Raiffeisen Polbank podsumował rok od wdrożenia nowej strategii w bankowości detalicznej, która zaowocowała pojawieniem się na rynku unikalnych produktów z serii o wdzięcznej nazwie „Wymarzone”.
Oryginalne podejście przetarło szlak podobnym ofertom u konkurencji, dzięki rekordowej sprzedaży i masowemu pozyskiwaniu dla banku nowych klientów. Ci odwdzięczyli się za lojalne i partnerskie traktowanie, chętnie otwierając – będące sercem nowej oferty Wymarzone Konto Osobiste – i aktywnie korzystając z niego i innych produktów banku. Raiffeisen Polbank udowodnił tym samym, że przejrzystość oferty i prosta konstrukcja produktów oraz absolutna lojalność banku względem swoich klientów może znaleźć odzwierciedlenie w sukcesie biznesowym. Bank pokazał, że dbałość o to by klienci mogli korzystać z jego usług „z przyjemnością” zwyczajnie się opłaca.
Wizja bankowości, którą przedstawiliśmy klientom – oparta na wiarygodności, partnerstwie, wygodzie i lojalności – trafiła w ich oczekiwania. Takie wyraźne zwrócenie się do prawdziwych korzeni bankowości i proponowanie klientom innowacyjnych produktów, które właśnie z tych korzeni wyrastają, przyniosło owoce w postaci imponującego sukcesu biznesowego. Zupełnie nowa jakość w zakresie łatwości korzystania i przejrzystości usług finansowych oraz podejścia do klienta i roli banku w relacji z nim nie tylko istotnie odróżniła nas od konkurencji, ale też pozwoliła pobić rekordy sprzedażowe – powiedział Maciej Bardan, Pierwszy Wiceprezes Zarządu Raiffeisen Polbank.
Wymarzone wyniki sprzedaży „Wymarzonej” serii produktów
Rok po wprowadzeniu do oferty Raiffeisen Polbanku Wymarzonego Konta Osobistego bank ma już niemal 300 tysięcy tych rachunków, a liczba jego klientów wciąż rośnie. Już trzy miesiące po uruchomieniu sprzedaży nowych kont bank miał ich ponad 100 tysięcy. We wrześniu 2015 roku liczba rachunków przekroczyła 150 tysięcy, a koniec roku bank zamknął liczbą przekraczającą 250 tysięcy nowych rachunków, co potwierdza niemalejący popyt na wartości będące fundamentem Wymarzonego Konta. Ponad połowa rachunków została otwarta przez osoby, które wcześniej nigdy nie korzystały z usług Raiffeisen Polbanku, a zdecydowana większość pozostałych rachunków – przez klientów nieaktywnych od wielu miesięcy, którzy powrócili do aktywnego bankowania. Co istotne, w ciągu roku użytkownicy Wymarzonych Kont Osobistych zgromadzili na nich ponad miliard złotych. Są to zupełnie nowe środki w banku, ponieważ salda pozostałych rachunków również w tym czasie wzrosły.
Wyniki sprzedaży Wymarzonego Konta Osobistego dowodzą, że ofertą tą trafiliśmy idealnie w potrzeby klientów! Zaoferowaliśmy im prosty i przejrzysty mechanizm ustalania oprocentowania konta, odsetki rosnące wraz ze wzrostem stanu środków na rachunku i gwarancję niezmienności podstawowych opłat i prowizji, a wszystko to za 0 złotych na zawsze. Zaproponowaliśmy też unikalne rynkowo podejście, w którym zarówno nowi, jak i obecni klienci mogą korzystać dokładnie z takiej samej propozycji. Udowodniliśmy, że bank może być dla klienta partnerem i lojalnie wspierać go w realizacji najróżniejszych potrzeb finansowych. I to się spodobało – powiedział Tomasz Dymowski, Dyrektor Departamentu Zarządzania Ofertą Produktową i Relacjami z Klientami w Raiffeisen Polbanku.
Klienci aktywnie korzystają jednocześnie z kilku produktów banku
Użytkownicy Wymarzonego Konta Osobistego chętnie korzystają również z elektronicznych kanałów dostępu – 92% właścicieli aktywowało dostęp do bankowości internetowej, a ponad 60% zawnioskowało o serwis bankowości mobilnej Mobilny Bank. Dodatkowo, ponad 80% posiadaczy Wymarzonego Konta Osobistego skorzystało z innego produktu w ofercie banku. Najczęściej wybierają produkty depozytowo-inwestycyjne, kartę kredytową i produkty z oferty kredytowej. Zainteresowaniem cieszą się także pozostałe produkty z „Wymarzonej” serii tj. konto oszczędnościowe Wymarzony Cel i ubezpieczenie inwestycyjne Wymarzone Perspektywy. W przypadku pierwszego z nich klienci otworzyli od września 2015 roku ponad 20 tys. rachunków, gromadząc na nich w pierwszych 3 miesiącach ponad 300 milionów złotych. Drugie przyciągnęło od sierpnia ponad 5 000 zainteresowanych i również ponad 300 milionów złotych. Łącznie cała linia „Wymarzonych” produktów zgromadziła znacznie ponad 1,5 miliarda złotych nowych środków wpłaconych przez klientów.
Stworzyliśmy produkty wygodne w obsłudze, proste, bez gwiazdek i ukrytych opłat. W serii Wymarzonych, prócz konta osobistego, klientom spodobał się mechanizm premiujący regularność w oszczędzaniu podniesieniem oprocentowania w Wymarzonym Celu. Z kolei w Wymarzonych Perspektywach szczególnie docenili transparentną konstrukcję, jedną niską opłatę administracyjną i – największy wyróżnik tego produktu – brak jakiejkolwiek opłaty za wyjście z inwestycji w dowolnym momencie. Klientom podoba się również, że cały czas uważnie ich słuchamy. Z zainteresowaniem odebrali np. pakiet, który przygotowaliśmy dla nich specjalnie na wakacje, z darmowym ubezpieczeniem podróżnym w karcie debetowej, kontem walutowym w euro i możliwością szybkiego kupna waluty po atrakcyjnym kursie z poziomu komputera lub smartfona w aplikacji R-Dealer – powiedział Tomasz Dymowski, Dyrektor Departamentu Zarządzania Ofertą Produktową i Relacjami z Klientami w Raiffeisen Polbanku.
Efektywna kampania reklamowa
Nowej strategii Raiffeisen Polbanku i wdrożeniu nowej oferty towarzyszyła efektywna kampania promocyjna o szerokim zasięgu. W jej ramach bank emitował trzy 30-sekundowe telewizyjne spoty reklamowe (również ich krótsze odsłony), a także był aktywny w Internecie, nie zapominając oczywiście o mediach społecznościowych. Rozgrywający się na karuzeli spot z udziałem aktora i prezentera Pawła Orleańskiego, w którym bank przekonuje, że atrakcyjne warunki na rachunku bankowym mogą trwać zawsze i być dostępne dla wszystkich klientów bez żadnych ograniczeń na kanale Raiffeisen Polbanku w serwisie YouTube wyświetlono ponad 1,2 mln razy. W efekcie w najgorętszych momentach ofensywy reklamowej klienci otwierali nawet 2,5 tys. kont dziennie.
Skuteczność w dotarciu do potencjalnych klientów była dla nas kluczowa od początku prac nad strategią komunikacji nowej oferty. Musieliśmy być pewni, że wyróżnimy się na tle reklam innych banków i zwrócimy uwagę osób poszukujących konta dla siebie. To się udało, a jednoczesna obecność w telewizji i Internecie zapewniła nam dotarcie do 99% osób z interesującej nas grupy – powiedziała Joanna Cegłowska, Dyrektor Departamentu Marketingu i Public Relations Raiffeisen Polbank.
Seria „Wymarzonych” produktów
„Wymarzone Konto Osobiste” to rachunek bieżący – dostępny zarówno dla nowych, jak i obecnych klientów banku, dotychczas korzystających z innych rachunków – którego prowadzenie nie wiąże się z żadnymi opłatami. Konto umożliwia m.in. bezpłatne przelewy internetowe, dostęp do bankowości internetowej i mobilnej, bezpłatne wpłaty gotówki w oddziale i wpłatomatach banku oraz jedną darmową wypłatę gotówki w oddziale w miesiącu. Wszystko to klient otrzymuje bez konieczności spełniania jakichkolwiek warunków, za to z gwarancją, że pakiet będzie zawsze darmowy. Środki na Wymarzonym Koncie Osobistym są oprocentowane od pierwszej do ostatniej złotówki, a oprocentowanie jest uzależnione od wysokości stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego i wynosi obecnie od 0,375% do 1,5% w zależności od kwoty. Do rachunku klient może otrzymać kartę debetową, za którą obligatoryjna opłata – również na zawsze niezmienna – wynosi jedynie 3 zł miesięcznie. Do karty dołączony jest bezpłatny pakiet funkcjonalnych ubezpieczeń na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń losowych oraz bardzo wygodne w działaniu ubezpieczenie podróżne. To ostatnie aktywuje się samo, kiedy klient zapłaci kartą za wycieczkę, rezerwację hotelu, przelot lub zrobi zakupy kartą poza granicami Polski. Co ważne, bank gwarantuje, że nie wprowadzi opłat za ten pakiet.
„Wymarzony Cel” to darmowe konto oszczędnościowe, na którym pieniądze pracują od pierwszej do ostatniej złotówki, a systematyczne oszczędzanie nagradzane jest dodatkowym bonusem ze strony banku w postaci podwyższonego oprocentowania. Bonus otrzymuje każdy, kto co miesiąc zasila konto dowolną kwotą i w tym czasie nie wypłaca z niego środków. Oprocentowanie na koncie Wymarzony Cel odpowiada zawsze aktualnej wysokości stawki referencyjnej NBP, która obecnie wynosi 1,50%, i będzie się zmieniać wraz z nią. Bonusowe oprocentowania środków na koncie powoduje, że oprocentowanie środków regularnie oszczędzających klientów podnoszone jest o dodatkowe 0,5pp.
„Wymarzone Perspektywy” to ubezpieczenie, które daje klientom możliwość oszczędzania i inwestowania pieniędzy na realizację ich osobistych celów i potrzeb, jak również zabezpiecza bliskich na wypadek śmierci w wyniku nieszczęśliwego wypadku. Produkt ma przejrzystą konstrukcję, a zrozumienie jego działania nie powinno być trudne nawet dla klientów, którzy na co dzień nie mają do czynienia z bankowością. Klienci mogą realizować wpłaty jednorazowe lub regularne, w wysokości przynajmniej 200 zł i dowolnym terminie. Minimalna wpłata początkowa to 5 000 zł. Nie ma za to żadnych ukrytych opłat i kosztów. Klient ponosi jedynie jedną opłatę administracyjną w wysokości 1,3% w skali roku od wartości zgromadzonych środków. Zawiera ona w sobie wszelkie koszty związane z zarządzaniem portfelami modelowymi, koszty ryzyka oraz opłaty transakcyjne. Terminy realizacji zleceń nabycia, konwersji oraz umorzenia funduszy i portfeli dobrano tak, aby środki pracowały jak najefektywniej, a w razie potrzeby znajdowały się jak najszybciej na koncie klienta. Bank nie pobiera jakichkolwiek opłat za wyjście z produktu.
Nagrody i wyróżnienia dla Wymarzonego Konta Osobistego
Wymarzone Konto Osobiste w Raiffeisen Polbank zostało uznane za najlepsze konto w kategorii „bez spiny” portalu finansowego Comperia.pl w 2015 roku. Zostało także uhonorowane Laurem Klienta w kategorii Odkrycie Roku 2015. Tygodnik Polityka umieścił je na 2. miejscu w kategorii najlepszych kont dla klientów internetowych.