Zespół porównywarki mfind, we współpracy ze specjalistami od użyteczności oraz grafikami, ocenił serwisy internetowe 12 ubezpieczycieli direct pod względem użyteczności, szaty graficznej oraz wygody. Na czele rankingu znalazła się AXA Direct, która wyprzedziła Liberty Ubezpieczenia oraz Link4. Najgorzej wypadł serwis Benefia24.
Klienci chcą kupować ubezpieczenia w internecie. Szybko i wygodnie!”
– Dla współczesnych klientów wygoda zakupu online i poruszania się po serwisie internetowym to kluczowa kwestia, która w znacznym stopniu wpływa na to, czy klient dokona zakupu online. Ta wygoda powinna zwłaszcza dotyczyć takich produktów, jakimi są ubezpieczenia, czyli stosunkowo skomplikowanych. Zależy nam więc na tym, aby promując najwyższą jakość i użyteczność serwisów internetowych, zachęcać jak największą grupę osób do kupowania online. To się zwyczajnie opłaca.- mówi Bartłomiej Roszkowski, współzałożyciel porównywarki ubezpieczeń mfind.
AXA Direct najlepsza, Benefia24 do poprawki
Najlepiej w rankingu wypadła AXA Direct, która zgromadziła 28 punktów (na 30 możliwych do zdobycia). Eksperci UX docenili przede wszystkim to, że serwis dobrze prowadzi na produkt, a także oferuje pomocne objaśnienia. Z kolei graficy zwrócili uwagę na wiarygodność i nowoczesność strony. Również użytkownik nie miał problemu z szybkim wypełnieniem formularza. Na podium znalazły się także serwisy Liberty Ubezpieczenia i Link4.
Od reszty stawki wyraźnie odstaje natomiast Benefia24, która będzie musiała przede wszystkim poprawić niezrozumiały i nieprzyjazny formularz oraz amatorski wygląd serwisu.
Ranking serwisów internetowych ubezpieczycieli direct
Rynek ubezpieczeń direct wart ponad miliard złotych
Tylko w pierwszej połowie tego roku polscy kierowcy zapłacili za OC zakupione przez internet i telefon ponad 300 mln zł. Prognoza wartości rynku sprzedaży wszystkich ubezpieczeń online (direct) w Polsce na cały 2014 rok to ponad 1 miliard złotych. Jest to jednak cały czas zdecydowanie mniej niż w innych krajach Europy, gdzie sprzedaż ubezpieczeń online stanowi nawet 60% całego rynku.
Z wynikami rankingu, ocenami oraz opisami poszczególnych serwisów można zapoznać się w serwisie Akademia mfind. Pełną wersję raportu w PDF można przeczytać i pobrać TUTAJ.
Metodologia badania serwisów ubezpieczycieli:
Na potrzeby rankingu przebadaliśmy serwisy internetowe 12 towarzystw sprzedających polisy komunikacyjne online. Strony oceniono pod względem:
1. User experience
-
zrozumiałości architektury informacji strony wejściowej i prowadzenia na produkt (test windowy)
-
zrozumiałości etykiet i opisów pomocy pól formularza (zrozumiałość etykiet)
-
ergonomii kontrastów czcionek (kontrasty)
-
dostosowania do wyświetlania na urządzeniach przenośnych (RWD)
-
spełnienia zaleceń normy ISO dla formularzy, pod kątem układu i formatowania pól i etykiet (ISO)
2. Szata graficzna
-
wiarygodności (czy już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z dużą, godna zaufania firmą? A może całość wygląda jak tani, prosty szablon?)
-
nowoczesności (na plus jasne, czytelne projekty w stylistyce „flat”, na minus strony z dużą ilością gradientów, miękkimi cieniami i ogólnie mówiąc niedzisiejszą” stylistyką)
-
kolorystyki (na plus projekty z wyraźnym i przyjemnym kolorem dominującym, na minus ciemne i szare lub ze zlewającymi się kolorami)
-
lekkości przekazu strony (na plus serwisy z dużą ilością światła, na minus takie ze zlewającą się treścią i ciężkimi grafikami)
-
trafności zamieszczonych zdjęć (na plus zdjęcia sprawiające wrażenie autentycznych, na minus takie, które wyglądają na pierwszy rzut oka na ściągnięte z darmowych źródeł)
3. Subiektywna ocena użytkownika
-
możliwości szybkiego wyliczenia składki
-
przyjazności wizualnej strony
-
intuicyjności formularza
Raport powstał we współpracy z Usability LAB i Tonik Studio
/ Akademia find