1.Komunikat rzecznika prasowego Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego jest pełen nierzetelnych informacji, wprowadzających w błąd opinię publiczną i przede wszystkim klientów Biura Podróży Open Travel czekających na wypłatę roszczeń, za co opowiada Marszałek Województwa Kujawsko – Pomorskiego. W związku z treścią komunikatu Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń SA działając na rzecz ochrony swojego publicznego wizerunku oczekuje od Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego sprostowania zawartych w nim informacji i opinii.
2.PTU SA przypomina, że w dniu 28 września 2006 r. Biuro Podróży Open Travel poinformowało Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń SA o utracie płynności finansowej. Jeszcze tego samego dnia została uruchomiona gwarancja, jaką wystawiło PTU SA na rzecz Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. W tym samym dniu, kierując się troską o los poszkodowanych turystów, po uzyskaniu pełnomocnictwa Marszałka, PTU SA podjęło się sprowadzenia do kraju poszkodowanych turystów. Zadbaliśmy przy tym o to, aby koszty tej operacji, przy zachowaniu kryterium bezpieczeństwa, były jak najmniejsze. Koszty te zmniejszają bowiem pozostałą sumę gwarancji, przeznaczoną na zwrot wpłat wniesionych przez klientów na poczet imprez, które z winy Open Travel Group nie doszły do skutku. W okresie od 28 września 2006 roku do 12 października 2006 r. Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń SA zorganizowało powrót wszystkich 1064 turystów, którzy przebywali poza granicami kraju.
3.Na podstawie pełnomocnictwa Marszałka Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń przyjmowało także zgłoszenia roszczeń. Do tych działań PTU SA nie było zobowiązanie ani przepisami ustawy o usługach turystycznych, ani treścią gwarancji. Podjęło je z własnej inicjatywy, z intencją pomocy w jak najszybszym rozwiązaniu kryzysowej sytuacji, spowodowanej nierzetelnym postępowaniem Open Travel Group.
4.W dniu 16 maja br. Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń SA otrzymało od Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego żądanie zapłaty pozostałej po odliczeniu kosztów powrotu turystów do kraju kwoty z gwarancji w wysokości 3.145 tys. zł. Zgodnie z brzmieniem gwarancji zapłaty wystawionej przez Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń SA na zlecenie Open Travel Group na rzecz Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego „Do żądania zapłaty na pokrycie zwrotu wpłat wniesionych przez klientów w razie niewykonania zobowiązań umownych należy dołączyć umowę o świadczenie usług turystycznych zawartej pomiędzy Zleceniodawcą (Open Travel Group lub agentami OTG) a klientem oraz dowód wpłaty”. Po dokonaniu przez Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń analizy dokumentów załączonych do wezwania zapłaty pozytywnie zweryfikowane zostały umowy na kwotę 2,3 mln zł. Co do pozostałych umów w dniu 1 czerwca br. PTU SA wezwało Marszałka do przekazania wyjaśnień, na jakiej podstawie uznano zasadność roszczeń umów zawartych za pośrednictwem podmiotów, których stosunek agencyjny z Open Travel Group nie został udokumentowany. Bezsporna kwota z gwarancji w wysokości 2,3 mln zł została przekazana przez PTU SA na konto Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w dniu 6 czerwca 2006 r. Pozostała kwota zostanie zapłacona niezwłocznie po spełnieniu warunków, wynikających z udzielonej gwarancji, tj. udokumentowaniu (bądź poświadczeniu przez Marszałka), iż stroną umów zawartych przez klientów za pośrednictwem licznych agentów była faktycznie firma Open Tavel Group Sp. z o.o. – zleceniodawca gwarancji.
5.W świetle przytoczonych faktów i opisu relacji pomiędzy PTU SA a Marszałkiem Województwa Kujawsko – Pomorskiego wynikających z umowy gwarancji nieprawdziwe i szkalujące dobre imię PTU SA jest stwierdzenie rzecznika prasowego Marszałka, że „PTU gra na zwłokę”. PTU SA nie zwlekało i nie zwleka z zapłatą kwoty z gwarancji. Przeciwnie, dołożyło wszelkich starań, aby należycie wywiązać się z obowiązków gwaranta dbając przy tym o rzetelność przeprowadzonej weryfikacji i działając zgodnie z zasadami uczciwości wobec wszystkich klientów PTU SA. Trudno zgodzić się również z argumentacją Urzędu Marszałkowskiego, że jakoby nie może on przekazać PTU SA umów agencyjnych, ponieważ część agencji już nie istnieje. Otrzymane przez PTU SA umowy zostały zawarte za pośrednictwem 242 firm, z których otrzymaliśmy jedynie 13 umów agencyjnych, co oznacza, że brakuje 229 umów. Poświadczenie tych umów przez Marszałka umożliwiłoby przekazanie pozostałej kwoty. Przy okazji warto przypomnieć, że gwarancja nie jest umową ubezpieczenia, a związku z tym nie mamy do czynienia z odszkodowaniem, do którego odnosi się 30 dniowy termin wypłaty odszkodowania, przewidziany w przepisach Kodeksu Cywilnego.
6.W związku z pojawiającymi się w niektórych mediach nieoficjalnymi informacjami uzyskanymi od urzędników Urzędu Marszałkowskiego wskazującymi na złą kondycję finansową Polskiego Towarzystwa Ubezpieczeń SA informujemy, że na kwotę 4 mln zł z gwarancji udzielonej na zlecenie Open Travel Group została utworzona rezerwa w roku 2006 r. i po uwzględnieniu tej rezerwy PTU SA odnotowało na koniec 2006 r. zysk brutto w wysokości 8 029 tys zł.
Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń legitymuje się bardzo wysokimi wskaźnikami bezpieczeństwa, które wymagane są przez ustawę o działalności ubezpieczeniowej i podlegają stałemu monitorowaniu przez Komisję Nadzoru Finansowego. Nie zachodzi jakakolwiek obawa, że wypłata 4 milionów zł z tytułu roszczeń turystów BP Open Travel mogłaby naruszyć stabilność finansową PTU SA skoro kwota wypłaty stanowi jedynie około 2% średniorocznych odszkodowań, jakie PTU SA wypłaca ubezpieczonym w Towarzystwie klientom.
7.Komunikat rzecznika prasowego Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego posługuje się informacjami nieprawdziwymi. Próbuje niedostatki działania Urzędu przerzucić na innych, ze szkodą dla interesów osób poszkodowanych przez Open Travel. PTU SA jako gwarant konsekwentnie działa na rzecz jak najszybszej wypłaty roszczeń wynikających z udzielonej gwarancji. Aby tak się stało, muszą zostać spełnione przez Marszałka, jako beneficjenta, warunki umowy gwarancji.