PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćRadosław Czachorowski, Kredyt Bank

Radosław Czachorowski, Kredyt Bank

Nasz gość 12.03.2010 (07:14) artykuł nadesłany
Oszczędzanie

Walkę o depozyty, opartą wyłącznie o oprocentowanie, mamy już za sobą. Nadzwyczajna sytuacja, która miała miejsce rok temu, zmusiła banki do nowego podejścia w kwestii akwizycji. Istotną rolę musiała odegrać zmiana oferty, postawienie na innowacyjność oraz zacieśnienie związków z klientem – mówi w rozmowie z PRNews.pl Radosław Czachorowski, product manager w Departamencie Bankowości Detalicznej Kredyt Banku

Dokładnie rok temu trwała wojna depozytowa, a banki konkurowały o klienta wysokim oprocentowaniem. Jak zmieniła się sytuacja rynkowa od tego czasu?

 

Walkę o depozyty, opartą wyłącznie o oprocentowanie, mamy już za sobą. W ubiegłym roku banki poniosły wysokie koszty związane z utrzymaniem dotychczasowych i pozyskaniem nowych depozytów. Dlatego ta nadzwyczajna sytuacja, która miała miejsce rok temu, zmusiła je do nowego podejścia w kwestii akwizycji. Istotną rolę musiała odegrać zmiana oferty, postawienie na innowacyjność oraz zacieśnienie związków z klientem. Tylko kombinacja tych trzech czynników pozwala na utrzymanie stabilnej bazy depozytowej, może też zapewnić systematyczny wzrost zgromadzonych aktywów.

 

W ubiegłym roku rynek depozytowy wzrósł o 14%. Tak dynamiczny wzrost był w dużej mierze wynikiem zmniejszenia zaangażowania klientów w produkty inwestycyjne i przeniesienia pieniędzy na depozyty, co było rezultatem zapaści na rynkach finansowych. W tym samym czasie depozyty w Kredyt Banku zwiększyły się o ponad 3 mld zł, co dało 25-proc. wzrost. Ten rezultat zawdzięczamy strategii, w której skupiamy się na rozwoju innowacyjnej oferty. Tylko w 2009 roku wprowadziliśmy kilka nowych produktów – Konto Oszczędnościowe Lokata Swobodna z dzienną kapitalizacją odsetek, Lokatę Progres, rozpoczęliśmy też sprzedaż Lokat Strukturyzowanych. Jednocześnie premiowaliśmy lojalność klienta, oferując wyższe oprocentowanie za nowe środki.

 

Depozyty pozostają podstawowym produktem finansowym, który zapewnia bankowi możliwość sprzedaży kredytów. Dlatego dla banków zawsze będzie ważne ich pozyskanie. Wyzwanie, które stoi przed bankami, to jak powinna wyglądać oferta, aby była ona korzystna zarówno dla klienta, jak i banku.

 

Czy nie grozi nam nadmierny rozwój oferty depozytowej w bankach, która stanie się dla klienta coraz mniej przejrzysta?

 

Oferta powinna gwarantować produkt dla każdego klienta, co nie znaczy, że jeden produkt może zaspokoić potrzeby wszystkich klientów, a wszystkie powinny być oferowane każdemu z nich. Dlatego istotne jest jej dopasowanie do odpowiednich segmentów i grup klientów. Takie podejście coraz częściej zauważamy na rynku bankowym. Innowacja, zapewnienie dodatkowych funkcjonalności i benefitów, premiowanie lojalności, oferty wiązane – to narzędzia, których w najbliższym czasie będą używać banki w walce o klienta. Jakkolwiek na końcu, to, czy klient otrzyma produkt dopasowany do jego potrzeb zależy od doradcy bankowego, który będzie potrafił określić jego oczekiwania.

 

W pierwszym półroczu 2009 roku naszą „gwiazdą” był jeden z najbardziej uniwersalnych produktów – lokata 3-miesięczna, dzięki której pozyskaliśmy najwięcej nowych klientów. Aby ich jednak zatrzymać w kolejnych miesiącach, musieliśmy pokazać, że mamy także inne produkty, które zachęcą do związania się z Kredyt Bankiem na dłużej.

 

Kryzys i zawirowania na rynkach finansowych powoli odchodzą w niepamięć. Czy najbliższy rok zmieni też stosunek klientów do innych produktów finansowych?

 

Tak. Spodziewamy się dalszego napływu środków do produktów inwestycyjnych. Spadek oprocentowania lokat oraz perspektywy wzrostów na światowych giełdach zwiększą skłonność do zainwestowania części pieniędzy w inne produkty. Na rynku już od prawie roku notuje się dodatnie saldo napływu środków do funduszy. Jakkolwiek nauczeni historią klienci są bardziej ostrożni przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Coraz ważniejsze jest dla nich bezpieczeństwo środków i realna ocena ryzyka oraz perspektyw wzrostu. Dlatego też rosnący udział w portfelu inwestycji będą mieć produkty strukturyzowane z ochroną kapitału.

 

Kredyt Bank w zeszłym roku sprzedał blisko 400 mln zł w takich produktach, głównie funduszy oferowanych przez KBC TFI, wiodącego na rynku dostawcy funduszy z ochroną kapitału oraz Programów Inwestycyjnych Warta TUnŻ. Spodziewamy się, że pozytywny trend będzie kontynuowany i pozwoli nam na zaoferowanie w planowanych subskrypcjach licznych produktów, dających możliwości inwestowania na rynkach całego świata w oparciu o różnorodne indeksy, koszyki spółek i surowce.

 

Na początku lutego z powodzeniem zamknęliśmy subskrypcję funduszu KBC PL Kupon 1, w ramach nowej oferty funduszy zagranicznych Global Partners, w którym zebraliśmy ponad 70 mln zł. Obecnie trwa już subskrypcja kolejnego funduszu o podobnej konstrukcji KBC PL Kupon 2. Mimo małego udziału funduszy zagranicznych w skali rynku krajowego, mającego zaledwie ok. 3% wartości, – wiążemy duże nadzieje właśnie z tymi funduszami. Obecnie bowiem na krajowym rynku prawie w ogóle nie są dostępne fundusze zagraniczne z ochroną kapitału nominowane w PLN.

 

Produkty strukturyzowane są obecnie różnie oceniane. Mówi się, że nie spełniły pokładanych w nich nadziei.

 

Dokonywana obecnie ocena jakości produktów strukturyzowanych, oferowanych w ciągu ostatnich kilku lat, często nie jest rzetelna, gdyż sytuacja rynkowa była niecodzienna – był to największy od kilkudziesięciu lat kryzys finansowy na świecie. Porównywanie braku wypracowanego przez struktury zysku i otrzymywanie wyłącznie zwrotu gwarantowanego w dniu zapadalności kapitału do możliwości zarobku na lokatach oferowanych w także nietypowej sytuacji wojny depozytowej (często przy użyciu wprowadzającej w błąd metodologii) nie pokazuje prawdziwego obrazu sytuacji.

 

Bardziej miarodajne byłoby porównanie gwarancji kapitału do zachowania się instrumentów finansowych, na których były oparte. Wówczas okaże się, że pozwoliły one inwestorom uniknąć gigantycznych strat, a w wielu przypadkach przyniosły także zyski. Lepszy obraz produktów strukturyzowanych i ich porównanie między produktami tej samej klasy oferowanymi przez różne instytucje będziemy mogli uzyskać dopiero w najbliższym czasie.

 

Jakkolwiek produkty Kredyt Banku, które zapadły w ostatnim okresie przyniosły klientom zyski, np. KBC Poland Jumper FIZ przyniósł klientom 9% za zaledwie 6-miesięczny okres inwestycji, a KBC Byki i Niedźwiedzie FIZ dał klientom ponad 18% zysku.

 

Nasi klienci wciąż dobrze postrzegają tego typu produkty, dlatego wciąż rozszerzamy tę ofertę. W ciągu czterech edycji 6-miesięcznych lokat strukturyzowanych opartych o kurs EUR/PLN pozyskaliśmy blisko 170 mln zł. Sukces produktu to głównie zasługa prostej i przejrzystej dla klienta zasady możliwości osiągnięcia zysku.

 

Mówiliśmy sporo o produktach oszczędnościowych i inwestycyjnych, a jakie są prognozy dla rynku kredytowego?

 

Ponownie widzimy dobre perspektywy dla rynku kredytów hipotecznych i oceniamy, że dynamika wzrostu rynku będzie rosła. Pozytywne zmiany odczują zarówno banki, które wraz z uspokojeniem się sytuacji na rynku mieszkaniowym mogą spodziewać się coraz większej liczby wniosków o udzielenie kredytu, jak i klienci, dla których oferta będzie coraz bardziej interesująca. Kredyt Bank, którego pozycja na rynku kredytów hipotecznych jest silna, nieustannie pracuje nad rozwojem oferty. W tym roku powróciły do niej kredyty denominowane w euro, które po obniżce marż są jednymi z niżej oprocentowanych na rynku.

 

W kredytach gotówkowych wprowadzenie rekomendacji T z pewnością ograniczy możliwość zadłużania się dla części klientów, ale z perspektywy banków wpłynie na poprawę jakości portfela kredytowego. Atrakcyjniejsze dla klienta będzie też zaciąganie kredytów w banku, z którym jest on bardziej związany. Bank, mając bowiem szerszy wgląd w aktywność finansową klienta, będzie mógł lepiej ocenić ryzyko, a tym samym dać często preferencyjne warunki i korzystne finansowanie.

 

Co będzie największym wyzwaniem dla banków w najbliższym czasie?

 

Na rynku bankowym jest coraz ciaśniej, maleje potencjał pozyskania klientów, którzy dotychczas nie byli w żaden sposób związani z bankiem. Dlatego spodziewamy się walki o przejęcia klientów między bankami, szczególnie o tych, którzy mają konta w kilku różnych instytucjach. Każdy będzie próbował być „pierwszym bankiem” klienta, który będzie zaspokajał większość jego potrzeb finansowych – w zakresie oszczędzania, inwestowania i zaciągania kredytów. Wymaga to przygotowania dobrej oferty produktowej, wysokich standardów obsługi oraz umiejętności zbudowania zaufania i lojalności między bankiem a klientem. Tylko powiązanie tych czynników może przełożyć się na sukces banku. Na końcu jednak wygra na tym przede wszystkim klient, który będzie miał dostęp do atrakcyjnej i kompleksowej oferty usług finansowych.

Źródło: PR News

inwestycje kredyt bank lokaty nasz gość 2010-03-12
Redakcja PRNews.pl
Tagi: inwestycje kredyt bank lokaty nasz gość

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Artur Sikora

Artur Sikora

Dyrektor Obszaru Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu, Bank…

Regina Stawnicka

Regina Stawnicka

Manager PR, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce…

Dawid Korszeń

Dawid Korszeń

Rzecznik prasowy, Warta Dawid Korszeń jest rzecznikiem…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców