PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćRafał Wojda: To dobry moment na inwestycję w złoto

Rafał Wojda: To dobry moment na inwestycję w złoto

Nasz gość 08.05.2012 (07:58)

Złoto jako walor inwestycyjny umacnia się na globalnym rynku i ten trend utrzyma się na pewno przez kilka, a nawet kilkanaście najbliższych lat. Chwilowa przecena to dobry moment na wejście w inwestycję – przekonuje Rafał Wojda, wiceprezes Mennicy Wrocławskiej.

Wojciech Boczoń, PRNews.pl: Banki sprzedają złoto w oddziałach, mennice wchodzą na giełdę. Skąd taka popularność inwestycji w złoto? Czy przypadkiem nie rośnie nam bańka?

Rafał Wojda, wiceprezes Mennicy Wrocławskiej: Giełda dodaje spółce wiarygodności, a w branży, w której działamy duża część biznesu opiera się na zaufaniu. Dlatego zależy nam na tym, żeby być spółką notowaną. Z bardzo podobnych powodów chcieliśmy dołączyć do Business Center Club. Od niedawna możemy chwalić się przynależnością do tego elitarnego grona.

Odpowiadając na pytanie dotyczące złotej bańki, zacznę od tego że metal ten uchodzi za najstarszy produkt na świecie, a także jest jednym z pierwszych środków płatniczych, którego historia sięga nawet 5000 lat! Współcześnie nabywcy złota w sztabach i monetach bulionowych wciąż traktują je jako ochronę kapitału oraz jako obrońcę siły nabywczej swoich oszczędności.

Mówiąc wprost, w latach .20 zeszłego stulecia za równowartość jednej uncji złota można było kupić elegancki garnitur (20 USD za uncję w 1920 roku), dziś jest to równowartość bieżącej ceny (1650 USD za uncję) i proporcjonalnie  w tamtym okresie można było nabyć samochód Ford T za równowartość ok. 15 uncji złota (czyli 300 $), dziś również jego odpowiednik wart jest 15 uncji ( Ford Mondeo kosztuje ok. 82500 zł). Zmieniła się wartość giełdowa  złota wyrażona w dolarze amerykańskim, ale siła nabywcza pozostała taka sama, nie uwzględniając postępu technologicznego, który nasze pokolenie otrzymuje bezpłatnie jako wartość dodaną.

W ostatnim raporcie postawiliście Państwo prognozę, że rynek sprzedaży złota podwoi się w tym roku w stosunku do danych za 2011 r. Skąd takie szacunki?

RW: Regularnie monitorujemy rynek złota na świecie w Europie i oczywiście, w Polsce. Trendy rynkowe bardzo różnie rozkładają się w poszczególnych państwach, m.in. wiąże się to z zamożnością poszczególnych nacji. Poprzez współpracę z wieloma uznanymi instytucjami dysponujemy szczegółowymi, twardymi danymi o podaży i popycie w poszczególnych sekcjach całego rynku (inwestycje stanowią ok. 40% całego popytu, zaś jubilerstwo ok.48% i przemysł 11%).

Polacy posiadają ok. 950 mld PLN oszczędności, których alokacja na rzecz złota rokrocznie się zwiększa. Od kilku lat w Polsce obserwujemy dynamiczny wzrost rocznej sprzedaży złota i, m.in. w oparciu o przeprowadzone badania, dokonujemy szacunków na nadchodzące lata.

Dlaczego klienci mieliby inwestować w złoto, skoro złoto od pół roku tanieje?

RW: Podstawową zasadą każdego inwestora jest „kupowanie walorów kiedy są tanie, a sprzedawanie kiedy są drogie”. Na obecną sytuacją należy patrzeć, jak na chwilową przecenę i dobry moment na wejście w inwestycję. Na bardzo dynamiczne wzrosty ceny złota w ostatnich kilku latach, mają bezpośredni wpływ problemy gospodarcze i walutowe za oceanem oraz w eurolandzie, które zostały zapoczątkowane upadkiem banku Lehman Brothers w USA w 2008 roku.

Intensywny dodruk dolara amerykańskiego i euro jest zatrważającym faktem, który jest niestety główną receptą banków centralnych na pokonanie kryzysu. Ostanie spadki cen złota mają związek z zalążkiem dobrych wieści zza oceanu, natomiast wciąż brak jest szerszych perspektyw i cyklicznych pozytywnych danych z USA, a także ze strefy euro. Wręcz odwrotnie, pojawiają się nowe, te o problemach gospodarczych Hiszpanii, Portugalii, a o Grecji nie wspominając, która bez wsparcia (redukcji zadłużenia) byłaby już bankrutem. W perspektywie średnio i długoterminowej, a tak powinniśmy traktować inwestycję w złoto, niewielkie korekty cen nie mają, więc większego znaczenia.

Jak szła sprzedaż złota w pierwszym kwartale tego roku w porównaniu do danych za 4Q 2011?

RW: Sprzedaż w I kwartale bieżącego roku była na dobrym poziomie. Porównując do sprzedaży w 4Q’11 zanotowaliśmy wzrost o ok.8,5% co jest wartością bardzo atrakcyjną bo wynika z tzw. niskiego sezonu, który zawsze przypada w branży złota na początku roku. Szczególnie istotne jest fakt, iż sprzedaż w 4Q’11 całej branży należała do rekordowych w Polsce.

Kto dziś kupuje złoto? Kim są klienci, z jakich powodów inwestują w złoto, czego szukają i co się najlepiej sprzedaje?

RW: Na rynku wyróżniamy co najmniej dwa typy nabywców złota inwestycyjnego. Pierwszy rodzaj to grupy klientów tzw. wierni fani, którzy dokonuje regularnych zakupów, a ich historia zakupowa sięga, co najmniej kilku lat. Charakteryzują się stałą preferencją w nabywanych walorach, bieżąca cena nie jest głównym czynnikiem, decyzyjnym oraz dokonują średnich i dużych zakupów.

Drugi rodzaj to tzw. nowi wyznawcy, którzy podążają za trendami panującymi na rynku lub z określonych względów dopiero od niedawna rozpoczynają swoją drogę inwestycyjną opartą o szlachetny kruszec. Cechują się podatnością na zmianę ceny i często próbują kupić tzw. w dołku. Bardzo często, na początku rozpoczynają od małych lub średnich inwestycji, rozważnie gospodarując środkami.

Najbardziej popularne są sztabki inwestycyjne o masie 1 uncji oraz 100 g. Gramatury niższe zazwyczaj są wybierane przeze klientów na prezenty i upominki, ale nie jest to reguła. Małe gramatury są szczególnie popularne wśród inwestorów pragnących zdywersyfikować swój portfel pod względem płynności ponieważ, jeśli zajdzie potrzeba można sprzedać kilka mniejszych sztabek niż dzielić np. 1 kg sztabę złota.

Równie popularne są monety bulionowe występujące w gramaturach 1 oz lub ½ oz, takie jak afrykański Krugerrand, kanadyjski Liść Klonu czy Wiedeńscy Filharmonicy. Poza potencjałem kruszcu jako wartość dodaną otrzymujemy piękny wzór ze stempla oraz nominał wyrażony w różnych światowych walutach.

Czy tak silny popyt inwestycyjny na złoto jak w ostatnich latach jest do utrzymania na dłuższą metę?

RW: To wszystko jest uzależnione od otoczenia makroekonomicznego. Dziś obserwujemy, że złoto jako walor inwestycyjny umacnia się na globalnym rynku i ten trend utrzyma się na pewno przez kilka, a nawet kilkanaście najbliższych lat. Tak głębokie i silne trendy jak w przypadku kruszcu, o tak długiej historii są trwałe latami i przez pokolenia.

Dodam, że rozmawiamy o jednym najstarszych produktów w dziejach współczesnej ludzkości, który jest przodkiem i był podstawą do aktualnego systemu płatniczego na świecie. Przecież ustalenia 44 głów państw światowych w Bretton Woods w lipcu 1944 ustanowiły sztywny kurs wymiany dolara na złoto (1oz = 35$) oraz dolara w stosunku do innych światowych walut. System ten padł w 1971 więc nie tak dawno temu, a powodem było uznanie za „zbyt mało elastyczny”. Ale to już jest historia, z której musimy wyciągać lekcje.

Konkluzja jest jedna: Inwestujmy w złoto! A jako podsumowanie naszej całej rozmowy przytoczę stare, kapitalistyczne powiedzenie, że „trzeba mieć w złocie, w błocie i w obrocie”…

Dziękuję za rozmowę.

Źródło: PR News

inwestycje wojciech boczoń złoto 2012-05-08
Redakcja PRNews.pl
Tagi: inwestycje wojciech boczoń złoto

Sprawdź także:

a 0 Poczta Polska zacieśnia współpracę z Żabką w zakresie obsługi paczek
12.05.2025 (20:07)

Poczta Polska zacieśnia współpracę z Żabką w zakresie obsługi paczek

Poczta Polska podpisała nową umowę z firmą Żabka Polska Sp. z o.o., która zakłada bezpośrednie partnerstwo …

a 0 Bank Millennium podał wyniki za I kwartał. Rozpoczyna realizację strategii’28 Wartość i Wzrost
12.05.2025 (20:05)

Bank Millennium podał wyniki za I kwartał. Rozpoczyna realizację strategii’28 Wartość i Wzrost

Grupa Kapitałowa Banku Millennium S.A. w 1kw25 odnotowała zysk netto w wysokości 179 mln zł co oznacza wzrost o 40% …

a 0 Bank Pocztowy z nowością – wprowadza możliwość zdalnego odblokowania bankowości internetowej za pomocą aplikacji mObywatel
12.05.2025 (20:03)

Bank Pocztowy z nowością – wprowadza możliwość zdalnego odblokowania bankowości internetowej za pomocą aplikacji mObywatel

Bank Pocztowy, jako jeden z pierwszych banków w Polsce, udostępnił klientom możliwość zdalnego odblokowania …

a 0 Pięć dokumentów, które najczęściej podpisujemy elektronicznie
12.05.2025 (20:01)

Pięć dokumentów, które najczęściej podpisujemy elektronicznie

Od chwili rynkowego debiutu kwalifikowanego podpisu elektronicznego mSzafir, dostarczana przez KIR usługa …

a 0 Płyń z muzyką, nie z wydatkami i wygraj karnety na ING Silesia Beats
12.05.2025 (19:59)

Płyń z muzyką, nie z wydatkami i wygraj karnety na ING Silesia Beats

ING Bank Śląski zaprasza do udziału w konkursie, w którym nagrodą główną jest karnet VIP na ING Silesia Beats o …

a 0 Leczenie Szpitalne w Polsce – nowość dla klientów Allianz Polska
12.05.2025 (19:57)

Leczenie Szpitalne w Polsce – nowość dla klientów Allianz Polska

Leczenie Szpitalne w Polsce – to cenne uzupełnienie ubezpieczenia na zdrowie i życie w Allianz Polska, o które …

PRNews.pl

Zobacz również

Ubyło firm, które akceptują płatności kartami

Ubyło firm, które akceptują płatności kartami

Zaskakujące dane w raporcie Narodowego Banku Polskiego.…

Bankomaty i gotówka odchodzą do lamusa. Liczba maszyn spada z roku na rok

Bankomaty i gotówka odchodzą do lamusa. Liczba maszyn spada z roku na rok

Spada liczba wypłat gotówki z bankomatów i…

Santander sprzedany, będzie zmiana nazwy banku i rebranding. Co to oznacza dla klientów?

Santander sprzedany, będzie zmiana nazwy banku i rebranding. Co to oznacza dla klientów?

Na początku tygodnia austriacka grupa Erste podpisała…

Przybyło kart płatniczych, ale spadła liczba i wartość transakcji

Przybyło kart płatniczych, ale spadła liczba i wartość transakcji

W czwartym kwartale ubiegłego roku liczba kart…

Wiadomo, kto przejmie Santander Bank Polska. Pakiet wart 7 mld euro

Wiadomo, kto przejmie Santander Bank Polska. Pakiet wart 7 mld euro

Erste Group podpisał umowę w sprawie zakupu…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

MRSBINTA LUCY:

Potrzebujesz pożyczki? pożyczki osobistej? pożyczki biznesowej? hipoteki? finansowania rolniczego i projektowego? Dzień dobry …

pon., 12 maj 2025 (09:23) • Świąteczna kampania Pilnej Pożyczki w Internecie

MRSBINTA LUCY:

Chcesz pożyczyć pieniądze? jeśli tak, skontaktuj się z nami już dziś przez e-mail: …

pon., 12 maj 2025 (09:22) • Świąteczna kampania Pilnej Pożyczki w Internecie

Cyklon:

Ciekawe kto będzie dzwonił w sprawie przelewów przychodzących do mBanku bo do mnie …

wt., 6 maj 2025 (06:54) • BOT Marek pomoże klientom mBanku w potwierdzaniu nietypowych transakcji

AlaAsia Alaasia:

Kluczowym czynnikiem będzie wojna, która wszystko zaorze. …

czw., 1 maj 2025 (12:00) • Raport Mastercard: Jak młodzi sukcesorzy zmieniają bankowość prywatną w Polsce

Bart Ikswe:

Hoho, no obrońca złodziejskich praktyk banków się objawił... Fakty są takie, że banki …

śr., 30 kw. 2025 (07:37) • RRSO naszych „hipotek” ponad 2 razy wyższe niż niemieckie

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców