „pod jednym dachem”

gosia:

czy jezeli jestem kelnerka na umowie o pracę w chwili postoju restauracji mam …

wt, 23 lut 2021 (09:22) • Wynagrodzenie pracownika w czasie epidemii. Czy pracodawca musi je wypłacać?

  • Kredyt gotówkowy
  • Pit 36
  • 1 procent
  • Pit 11
  • SMART Bankier
  • Pit 2020
  • Pit 39
  • Pit online
  • Pit 8c
  • Rozliczenie PIT
  • e-Deklaracje 2019
  • Kalkulator brutto netto
  • Twój e-pit
  • Pity
  • Pit 28
  • Przelicznik walut
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2021 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców