PZU, Compensa i Hestia znalazły się na czele w rankingu jakości danych, w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego za 2016 rok*. Na kolejnych pozycjach uplasowały się Link 4 i Warta, które zajęły odpowiednio czwarte i piąte miejsce. Największego skoku w klasyfikacji – dokonały zaś Concordia, Ergo Hestia i Balcia wspinając się o odpowiednio o osiem, sześć i cztery pozycje.
Ranking ubezpieczycieli komunikacyjnych, w zakresie jakości danych oraz procesów związanych z zasilaniem ogólnopolskiej bazy polis Ośrodka Informacji UFG**, przygotowany został już po raz szósty. Klasyfikację sporządzono w oparciu o osiem wskaźników uwzględniających m.in. terminowość, kompletność i jednoznaczność przesyłanych danych; odsetek unieważnianych rekordów; czy identyfikowalność pojazdów (poprzez porównanie z rejestrem Centralnej Ewidencji Pojazdów). W zestawieniu wzięto pod uwagę osiemnastu ubezpieczycieli komunikacyjnych tj. o dwie firmy mniej (Liberty i Avanssur) niż w poprzednim roku. Dziesiątka najlepszych to:
pozycja w rankingu | nazwa firmy* |
1. | PZU |
2. | Compensa |
3. | Ergo Hestia |
4. | Link 4 |
5. | Warta |
6. | Balcia |
7. | Interrisk |
8. | Concordia |
9. | Aviva |
10. | Gothaer |
–Utrzymanie wysokiej jakości danych przesyłanych do Ośrodka Informacji Funduszu niezmiennie leży w interesie całego rynku, szczególnie teraz gdy rosną ceny polis i rzetelna informacja o historii ubezpieczenia i szkód danego kierowcy ma wpływ na precyzyjne wyliczenie wysokości jego składki – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG. – Dbałość o jakość tych danych ma również priorytetowe znaczenie, z racji kolejnych projektów realizowanych przez Fundusz – opartych na zaawansowanych technologiach informatycznych, z jednoczesnym wykorzystaniem zgromadzonych danych – dodaje Małgorzata Ślepowrońska, członek zarządu UFG. – W 2017 roku celem naszym jest rozwój usług bezpośrednio wspierających procesy przeciwdziałania przestępczości ubezpieczeniowej oraz usług związanych z CEPiK 2.0– wyjaśnia.
Na koniec 2016 roku w bazie OI UFG znajdowały się informacje o aktywnych umowach ubezpieczenia OC – dla 22,9 mln pojazdów (przed rokiem 21,8 mln) oraz AC – dla ponad 5 mln pojazdów (odpowiednio 4,9 mln), a ponadto informacje o ponad 2,2 mln wypłat odszkodowań z tych polis (OC i AC). W ciągu ubiegłego roku firmy ubezpieczeniowe zadały do bazy OI UFG ponad 216 mln zapytań o historię ubezpieczenia kierowców i posiadaczy pojazdów i 174,5 mln pytań o historię szkód.
* na koniec danego roku. Źródło: OI UFG
* w rankingu brane są pod uwagę dane przekazywane przez ubezpieczycieli komunikacyjnych do Ośrodka Informacji UFG (OI UFG),
** OI UFG gromadzi dane o ubezpieczeniach OC i AC oraz o odszkodowaniach wypłaconych z tych polis. Fundusz jest administratorem tej bazy danych. Pełny katalog gromadzonych informacji określony jest w art. 102 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK.